بررسي رابطه وضعيت اجتماعي خانواده و متغيرهاي فردي با پيشرفت تحصيلي دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان شهر بافت
کلید واژه: وضعیت اجتماعی, سطح سواد والدین, پیشرفت تحصیلی دانشجویان,
چکیده مقاله :
تحقيق انجامشده پيرامون ميزان تأثیر سطح سواد والدين و با پيشرفت تحصيلي دانشجویان را نشان میدهد كه سطح سواد پدر با موفقيت و عدم موفقيت دانشجویان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نيز در انجام موفقيت يا شكست بیتأثیر نيست. بین میزان مطالعه والدین و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان رابطه معنیدار وجود دارد. و همچنين در اين تحقيق اثر قطعي تأثیر سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي، افت تحصيلي، مشكلات رفتاري و مشكلات تحصيلي دانشجویان مسجل است و ميزان سطح سواد والدين با پيشرفت تحصيل دانشجویان ارتباط مستقيم و مثبت دارد. جامعهی آماري من در اين پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان كه در سال تحصيلي 1400-1401مشغول به تحصيل بوده و تعداد آنها 2000 نفر میباشد و نمونهی آماري كه تعداد 50 نفر از دانشجویان كه از جامعه به روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخابشدهاند. و ابزار تحقيق شامل پرسشنامهای براي دانشجویان است استفاده کردهام.
The research conducted on the effect of parents' literacy level on students' academic progress shows that the father's literacy level has a definite effect on the students' success and failure, and the mother's literacy level is not without influence on success or failure. There is a significant relationship between the level of parents' studies and the academic achievement of students of Islamic Azad University, Kerman branch. Also, in this research, the effect of parents' literacy level on academic progress, academic failure, behavioral problems and academic problems of students is confirmed, and the level of parental literacy has a direct and positive relationship with students' educational progress. My statistical population in this research includes 50 students of Islamic Azad University, Kerman branch, who were busy studying in the academic year of 2001-1400, and their number is 2000, and the statistical sample is 50 students who were selected from the community by simple random sampling. . And the research tool includes a questionnaire for students.
• افروز غلامعلي (1386)مباني روانشناختی افت تحصيلي - انتشارات دانشگاه.
• حيدري، اكرم(1385)بلوغ، مشكلات رواني نوجوان وجوان، افت تحصيلي - نشر گستر تهران.
• هالت، جان (1387) زمينه يا بر شكست تحصيلي - ترجمه دكتر مهشيد فروغان - انتشارات قطره - چاپ سوم.
• حاتم زاده سر کشتی، نازنین (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین فرهنگ کلاس درس، سبک یادگیری و میزان خلاقیت دانشآموزان پسر پایه ششم شهرستان دلفان، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. دوره 2 شماره2، صص 24-57.
• صیدی, صابر، (۱۳۹۳)بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر پیشرفت درسی دانشآموزان با سبک یادگیری دیداری- کلامی فلدر و سیلورمن در درس علوم، اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 1 شماره4، صص 124-652.
• کونانی, افروز؛ منیر امیری؛ عیسی زمانیان و حیدری پور، حکمت الله (1394) بررسی رابطه سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان کوهدشت، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 2 شماره7، صص 445-675.
• محمودی،, نعمت اله ، رحیمی، بهارک (۱۳۹۳) استاندارد ساختن پرسشنامه سبکهای یادگیری ورمونت (ILS) و ریجسویک بر روی دانشآموزان دوره متوسطه استان مازندران، سومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی دوره 3 شماره4، صص 569-588.
• Hueyching. J. &bReeves. T.C. (1992), Mental modeles: A research focus for interactive learning system. Educational Technology research and Development, 40. 39-59.
• Riding, R.J& Cheema,I.(1991), An Overweiv and integration of cognitive style. Educational Psychology vol. 11
• Slavin, R. E. (1991), Eduational phsychology ( teaching in practice). (3th ed). Boston: Allyn and Bocon.
• Srivastava, P. (1997), Cognitive style in educational perspective. New Delhi (INDIA): Anuol: Mehr a offset Press.