نقد ادله فمینیستی بر «آزادی سقط جنین به دلیل حقوق اخلاقی مادر و جنین » بر اساس روش شناسی بنیادین در فلسفه اخلاق
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - مدیرگروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی العالمیه
2 - دانشگاه باقرالعلوم ع
کلید واژه: آزادی سقط جنین , فمینیسم سوسیال , کیفیت مادری, روش شناسی بنیادین , فلسفه اخلاق,
چکیده مقاله :
آزادی سقط جنین یکی از مطالبات جدی فمینیستی است که در گرایشات مختلف با استدلال های مختلف پی گیری می شود. در بعضی از استدلال های فمینیستهای سوسیال به این مطالبه در جهت احراز حقوق اخلاقی مادر و جنین پرداخته می شود. لزوم آزادی سقط جنین به دلیل حق جنین در خصوص برخورداری از شرایط زیستی مطلوب یا به دلیل توجه به کیفیت مادری ، همچنین به دلیل منع الزام زن به فداکاری به عنوان حق اخلاقی زن ،همچنین حق زن به انتخاب آگاهانه ، از جمله ادله ای است که برخی فمینیستهای سوسیال مطرح کرده اند. براساس روش شناسی بنیادین هر نظریه علوم انسانی متأثر از بنیادهای نظری بستر تکون خود است و بدون لحاظ آنها قابل فهم نیست . در نتیجه ارزیابی صحیح نظریه ، منوط به بازشناسی و بررسی بنیادهای مذکور است. ادله فمینیستی مذکور نیز با دعاوی خود مبنی برحق اخلاقی مادر و جنین ، در بنیادهای ناظر در مکاتب فلسفه اخلاق بستر خود شکل گرفته است.این مقاله با بررسی این ادله طبق روش شناسی بنیادین ، مبانی فلسفه اخلاقی ادله مذکور را مشخص و ازاین طریق نقد بنیادین آنان را میسر نموده است.
Freedom of abortion is one of the serious feminist demands that is pursued in different tendencies with different arguments. In some of the arguments of social feminists, this demand is addressed in order to achieve the moral rights of mother and fetus. The need for freedom of abortion because of the right of the fetus to enjoy favorable living conditions or because of attention to maternal quality, as well as because of the prohibition of compulsion to sacrifice as a moral right of women, as well as the right of women to conscious choice, are among the reasons. Some social feminists have suggested. According to the fundamental methodology, every theory of the humanities is influenced by the theoretical foundations of its evolution and cannot be understood without them. As a result, the correct evaluation of the theory depends on recognizing and examining the mentioned foundations. The above-mentioned feminist arguments with their claims about the moral right of mother and fetus have been formed in the supervisory foundations of the schools of philosophy of ethics. Has made them possible.
قرآن کریم
ابن سینا، الاشارات و التنبیهات ،ج 1، دفتر نشر کتاب ، چ 2، بیجا، 1403 ق.
ابوت، پاملا ؛ والاس، کلر(1376)، در آمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی، ترجمه مریم خراسانی و حمید احمدی، تهران، دنیای مادر.
آل بویه، علیرضا (1390)، «حق زن بر کنترل بدن خویش»، در: فصلنامه پژوهشی نقد ونظر، سال16، شماره 62.
بورک ، رابرت اچ ، لیبرالیسم در سراشیبی به سوی گومورا.(1399 )، نشرمرکز، چ سوم ، م عباس فجر، تهران .
پارسانیا ، حمید، (1392)نظریه و فرهنگ . روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی ،راهبرد فرهنگ .
پارسانیا ،حمید،(1390) روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی ، قم :کتاب فردا .
تانگ، روزمری (1387)، در آمدی جامع بر نظریه¬های فمینیستی، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران، نشر نی.
جگر، آلیسون (1378)، «چهار تلقی از فمینیسم»، ترجمه س. امیری، در: بولتن مرجع(4): گزیده مقالات و متون درباره فمینیسم، مدیریت مطالعات اسلامی و مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی ، انتشارات بین المللی الهدی، تهران.
دایانا، پاسنو(1387)، فمینیسم راه یا بی راه؟ کشف دوباره خواست خدا برای آزادی زنان، مترجم محمد رضا مجیدی، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و معارف و قم، دفتر نشر معارف.
دوبوار، سیمون (1382)، جنس دوم، ج2، ترجمه قاسم صنعوی، تهران، توس.
رودگر،نرجس،فمینیسم تاریخچه ،آموزه ها نقد،قم:مرکز تحقیقات زن و خانواده ،1388.
شرت،ایوون،(1395) فلسفه علوم اجتماعی قاره ای،نشرنی:1395
طباطبایی ،(1396) بررسی های اسلامی، به کوشش سید هادی خسروشاهی ، مرکز انتشارات دارالتبلیغ ،ج 1، قم.
طباطبایی،(1339) المیزان، ج5، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان ، چ3، قم، 1339.
طباطبایی، سید محمد حسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مرکز بررسی های اسلامی، قم :1356.
طوسی ، (1363)جوهر النضید ، انتشارات بیدار، قم .
طوسی،(1326) اساس الاقتباس ، انتشارات دانشگاه تهران .
کیت، فیگز(1383)، زنان و تبعیض(تبعیض جنسی و افسانه¬ی فرصت های برابر)، ترجمه اسفندیار، زندپور و به¬دخت، مال¬امیری، تهران، گل آذین.
گاردنر، ویلیام ( 1386)، جنگ علیه خانواده، برگردان و تلخیص معصومه محمدی، قم، دفتر مطالعات و تحقیقیات زنان.
مطهری ، مرتضی (1404)، نقدی بر مارکسیسم ، انتشارات صدرا .
مطهری، مرتضی، (1368) اسلام و مقتضیات زمان ، انتشارات صدرا، چ4.مطهری، مرتضی،(1362) تعلیم و تربیت در اسلام ، انتشارات الزهرا .
معلمی، حسن،(1384) فلسفه اخلاق، انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی .
هام، مگی؛ گمبل، سارا (1382)، فرهنگ نظریه های فمینیستی، مترجمان: فیروزه مهاجر، فرخ قره داغی، نوشین احمدی خراسانی، تهران، نشر توسعه.
Bartlett, Katharine, reviews Mackinnon’s feminism: Power on Whose Terms? Discourses on life and law, By Catharine A., Mackinnon, Cambridge and London, Harvard University Press, July, Available at: http://scholarship.law.berkeley.edu/californialawreview/volume75/issue4/ Article 7.
Branch, Alan (2004), “Radical Feminism and Abortion Rights” , in: Poyman, Louis p. and Beckwith, Francis j., The abortion controversy: 25 years after Roe v. wade a reader, Second edition, Wadsworth publishing company, an international Thomson publishing company.
Edgington, Callie (2002), “Reflection on Feminist views of Abortion and Matherhood”, Cedar Ethics on line, Cedarville university, available at: http//digitalcommons. cedarville. edu/cedar_ethics_online(part of the Bioethics and Medical Ethics Commons)
Jaggar, Alison M. (1994), “Abortion and a Woman’s Right to Decide”, in: Living with Contradictions, Controversies in Feminist Social Ethics, edited by Alison M., .Jaggar, Westview Press, United States America.
Markowitz, Sally (2004), ”A Feminist Defense of Abortion”, in: Poyman, Louis p. and Beckwith, Francis j., The abortion controversy: 25 years after Roe v. wade a reader, Second edition, Wadsworth publishing company, an international Thomson publishing company.
Wolf, Naomi (2004), “Our bodies, Our souls“, in: Poyman, Louis p. and Beckwith, Francis j., The abortion controversy: 25 years after Roe v. wade a reader, Second edition, Wadsworth publishing company, an international Thomson publishing company.
75 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 90 – 75
نقد ادله فمینیستی بر «آزادی سقط جنین به دلیل حقوق اخلاقی مادر و جنین » بر اساس روش شناسی بنیادین در فلسفه اخلاق
نرجس رودگر 1
زینب کبیری 2
چکیده
آزادی سقط جنین یکی از مطالبات جدی فمینیستی است که در گرایشات مختلف با استدلال های مختلف پی گیری می شود. در بعضی از استدلال های فمینیستهای سوسیال به این مطالبه در جهت احراز حقوق اخلاقی مادر و جنین پرداخته می شود. لزوم آزادی سقط جنین به دلیل حق جنین در خصوص برخورداری از شرایط زیستی مطلوب یا به دلیل توجه به کیفیت مادری ، همچنین به دلیل منع الزام زن به فداکاری به عنوان حق اخلاقی زن ،همچنین حق زن به انتخاب آگاهانه ، از جمله ادله ای است که برخی فمینیستهای سوسیال مطرح کرده اند. براساس روش شناسی بنیادین هر نظریه علوم انسانی متأثر از بنیادهای نظری بستر تکون خود است و بدون لحاظ آنها قابل فهم نیست . در نتیجه ارزیابی صحیح نظریه ، منوط به بازشناسی و بررسی بنیادهای مذکور است. ادله فمینیستی مذکور نیز با دعاوی خود مبنی برحق اخلاقی مادر و جنین ، در بنیادهای ناظر در مکاتب فلسفه اخلاق بستر خود شکل گرفته است.این مقاله با بررسی این ادله طبق روش شناسی بنیادین ، مبانی فلسفه اخلاقی ادله مذکور را مشخص و ازاین طریق نقد بنیادین آنان را میسر نموده است.
واژگان کلیدی
آزادی سقط جنین ،فمینیسم سوسیال ، کیفیت مادری، روش شناسی بنیادین ، فلسفه اخلاق.
[1] . استادیارگروه فلسفه اسلامی جامعه المصطفی وپژوهشگرپژوهشکده مطالعات زن و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، قم، ایران. (نویسنده مسئول) Email: N.roodgar@gmail.com
[2] . دکترای مدرسی معارف گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.
Email: zekabiry@gmail.com
تاریخ دریافت: 5/7/1400 پذیرش نهایی: 27/9/1400