بررسي رابطه وضعيت اجتماعي خانواده و متغيرهاي فردي با پيشرفت تحصيلي دانشجویان
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان شهر بافت
الکلمات المفتاحية: وضعیت اجتماعی, سطح سواد والدین, پیشرفت تحصیلی دانشجویان,
ملخص المقالة :
تحقيق انجامشده پيرامون ميزان تأثیر سطح سواد والدين و با پيشرفت تحصيلي دانشجویان را نشان میدهد كه سطح سواد پدر با موفقيت و عدم موفقيت دانشجویان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نيز در انجام موفقيت يا شكست بیتأثیر نيست. بین میزان مطالعه والدین و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان رابطه معنیدار وجود دارد. و همچنين در اين تحقيق اثر قطعي تأثیر سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي، افت تحصيلي، مشكلات رفتاري و مشكلات تحصيلي دانشجویان مسجل است و ميزان سطح سواد والدين با پيشرفت تحصيل دانشجویان ارتباط مستقيم و مثبت دارد. جامعهی آماري من در اين پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان كه در سال تحصيلي 1400-1401مشغول به تحصيل بوده و تعداد آنها 2000 نفر میباشد و نمونهی آماري كه تعداد 50 نفر از دانشجویان كه از جامعه به روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخابشدهاند. و ابزار تحقيق شامل پرسشنامهای براي دانشجویان است استفاده کردهام.
• افروز غلامعلي (1386)مباني روانشناختی افت تحصيلي - انتشارات دانشگاه.
• حيدري، اكرم(1385)بلوغ، مشكلات رواني نوجوان وجوان، افت تحصيلي - نشر گستر تهران.
• هالت، جان (1387) زمينه يا بر شكست تحصيلي - ترجمه دكتر مهشيد فروغان - انتشارات قطره - چاپ سوم.
• حاتم زاده سر کشتی، نازنین (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین فرهنگ کلاس درس، سبک یادگیری و میزان خلاقیت دانشآموزان پسر پایه ششم شهرستان دلفان، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. دوره 2 شماره2، صص 24-57.
• صیدی, صابر، (۱۳۹۳)بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر پیشرفت درسی دانشآموزان با سبک یادگیری دیداری- کلامی فلدر و سیلورمن در درس علوم، اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 1 شماره4، صص 124-652.
• کونانی, افروز؛ منیر امیری؛ عیسی زمانیان و حیدری پور، حکمت الله (1394) بررسی رابطه سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان کوهدشت، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 2 شماره7، صص 445-675.
• محمودی،, نعمت اله ، رحیمی، بهارک (۱۳۹۳) استاندارد ساختن پرسشنامه سبکهای یادگیری ورمونت (ILS) و ریجسویک بر روی دانشآموزان دوره متوسطه استان مازندران، سومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی دوره 3 شماره4، صص 569-588.
• Hueyching. J. &bReeves. T.C. (1992), Mental modeles: A research focus for interactive learning system. Educational Technology research and Development, 40. 39-59.
• Riding, R.J& Cheema,I.(1991), An Overweiv and integration of cognitive style. Educational Psychology vol. 11
• Slavin, R. E. (1991), Eduational phsychology ( teaching in practice). (3th ed). Boston: Allyn and Bocon.
• Srivastava, P. (1997), Cognitive style in educational perspective. New Delhi (INDIA): Anuol: Mehr a offset Press.