بررسی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی در عصر فناوریهای هوشمند
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژی
مهناز پورجعفری شیرجوپشت
1
,
زهره شکیبایی
2
,
هاجر زارعی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاد تنکابن
3 - 3. استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
توجه به توانمندسازی آموزش از اهداف مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانها و از رویکردهای مورد توجه آموزش مجازی کارکنان است . توانمندسازی آموزش یکی از جنبههای کلیدی برای هر سازمانی است امروزه توسعه و موفقیت سازمانها در بلندمدت در بهرهمندی از شایستگیهای فعلی و توسعة صلاحیتهای کارکنان وابسته است از طریق آموزش و توسعه، افراد در سازمان میتوانند دانش، توانایی و مهارتهای خود را افزایش دهند تا بتوانند کارهای خود را به طور مؤثر انجام دهند .این تحقیق با هدف بررسی و اولویت بندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است. ابعاد دستیاری آموزشی والدین بااستفاده از پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته استخراج گردیده است. به منظور شناسايي و کشف ابعاد يا سازه هاي اصلي دادههاي تحقيق برای شناسایی عوامل مؤثر و سهم تبیین واریانس توسط این عاملها و نیز اولویت آنها از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده گردید. سپس جهت تعیین اعتبار مدل دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی با کمک روش مدل يابي معادلات ساختاري در نرمافزار اسمارت پی ال اس پرداخته شد. که در دو مرحله آزمون مدل اندازهگيري و آزمون مدل کلی ارزيابي و تفسير شد. اولویتبندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین با تکنیک بهترین – بدترین و نرم افزار اکسل و لینگو انجام شد. اولویتبندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین با تکنیک بهترین – بدترین (توانمندی فردی، توانمندی تدریس، پشتیبانی فضای مجازی، پشتیبانی و ارزیابی و نظارت، توانمندی تعامل اجتماعی، توانمندی تولید محتوا) انجام شد.
Empowerment of education is one of the key aspects for any organization. Today, the development and success of organizations in the long term depends on benefiting from the current competencies and developing the competencies of employees. do themselves effectively. This research was done with the aim of examining and prioritizing the dimensions of educational assistance of parents in order to empower online education in times of crisis. The current research is practical in terms of purpose. The dimensions of parents' educational assistance have been extracted using a researcher-made questionnaire with closed questions. In order to identify and discover the main dimensions or structures of the research data, to identify the effective factors and the contribution of explaining the variance by these factors, as well as their priority, the exploratory factor analysis method was used. Then, in order to determine the validity of the educational assistance model of parents in order to empower online education in times of crisis, it was discussed with the help of structural equation modeling method in SmartPLS software. which was evaluated and interpreted in two stages of measurement model test and general model test. The prioritization of the dimensions of parents' educational assistance was done with the best-worst technique and Excel and Lingo software. The prioritization of the dimensions of parental educational assistance was done using the best-worst technique (individual ability, teaching ability, virtual space support, support and evaluation and supervision, social interaction ability, content production ability).
