شناسایی و مدلسازی مهم¬ترین چالش¬های بکارگیری آموزش الکترونیکی با رویکرد مدل¬سازی ساختاری تفسیری (ISM) در شرکت ملی گاز ایران
محورهای موضوعی :فرزانه تاری 1 , غلامرضا شمس مورکانی 2
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - شهید بهشتی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و مدلسازی مهم ترین چالش های پیشروی بکارگیری آموزش الکترونیکی در شرکت ملی گاز ایران می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع کیفی است. در این تحقیق ابتدا بر اساس روش نمونه گیری در دسترس به بررسی اسناد و تحقیقات مرتبط پرداخته شد و پس از شناسایی مؤلفه های مرتبط با چالش های بکارگیری آموزش الکترونیکی، در گام بعد براساس روش مدیریت تعاملی و با استفاده از نرمافزار الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) که یکی از شیوه های تحقیق کیفی است، با بررسی نظرات 7 نفر از خبرگان حوزه آموزش الکترونیکی در شرکت ملی گاز که به صورت هدفمند انتخاب شدند، تعداد 7 مؤلفه به عنوان چالش های نهایی بکارگیری آموزش الکترونیکی تعیین شده است. سپس ساختار ارتباطات فی مابینی و میزان اهمیت آن ها در قالب یک شبکه تعاملی ترسیم گردید. براساس یافته های نهایی پژوهش، مهم ترین چالش های بکارگیری آموزش الکترونیکی در بخش ستاد شرکت ملی گاز عبارتند از: نبود دستورالعمل و ضعف در تهیه قوانین و مقررات، نبود الگوریتم و روش اجرایی مشخص، ضعف ارتباطات شبکه ای، عدم اطلاع رسانی درست از ظرفیت های آموزش الکترونیکی، محتوای ناکافی، اجرای نادرست آموزش الکترونیکی و بی انگیزگی کارکنان. بر این اساس، مشخص شد که «نبود دستورالعمل و ضعف در تهیه قوانین و مقررات» به عنوان مهم ترین چالش بکارگیری آموزش الکترونیکی بر روی سایر چالش های منتخب دیگر، اثرگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم دارد. کاربرد یافته های تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهشگران آینده در انتهای پژوهش قرار گرفته است.
The purpose of the present research is to identify the framework of the relationships of progressive challenges for implementing electronic education with interpretive structural modeling approach (ISM) in the National Gas Company of Iran. The methodology of the research from the viewpoint of purpose is functional and from the viewpoint of data gathering is qualitative. In this research, first the related evidence and research were examined based on accessible sampling method. Then, identification of the items related to challenges of applying electronic education was done. In the next step, based on interactive management method and by using interpretive structural modeling (ISM) software, which is one of the methods of qualitative research, the viewpoints of 7 experts in the field of electronic education in the National Gas Company of Iran, who were selected purposefully, 7 items were determined as the final challenges of applying electronic education. Eventually, the structure of the relationships among these items and the level of their significance was depicted in the form of an interactive network. According to the final results of the survey, the most important critical factors of application of electronic education in the staff section of the national gas organization were in lack of instruction and weakness in providing laws and regulations, lack of algorithm and specific executive method, weakness in network communication, improper information giving about the capacities of electronic education, insufficient content, incorrect execution of electronic education, and lack of incentive on the side of staff members. identification of the interrelation of critical factors showed that lack of instruction and weakness in providing laws and regulations was one of the most fundamental challenges of applying electronic education in the national gas organization, which has had remarkable impact on other critical factors. The applications of the findings of the research and suggestions for future research have been provided at the end of the paper.
