رابطه شیوههای والدگری ادراک شده و انعطافپذیری شناختی در دانشجویان؛ نقش میانجی سبکهای هویت
محورهای موضوعی : روانشناسی
منصور بیرامی
1
,
امیر معروف صوفیان
2
,
سهیل ابوسعیدی
3
,
عباس بخشی پور
4
1 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
2 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
3 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی سبکهای هویت در رابطه شیوههای والدگری و انعطافپذیری شناختی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1402 بودند که از بین آنها 206 نفر بهروش نمونهگیری دردسترس با استفاده از فرمول کلاین بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اقتدار والدینی بوری (1991)، سیاهه انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال (2010) و سیاهه سبکهای هویت برزونسکی (1992) بود. دادهها به روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای AMOS24 و SPSS26 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین شیوههای والدگری ادراکشده و انعطافپذیری شناختی هم به صورت مستقیم (01/0>p) و هم به صورت غیرمستقیم به واسطۀ سبکهای هویت رابطه وجود دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. والدگری ادراکشده بهواسطه میانجیگری سبک هویت اطلاعاتی با سطوح انعطافپذیری شناختی رابطه داشت (01/0 >p). همچنین والدگری ادراکشده به واسطه میانجیگری سبک هویت سردرگم- اجتنابی با سطوح انعطافپذیری شناختی رابطه داشت (05/0>p)؛ اما رابطهای به شکل میانجی برای سبک هویت هنجاری دیده نشد (05/0 <p). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که سبک والدگری در انعطافپذیری شناختی دانشجویان نقش مهمی دارد.
The aim of this research was to investigate the relationship of perceived parenting styles and cognitive flexibility, identity styles with mediating role of identity styles. Path analysis was used to analyze the data. The study community included all students of Tabriz University in academic year 1402, that among them 206 students were selected as a sample using the available sampling method using Klein's formula. Research questionnaires included Parental authority questionnaire by buri (1991), Cognitive flexibility inventory dennis and vander wal (2010), and identity styles inventory by Berzonsky (1992). data were analyzed by path analysis using AMOS24 and SPSS26. Findings showed that perceived parenting styles has directly (p < 0.01) and indirectly related to cognitive flexibility with mediating the role of identity styles. also, the research model had an acceptable fit. Perceived parenting styles had a relationship with cognitive flexibility through the mediating role of informational identity style (p < 0.01). Additionally, perceived parenting styles had a relationship with levels of cognitive flexibility through the mediating role of confused-avoidant identity style (p < 0.05); however, no mediating relationship was observed for normative identity style It can be concluded that the perceived parenting styles play a critical role in student cognitive flexibility (p < 0.05).
