دانشگاه کارآفرین؛ اهرمی در مسیر توسعه پایدار
محورهای موضوعی : سیاستگذاری و اجرای کاربرد توسعه پایدار در همه زمینههاحسین صمدی میارکلائی 1 , حمزه صمدی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
2 - دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه توسعهپايدار برای جوامع به آرمان و چالشی بزرگ بدل شده است، تحقق این آرمان در بخش آموزش عالی به عهده دانشگاهها میباشد، و بدون شک نقش دانشگاه در توسعهپایدار انکارناپذیر است. دراینبین، ظهور دانشگاه كارآفرين پاسخي به اهميت روزافزون دانش در نظام ملي و منطقهايِ نوآوري و ادراك جديد از دانشگاه است؛ يعني نهادي كه عامل توسعه، انتقال دانش و فناوري، و منبع اختراعات خلاقانه بهشمار ميرود، و از لحاظ اقتصادي باصرفه است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین و بررسی مدل دانشگاه کارآفرین در جهت دستیابی به توسعهپایدار، در دانشگاههای استان مازندران به اجرا درآمده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر ابزار گردآوری اطلاعات، توصیفی بهشمار میرود. ابتدا پس از بررسی ادبیات نظری و انجام مصاحبه با خبرگان، پرسشنامه اولیهای طراحی و شاخصهای اساسی مدل دانشگاه کارآفرین استخراج شد. سپس به کمک تکنیک دیمتل فازی، روابط علّی میان متغیرها بررسی و در نهایت جهت طراحی الگو ساختاری تحقیق از رهیافت مدلسازی ـ ساختاری تفسیری مبتنی بر دیمتلفازی (FDISM) استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان شاخصهای مورد بررسی پنج متغیر نقش علّی و پنج متغیر نیز نقش معلولی دارند، یافتههای تکنیک وزندهی فازی نشان داد، از میان شاخصهای مورد بررسی، شاخص چشمانداز، مأموریت و راهبرد در دانشگاه دارای بیشترین وزن و اهمیت است. همچنین رهیافت FDISM نشان داد که متغیرها در هفت سطح طبقهبندی شدند، که در این بین متغیر چشمانداز، مأموریت و راهبرد در دانشگاه، رهبری در دانشگاه و ساختار و طرح سازمانی در دانشگاه بهعنوان عوامل زیربنایی و داراي قدرت نفوذ بیشتری هستند. دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت توسعة اقتصادی و اجتماعی جوامع را بر عهده دارد. توسعه و تمرکز بر شاخصها و ویژگیهای دانشگاه جهت کارآفرینی، میتواند دانشگاههای سنتی را به دانشگاههای کارآفرین و در مسیر توسعهپایدار تبدیل کند.
Nowadays, the sustainable development has become an ideal and great challenge. The universities are obligated to realize this ideal in higher education, and undoubtedly, the role of universities in sustainable development is undeniable. In the meantime, the appearance of entrepreneurial university is a response to increasingly importance of knowledge in the national and regional innovation system and new understanding of university; i.e. the institution which is counted as a factor for development, knowledge and technology transfer, and the source of creative inventions, and is good and thrifty economically. Therefore, present research is conducted to explain and investigate the entrepreneurial university model toward achievement of sustainable development in Mazandaran universities. This research, in terms of purpose, is an applied research, and in terms of data gathering, is a descriptive research. First, by means of literature review and interview with experts, the primiarly questionnaire is designed and the principal indices of entrepreneurial university model are extracted. Then, the FDEMATEL is used to explore the causal relations between variables, and finally, the (FDISM) is used to design the structural model. Results showed, among explored indices, five variables play a causal role and five variables play an effectual role. Results of fuzzy weighting technique showed, among explored indices, the indices of vision, mission, and strategy in university possess the most weight and importance. Also, FDISM approach showed the variables have been categorized into seven levels, and the variables of vision, mission, and strategy in university, leadership in university, and organizational structure and design in university are more influential as infrastructural factors.
