آسیبشناسی برنامه درسي آموزش زبان انگلیسي اول متوسطه از دیدگاه دانشآموزان و دبیران شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه آزادشهرکرد
کلید واژه: آسیبشناسی, برنامه درسی, زبان انگلیسی.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش آسیبشناسی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی اول متوسطه از دیدگاه دانشآموزان و دبیران شهر یاسوج بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر تمام دانشآموزان متوسطه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی1400بودهاند؛ که تعداد 220 نفر (200دانشآموز و20 دبیر) به روش تصادفی خوشهای انتخاب و - موردپژوهش قرارگرفتهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه آسیبشناسی برنامه درس زبان انگلیسی بوده که دارای 27 گویه میباشد و 4 مقیاس را شامل میگردد. روایی و پایایی ابزار مورد تائید قرارگرفته است. جهت آنالیز آماری از آمار توصیفی و آمار استنباطی)خی دو تی مستقل(استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده آن است که تمام عناصر )اهداف و محتوا، روش تدریس، فضا و زمان آموزشی، تأثیر دانشآموز و دبیر و گروهبندی برنامه درسی زبان انگلیسی از دیدگاه دانشآموزان و دبیران دارای ضعفها و آسیبهایی میباشد. بر اساس آزمون خی دو تی مستقل تماممقیاسهای موردبررسی در برنامه درسی زبان انگلیسی مؤثر میباشد و بین فراوانیهای مورد انتظار و مشاهدهشده مقیاسها تفاوت معناداری مشاهده گردید. در آزمون تی مستقل دانشآموزان دختر و پسر تفاوت میانگینهای دانشآموزان و گروهبندی و زمان آموزش معنادار است؛ در تفاوت میانگین دبیران و دانشآموزان در مقیاسهای روش تدریس، ارزشیابی، معلم و دانشآموزان تفاوت معنادار میباشد و در تفاوت پایههای هفتم و هشتم درروش تدریس؛ ارزشیابی؛ زمان؛ معلم و دانشآموز تفاوت معنادار است.
The purpose of this research was the pathology of the first secondary English language teaching curriculum from the point of view of students and teachers of Yasouj city. The research method was a descriptive survey. The population and the statistical sample of the present study were all first secondary students studying in the academic year of 1400; 220 people (200 students and 20 teachers) were selected and studied by random cluster method. The data collection tool is the pathology questionnaire of the English curriculum, which has 27 items and includes 4 scales. The validity and reliability of the tool has been confirmed. Descriptive statistics and inferential statistics (independent chi-square) were used for statistical analysis. The obtained results show that all elements (objectives and content, teaching method, teaching space and time, student and teacher influence and grouping of the English language curriculum from The views of students and teachers have weaknesses and damages. Based on the independent χ-2 test, all the investigated scales are effective in the English language curriculum, and a significant difference was observed between the expected and observed frequencies of the scales. In the independent t-test of male and female students, the difference between the averages of students and grouping and training time is significant; There is a significant difference in the average of teachers and students in the scales of teaching method, evaluation, teacher and students, and in the difference between seventh and eighth grades in teaching method; assessment; Time; There is a significant difference between a teacher and a student.
• احمد پور، زهرا(1383) بررسی مسائل و مشکلات آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه، مجله رشد، آموزش زبان، شماره 71.
• حسینی خواه علی، وهمکاران، (1392)مطالعه تطبیقی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در ایران و سوئد با تأکید بر دوره متوسطه فصلنامه مطالعات برنامه درسی شماره ۳۱ ١-٦.
• علوی،مقدم سیدبهنام و خیرآبادی،رضا،(۱۳۹۱) بررسی انتقادی برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبانهای خارجی فصلنامه مطالعات برنامه،درسی شماره ٢٥ ٢٧-٤٤.
• قدیانی همایی، سلیمان (۱۳۸۹) بررسی افت تحصیلی درس زبان انگلیسی در شهرستان،قم، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
• کلانتری، رضا و غلامی، جواد، (1392)شناسایی و اولویتبندی عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در مدارس، نشریه نوآوریهای آموزشی، شمار46، ص 99_124.
• Anderson, J. (2011), Is a communicative approach practical for teaching English inchina? (Unpublished PhD thesis), University of Shinghi.
• Murali, M. (2012), Teaching English as a second in India –a review, MJAL, Vol.3, Pp. 1-12.
• Novoa, A.& Yarive, M. (2010), Compartive Research in Education: a mode of governceor a hospital Journey? comparative education, Vol.99, No.10, Pp.39-52.