چارچوب فرايندي استراتژي نوآوري در سازمانها با ديدگاه آينده نگاري
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتفاطمه ثقفی 1 , کلثوم عباسی شاهکوه 2 , اکبر کاری دولت آبادی 3
1 - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
2 - پژوهشگر مرکز تحقیقات و مخابرات
3 - عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری
کلید واژه: نوآوری, تفکر استراتژیک, فرایند نوآوری, آینده نگاری,
چکیده مقاله :
ظهور فناوريهاي نو انتظارات بشر را از سطح رفاه و كيفيت زندگي به شدت ارتقا داده است. تحقيقات نشان داده است که نوآوري مبتني بر فناوريهاي نو باعث ايجاد بازارهاي جديد و افزايش اندازه بازار مي شود. تقاضاي بازار از يك طرف و فناوريهاي نو از طرف ديگر باعث شده تا چارچوب تدوين استراتژي نواوري به عنوان یک ضرورت سازمان مطرح باشد. به این منظور در اين مقاله ابتدا فرايند هاي معتبر نوآوري بررسي مي شود. با توجه به اینکه تفکر استراتژيک و کشف فرصتهای آینده نیازمند شناخت روندهاي آينده و آينده نگاري است. لذا در گام دوم آينده نگاري و کاركردهاي آن معرفی می شود. سپس با استفاده از روش فراتلفيق ميزان تاثير گذاري کارکردهاي آينده نگاري در فرآيندهاي نوآوري تحلیل میشود. در گام سوم، چارچوبي فرايندي براي نوآوري در سازمانها مبتنی بر ساختار فرآيندي استراتژي اثربخش ارائه و گامهاي آن تشريح مي شوند.
The emersion of new technology enhances the man’s expectation of welfare’s level and life’s quality. The research studies have shown that innovation which is based on new technologies, creates new bazaars’ and enhanced the volume of bazaar. Bazaar’s demand in one side and new technologies on the other side, is caused innovation strategy planning framework should be as a organizations necessity. In this paper, first innovation processes is investigated. Due to Strategic thinking and future opportunities explorations needs to identifications of future trends and foresight, so in the second step, foresight and its functionalities is presented. Then the effect of foresight functionalities on innovation process is analyzed. In the third step, a proposed framework for innovation strategy in organizations is presented based on effectiveness strategy process structure and then the stage of this framework is explained.