چارچوب فرايندي استراتژي نوآوري در سازمانها با ديدگاه آينده نگاري
الموضوعات :فاطمه ثقفی 1 , کلثوم عباسی شاهکوه 2 , اکبر کاری دولت آبادی 3
1 - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
2 - پژوهشگر مرکز تحقیقات و مخابرات
3 - عضو هیات علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری
الکلمات المفتاحية: نوآوری, تفکر استراتژیک, فرایند نوآوری, آینده نگاری,
ملخص المقالة :
ظهور فناوريهاي نو انتظارات بشر را از سطح رفاه و كيفيت زندگي به شدت ارتقا داده است. تحقيقات نشان داده است که نوآوري مبتني بر فناوريهاي نو باعث ايجاد بازارهاي جديد و افزايش اندازه بازار مي شود. تقاضاي بازار از يك طرف و فناوريهاي نو از طرف ديگر باعث شده تا چارچوب تدوين استراتژي نواوري به عنوان یک ضرورت سازمان مطرح باشد. به این منظور در اين مقاله ابتدا فرايند هاي معتبر نوآوري بررسي مي شود. با توجه به اینکه تفکر استراتژيک و کشف فرصتهای آینده نیازمند شناخت روندهاي آينده و آينده نگاري است. لذا در گام دوم آينده نگاري و کاركردهاي آن معرفی می شود. سپس با استفاده از روش فراتلفيق ميزان تاثير گذاري کارکردهاي آينده نگاري در فرآيندهاي نوآوري تحلیل میشود. در گام سوم، چارچوبي فرايندي براي نوآوري در سازمانها مبتنی بر ساختار فرآيندي استراتژي اثربخش ارائه و گامهاي آن تشريح مي شوند.