بررسي رابطه وضعيت اجتماعي خانواده و متغيرهاي فردي با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطی
1 - دانشگاه امام حسین
کلید واژه: وضعیت اجتماعی, سطح سواد والدین, پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ,
چکیده مقاله :
تحقيق انجامشده پيرامون ميزان تأثیر سطح سواد والدين و با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان را نشان میدهد كه سطح سواد پدر با موفقيت و عدم موفقيت دانشآموزان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نيز در انجام موفقيت يا شكست بیتأثیر نيست. بین میزان مطالعه والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر یاسوج رابطه معنیدار وجود دارد. و همچنين در اين تحقيق اثر قطعي تأثیر سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي، افت تحصيلي، مشكلات رفتاري و مشكلات تحصيلي دانشآموزان مسجل است و ميزان سطح سواد والدين با پيشرفت تحصيل دانشآموزان ارتباط مستقيم و مثبت دارد. جامعهی آماري من در اين پژوهش شامل 50 نفر از دانشآموزان شهر یاسوج كه در سال تحصيلي 95-94مشغول به تحصيل بوده و تعداد آنها 2000 نفر میباشد و نمونهی آماري كه تعداد 50 نفر از دانشآموزان كه از جامعه به روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخابشدهاند. و ابزار تحقيق شامل پرسشنامهای براي دانشآموزان است استفاده کردهام.
The research conducted on the effect of parents' literacy level on students' academic progress shows that the father's literacy level has a definite effect on the success and failure of students, and the mother's literacy level also has no effect on success or failure. There is a significant relationship between the amount of parents' studies and the academic progress of students in Yasouj city. Also, in this research, the definite effect of parents' literacy level on educational progress, academic decline, behavioral problems and academic problems of students is confirmed, and the level of parental literacy has a direct and positive relationship with students' educational progress. My statistical population in this research includes 50 students of Yasuj city who were busy studying in the academic year of 2004-2015 and their number is 2000 and the statistical sample is 50 students who were selected from the community by simple random sampling. And the research tool includes a questionnaire for students.
• افروز غلامعلي (1386) مباني روانشناختي افت تحصيلي - انتشارات دانشگاه –
• بيابانگرد، اسماعيل(1386) افت تحصيلي يا اتلاف در آموزشوپرورش - فصلنامه تعليم و تربيت - سال دوم، شماره 8و 7، 65
• حاتم زاده سرکشتی، نادختر ین (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین فرهنگ کلاس درس ، سبک یادگیری و میزان خلاقیت دانشآموزان پسر پایه ششم شهرستان دلفان، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. دوره 2 شماره2، صص 24-57.
• حبیبی, امین، (۱۳۸۷) مشخصات نویسندگان مقاله آموختن با تدریس به دیگران بررسی سیستم آموزش « همکلاسی به همکلاسی، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی سال 2، شماره 2، صص 110-115.
• حيدري، اكرم(1385)بلوغ، مشكلات رواني نوجوان وجوان، افت تحصيلي - نشر گستر تهران
• خوئینی، فاطمه(1379)، رابطه بین سبکهای یادگیری وابسته و نابسته به زمینه با خلاقیت در دانشآموزان دختر دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. ، صص 54-57.
• ساجدي، رقیه(1390)، بررسي رابطه بين سبكهاي يادگيري و ميزان خلاقيت دانشآموزیان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، نشریه دانشگاه علوم پزشكي سمنان،دوره 3 ، شماره 2 ، صص 56-62
• سپهوند، تورج؛ گيلاني، بيژن؛ زماني، رضا. (1387). رابطه استرس ادراک شده و سلامت عمومي، با توجه به سبک-هاي تبيين. فصلنامه روانشناسي و علوم تربيتي، سال 38، شماره 4، صص 43-27.
• سیف ، علی اکبر (1380) ، توسعه روانی ، چاپ پنجم ، تهران ، انتشارات آگاه.صص 98-102
• شكاري، عباس - مسائل آموزشوپرورش و راهكارهاي آن - نشر عابد تهران - چاپ اول - 1386
• صالحی فدردی، جواد. (1373). اثر تعدد نقش ها و رضایت آن را در اعتماد به نفس و استرس در معلمان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
• صیدی, صابر، (۱۳۹۳)بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر پیشرفت درسی دانشآموزان با سبک یادگیری دیداری- کلامی فلدر و سیلورمن در درس علوم، اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 1 شماره4، صص 241-256.
• فاطمی ، مهناز ، حمیدی ، فریده (1390)،“ اثر طرحی از راه دور و آموزش شناختی بر خلاقیت یادگیرنده ،” علوم کامپیوتر ، جلد 2 ، ص265-260.
• کونانی, افروز؛ منیر امیری؛ عیسی زمانیان و حیدری پور، حکمت الله (1394) بررسی رابطه سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهرستان کوهدشت، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 2 شماره7، صص 445-675.
• لرگانی حسینی ، مریم ، سیف ، علی اکبر (1380) ،“ سبکهای یادگیری دانشآموزان با توجه به سن ، جنس ، سطح تحصیلات و رشته ی تحصیلی ،” مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، شماره ی 19، صص 57-70.
• مایر،ریچارد ای(1376). روانشناسی تربیتی بر اساس رویکرد شناختی، ترجمه محمد تقی فراهانی، تهران : نشر دانشگاه تربیت معلم.صص 55-59
• محمودی،, نعمت اله ، رحیمی، بهارک (۱۳۹۳) استاندارد ساختن پرسشنامه سبکهای یادگیری ورمونت (ILS) و ریجسویک بر روی دانشآموزان دوره متوسطه استان مادختر دران، سومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی دوره 3 شماره4، صص 569-588.
• هالت، جان (1387) زمينه يا بر شكست تحصيلي - ترجمه دكتر مهشيد فروغان - انتشارات قطره - چاپ سوم.
• Anderson. E.L (1986), The relationship of cognitive Style to academic achievement and social competence to fourtn and fifth degree student Attitudes andspanish language Acquisition. Computers in Human Behavior vol:11, no: 3-4. 633- 647.
• Brenner,J. (1997). An analysis of students` cognitive styles in asynchronous distance education courses. Inquiry Computers in Human Behavior vol:1,(1),37-44
• Bull, K. s. (1999), Aptitude treatment interaction and cognitive style. Available at: http//www.home.okstate.edu/homepages.nsf/toc/EPSI5463C12.
• Carter, E. F. (1988), The relation ship of FD- F1 congnitive style With Spanish language. Achievement and proficiency: A Preliminary report Modern language Journal. 72, 21- 30.
• Cengizhan,Sibel.(2008, Determining the effect of modular instruction design on the academic achievement and long- term retention of students with different learning styles. Journal of theory and practice in education. ISSN: 1304-9496, Available: http:/eku.comu.edu.tr/index.411 scengizhan.pdf.
• Che Rus, R. g, Hanapi, Z.(2015) The Pattern of Learning Styles among Second Year Students in Business Management and Hospitality Programs at One of The Vocational College in Northern Zone, Procedia - Social and Behavioral Sciences 204 ( 2015 ) 62 – 72
• Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior; 24: 385-396
• Garton, BL, spain, J. N., Lamberson, W.R., and Spiers, D. E. (1999), Learning styles, teaching performance, and student achievement: Are lational study. Journal of Agricultural Education, 40, (3) 11- 20
• Ghahraman, vahid(1996), Language attitudes and Achievement in EFL. Department of Foreigen languages university for teacher education.
• Ghasemizad, Alireza (2015) Learning strategies and academic success in traditional and nontraditional higher education students, International Journal of Educational and Psychological Researches, Volume : 1 Issue : 1 Page : 7-9
• -Green,D.Snell,J.C.& Parimmanth ,A.R.(1990), Learning styles in assessment of students. Journal perspectival and motor skill. 70, 363-369.
• http://paknevis.parsiblog.com/Posts/2
• http://soltaniashurpuri.blogfa.com/post-23.aspx
• Hueyching. J. &bReeves. T.C. (1992), Mental modeles: A research focus for interactive learning system. Educational Technology research and Development, 40. 39-59.
• Kagan. S. & Zahan, G.L. (1975), FD and the school gap between Anglo American and Mexical American children. Journal of Educational psychology, 67. 643-650.
• Magdalena ,Stan Maria(2015) The relationship of learning styles, learning behaviour and learning outcomes at the romanian students, University of Pite.ti, Faculty of Educational Sciences, Targu din Vale street, no.1, Pite.ti 110040, România
• Mehrabi. H. (1999). The effect of field independence on the students choice cognitive strategies in the EFL situation. A Thesis for the Degrree of master of arts in Teaching English. Tarbiat Modarres university.
• Naiman. N. Frohlich, M. & Stern. H. (1975), The Good language learner. Toronto: Ontario Institute for studies in Education. (123-131).
• Norasyikin Omar , Mimi Mohaffyza Mohamad, Aini Nazura Paimin,(2015), Dimension of Learning Styles and Students’ Academic Achievement, 4th World Congress on Technical and Vocational Education and Training (WoCTVET), 5th–6th November 2014, Malaysia
• Riding, R.J& Cheema,I.(1991), An Overweiv and integration of cognitive style. Educational Psychology vol. 11
• Slavin, R. E. (1991), Eduational phsychology ( teaching in practice). (3th ed). Boston: Allyn and Bocon.
• Srivastava, P. (1997), Cognitive style in educational perspective. New Delhi (INDIA): Anuol: Mehr a offset Press.
• Sternberg, R.J., and Grigorenko, E.L. (1997), Are cognitive still in styles still in style? American psychologist, vol.52(7), 700- 712.
• Tinajero, C. & Paramo, M.F.(1998), Field dependence – independence and strategic learning. International journal of educational research. 29. 251 – 262.`
• Toro, Maria Alexandra. "The effects of HyperCard authoring on computer-related attitudes and Spanish language acquisition." Computers in Human Behavior 11.3 (1996): 633-647.
• Witkin, H. A& Moore, C. A& Goodenough,D. D. R&coz, P.W. (1977), Field dependent an field independent cognitive styles and their educational implications. Review of educational research. 47