رابطۀ امنيت روانی، حمايت اجتماعی و تاب آوری با بروز اختلال تنيدگی پس از سانحه
محورهای موضوعی : روانشناسیپروانه شجاعی مهر 1 , خدامراد مومنی 2 , جهانگیر کرمی 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: امنيت رواني, حمايت اجتماعي, تاب آوري, اختلال تنيدگي پس از سانحه, زلزله,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطة بين امنيت رواني، حمايت اجتماعي و تاب آوري با بروز اختلال تنيدگي پس از سانحه بود. بدين منظور 130 دانش آموز از دبيرستان هاي دخترانه و پسرانه شهر سرپل ذهاب به شيوة نمونه گيري در دسترس و متناسب با سهم جمعيتي هرناحيه به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي و ابزار پژوهش شامل سياهه امنيت رواني امين پور برگرفته از مازلو، زمينه يابي حمايت اجتماعي شربورن و استوارت، مقياس تاب آوري کونور و ديويدسون و مقياس تجديدنظرشده تأثيرحوادث وايس و مارمر بود. داده ها از طريق ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه تحليل شد. نتايج نشان داد که بين امنيت رواني با اختلال تنيدگي پس از سانحه، بين حمايت اجتماعي با اختلال تنيدگي پس از سانحه و همچنين بين تاب آوري با اختلال تنيدگي پس از سانحه رابطه منفي و معني دار وجود دارد.
The aim of the current study was to study the the relationship between mental security, social support and resiliency with post traumatic stress disorder. Thus, 130 students in Sarpol-e Zahab city who were at high schools were chosen using convenient sampling method the sample was proportional to demographic share of each region. The research method, was descriptive and correlation, and the scales included were Mental Security Logbook (Aminpour-retrieved from Maslow, Social Support Scale Sherborne and Stewart, Conor & Davidson Resiliency Scale and revised scale The Events Impact of the Weiss and Marmer. The data was analyzed using pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results revealed that, there was a negative relationship between mental security with post-traumatic stress disorder, between social support and ptsd, and between resiliency with ptsd.
ابراهيمي، حميدرضا و كريم زاده، علي. (1395). بررسي تأثير فضاي مجازي بر امنيت رواني دانشجويان. فصلنامه مديريت بحران. 7 (77)
امين پور، حسن. (1386). بررسي عملي بودن، اعتبار، روايي و نرميابي آزمون امنيت رواني مزلو بر روي دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مهاباد. پايان نامه کارشناسي ارشد. دانشکده روانشناسي و علوم اجتماعي. دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي.
ايار، مريم. (1393). بررسي وضعيت سلامت روان و کيفيت زندگي والديني که در زلزله فرزند خود را از دست داده اند، رساله دکترا. دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد.
آزادي، عظيم. (1397). زندگي روي گسل هاي جوان، نشرکرمانشاه، گلچين ادب.
حاج حسيني، منصوره؛ احمد، ژاکاوسليم؛ اژه اي، جواد و نقش، زهرا. (1397). نقش واسطه اي تاب آوري در ارتباط اضطراب مرگ و سلامت عمومي نوجوانان مهاجر عراقي متأثر از جنگ با داعش. مجله روانشناسي. 22(3)
حسني، رمضانعلي؛ احمدي، محمدرضا و دريکوندي، رحيم(1390). رابطه بين خوش بيني اسلامي، خوش بيني آموخته شده سليگمن و امنيت رواني، روانشناسي دين،
1 حسيني، امين؛ زهراکار، کيانوش؛ داورنيا، رضا و شاکرمي، محمد. (1395). پيشبيني آسيبپذيري در برابر استرس براساس حمايت اجتماعي، تابآوري. راهبردهاي مقابلهاي و ويژگيهاي شخصيتي در دانشجويان. مقاله پژوهشي، دوره 6، 2(11)
سادوک، بنيامين و سادوک، ويرجينيا. (1388). خلاصه روانپزشکي- علوم رفتاري. ترجمه: رضاعي، تهران
سپهوند، تورج. (1398). نقش معنويت محيط کاري و تاب آوري در پيشبيني بهزيستي روانشناختي کارکنان. مجله روانشناسي. 334-320. 23(3)
صادقي،آمنه. (1395). رابطه امنيت رواني، هويت يابي و عزت نفس در دانش آموزان دورة متوسطه شهرستان بروجرد. چهارمين کنفرانس ملي توسعه پايدار در علوم تربيتي و روانشناسي. مطالعات اجتماعي و فرهنگي
ظريفي، مجتبي؛ هنري، حبيب و بحرالعلوم، حسن. (1395). ويژگي هاي روانسنجي و هنجاريابي نسخه فارسي پرسشنامه تاب آوري در دانش آموزان و دانشجويان ورزشکار و غير ورزشکار. مطالعات روانشناسي ورزشي. 5(15)
موذن، علي. (1396). نقش واسطه گري انگيزه تحصيلي در رابطه بين حمايت اجتماعي و اشتياق تحصيلي دانش آموزان تحت حمايت کميته امداد شهرستان گواور. پايان نامه ارشد. دانشگاه آزاد اسلامي، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي
ميرابوالفتحي، ويدا؛ مرادي، عليرضا و بختياري، مريم. (1394). حافظة کاري هيجاني در مبتلايان به اختلال پس از سانحه و افسردگي. فصلنامه تازه هاي علوم شناختي. 17(4)
هارون رشيدي، همايون و منصوري راد، واحد. (1396). رابطة حمايت اجتماعي ادراک شده و تاب آوري با درماندگي مادران کودکان استثنايي. تعليم و تربيت استثنايي. 17. 3(146)
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®).American Psychiatric Pub. Clinical Psychology Review, 17(13).
Boden, M. T., Westermann, S., McRae, K., Kuo, J., Alvarez, J., Kulkarni, M. R., ... & Bonn-Miller, M. O. (2013). Emotion regulation and posttraumatic stress disorder: A prospective investigation. Journal of Social and Clinical Psychology, 32(3).
Bonanno, G.A. (2014). Loss trauma and human resilience: Have we understand the human capacity to thrive after extremely aversive events. The AmericanPsychologist. 59 (1) 20-28.
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychomatic Medicine, 38(5), 300-314.
Cohn, M. A., Fredrickson, B. L., Brown, S. L., Mikels, J. A., & Conway, A. M. (2009). Happiness unpacked: positive emotions increase life satisfaction by building resilience. Emotion, 9 (3), 361.
De Villiers, M., & Van den Berg, H. (2012). The implementation and evaluation of a resiliency programme for children. South African Journal of Psychology, 42(1).
Foroughan, M., Jafari, Z., Shirin, B. P., Ghaem, M. F. Z., & Rahgozar, M. (2008). Validation of mini-mental state examination (MMSE) in the elderly population of Tehran.
Gloria, A. M., Castellanos, J., & Orozco, V. (2005). Perceived educational barriers, cultural fit, coping responses, and psychological well-being of Latina undergraduates. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27(2).
Hamblen, J. (2006). PTSD in children and adolescents. Available on: http://www.ncptsd.va.gov/ncmain/ information King, D., King, L., & Leskin, G. (1998). Confirmatory factor analysis of the Clinician-Administered PTSD Scale. American Journal of Psychological Assessment,10.
Maslow, A. H. (1952). Security–Insecurity Inventory: Manual.
Meister, R. E., Weber, T., Princip, M., Schnyder, U., Barth, J., Znoj, H., ... & von Känel, R. (2015). Resilience as a correlate of acute stress disorder symptoms in patients with acute myocardial infarction. Open Heart, 2(1).
Melhem, M. D., Porta, G., Shamseddeen, W., Payne, M. W. & Brent, D. A. (2012). Grief in children and adolescents bereaved by sudden parental death. Archives og General Psychiatry, 68(9).
Pinquart, M.(2009).Moderating effects of dispositional resilience on association between hassles and psychological distress. Journal of Applied Developmental Psychology,30(1), 53-60.
Rutter M. (1987) Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57(3): 316–331.
Ryff, C. D., & Keyes, C .L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727.
Vinayak, S., & Judge, J. (2018). Resilience and empathy as predictors of psychological wellbeing among adolescents. International Journal of Health Sciences & Research, 8 (4), 192-200.