-
مقاله
1 - بررسی زمانی – مکانی مخاطره گرد و غبار( مطالعه موردی: ایستگاه های یاسوج و دوگنبدان)جغرافیا (فصلنامه علمي ـ پژوهشي و بين المللي انجمن جغرافيايي ايران) , شماره 61 , سال 17 , تابستان 1398گرد و غبار یکی از پدیده های رایج در مناطق خشک و نیمه خشک است و می تواند تأثیرات بسزایی را در شرایط اقلیمی یک منطقه داشته باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی گردوغبار در استان کهکیلوبه و بویراحمد شکل گرفته است. در این راستا کدهای 6، 7، 8، 9، 31، 32 و 35 گردوغبار در ایستگا چکیده کاملگرد و غبار یکی از پدیده های رایج در مناطق خشک و نیمه خشک است و می تواند تأثیرات بسزایی را در شرایط اقلیمی یک منطقه داشته باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی گردوغبار در استان کهکیلوبه و بویراحمد شکل گرفته است. در این راستا کدهای 6، 7، 8، 9، 31، 32 و 35 گردوغبار در ایستگاه های یاسوج، دوگنبدان، سی سخت، دهدشت، لیکک و امامزاده جعفر در مقیاس روزانه، ماهانه و سالانه مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا فراوانی روزانه، ماهانه و سالانه کدها در تمام ایستگاه ها بررسی و تقویم زمانی روزانه آنها تهیه گردید. سپس نقشه های پهنه بندی از مجموع تمام کدها طی ماه های سال ترسیم و در نهایت روند تعداد روزهای همراه با گردوغبار در ایستگاه های یاسوج و دوگنبدان بررسی گردید. نتایج نشان داد ایستگاه دوگنبدان با فراوانی 2381 بیشترین رخداد گردوغبار را طی دوره آماری مورد مطالعه داشته است. بررسی کدها حاکی از آن است که دو کد 6 و 7 از بیشترین رخداد در تمام ایستگاه های مطالعاتی برخوردار بوده اند. کد 6 در ایستگاه های دوگنبدان، لیکک، امامزاده جعفر و سی سخت در سال 1391، در ایستگاه یاسوج در سال 1388 و در ایستگاه دهدشت در سال 1387 از بیشترین فراوانی برخوردار بوده اند. کد 7 نیز در ایستگاه دوگنبدان در سال 1371 و در ایستگاه یاسوج در سال 1371 بیشترین رخداد را داشته است. روند گردوغبار در ایستگاه های یاسوج و دوگنبدان نیز بیانگر آن است که در هر دو ایستگاه های ماه های سرد سال از روند کاهشی گردوغبار برخوردار بوده و ماه های گرم سال فاقد روند بوده اند. در مقیاس سالانه نیز هر دو ایستگاه روند افزایشی را نشان دادند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی رابطه متقابل بین پارامترهای موثر در مکان یابی سایت های پرواز تفریحی (مطالعه موردی: استان اصفهان)جغرافیا (فصلنامه علمي ـ پژوهشي و بين المللي انجمن جغرافيايي ايران) , شماره 52 , سال 15 , بهار 1396هر سایت پروازی متأثر از عوامل جغرافیایی اقلیمی و توپوگرافی منطقه قابل بهره برداری خواهد بود. هدف از این پژوهش شناخت استانداردهای سایت های پرواز تفریحی، بررسی عوامل تأثیرگذار و تاثیرپذیر در پروازهای تفریحی، شناسایی مکان های مناسب سایت پرواز تفریحی در استان اصفهان می باشد چکیده کاملهر سایت پروازی متأثر از عوامل جغرافیایی اقلیمی و توپوگرافی منطقه قابل بهره برداری خواهد بود. هدف از این پژوهش شناخت استانداردهای سایت های پرواز تفریحی، بررسی عوامل تأثیرگذار و تاثیرپذیر در پروازهای تفریحی، شناسایی مکان های مناسب سایت پرواز تفریحی در استان اصفهان می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق، به منظور مکان یابی سایت های پرواز تفریحی در استان اصفهان، ابزار و تکنیک های دیمیتل، بولین و نرم افزار GIS است. نتایج نشان میدهد مهمترین عاملها به ترتیب، جهت شیب زمین، شیب زمین و توپوگرافی میباشد که هرسه پارامترهای فیزیکی میباشند و در رتبه بعد سرعت باد غالب و جهت وزش باد میباشد. سرعت باد غالب جهت وزش باد غالب، جهت شیب زمین توپوگرافی، شیب زمین و حریم هوایی جزء پارامترهای تاثیرگذار میباشد نقشه مکان های مناسب برای سایت پرواز تفریحی در استان اصفهان نشان میدهد پراکندگی سایتهای مناسب در مناطق غربی بیشتر است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی و ارتباط سنجی روند سری¬های دمایی و روزهای همراه با گردوغبار استان همدانجغرافیا (فصلنامه علمي ـ پژوهشي و بين المللي انجمن جغرافيايي ايران) , شماره 53 , سال 15 , تابستان 1396گردوغبار همواره به عنوان یکی از مهمترین مخاطرات محیطی مطرح بوده و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی را بر جای می گذارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی روند روزهای همراه با گردوغبار و سری های دمایی استان همدان و تأثیر سری های دمایی بر تعداد روزهای همراه با گردوغبار شکل گرفته است. چکیده کاملگردوغبار همواره به عنوان یکی از مهمترین مخاطرات محیطی مطرح بوده و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی را بر جای می گذارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی روند روزهای همراه با گردوغبار و سری های دمایی استان همدان و تأثیر سری های دمایی بر تعداد روزهای همراه با گردوغبار شکل گرفته است. در این زمینه از آمار تعداد روزهای همراه با گردوغبار، متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر ایستگاههای همدان، همدان نوژه و ملایر طی دوره آماری 2012-1992 استفاده شد. ابتدا سنجش بهنجاری داده های مورد مطالعه توسط آزمون اندرسون دارلینگ بررسی و ماه های نرمال و غیرنرمال جدا شدند؛ سپس جهت ماه های غیرنرمال از آزمون من-کندال و جهت ماه های نرمال از آزمون t و روش کمترین مربعات استفاده شد. در نهایت، توسط آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ارتباط سنجی ها انجام گردید. نتایج حاصل نشان داد سری های دمایی در ماه هایی که رونددار بوده اند از روند افزایشی برخوردار بوده اند. تعداد روزهای همراه با گردوغبار نیز در ماه های سرد سال روند کاهشی و در ماه های گرم سال روند افزایشی داشته است. طبق مدل پیش بینی انجام شده روند رخداد این پدیده در آینده نیز افزایشی خواهد بود. پرونده مقاله