مطالعات اجتماعی گردشگری
,
شماره26,سال
12
,
تابستان
1403
«گردشگری هنرهای معاصر» یک مفهوم نوظهور در مطالعات گردشگری است که در حال حاضر ذیل عنوان گردشگری فرهنگی به آن پرداخته میشود. رشد گردشگری هنرهای معاصر در کشورهای توسعه یافته نشان دهنده اهمیت هنر در فرآیند توسعهی پایدار است. در ایران نیز اقتصاد «فرهنگ و هنر» و «گردشگری»، چکیده کامل
«گردشگری هنرهای معاصر» یک مفهوم نوظهور در مطالعات گردشگری است که در حال حاضر ذیل عنوان گردشگری فرهنگی به آن پرداخته میشود. رشد گردشگری هنرهای معاصر در کشورهای توسعه یافته نشان دهنده اهمیت هنر در فرآیند توسعهی پایدار است. در ایران نیز اقتصاد «فرهنگ و هنر» و «گردشگری»، مسیر بهبود مناسبی برای اقتصاد فعلی مبتنی بر نفت و منابع طبیعی است. چراکه بخش قابل توجهی از سرمایهی فرهنگی مورد نیاز این توسعه از پیش فراهم است. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی «چالشها و الزامات توسعهی گردشگری هنرهای معاصر در ایران» از روش کیفی «نظریهی زمینه» بهره گرفته و دادهها از انجام ۲۷ مصاحبهی تخصصی با نخبگان هنر، فعالان گردشگری و افراد در نقشهای دولتی مرتبط، استخراج گشته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از فن کدگذاری «نظریهی زمینه»، در سه مرحلهی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (یکپارچهسازی) استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، دولت، بخش گردشگری و جامعهی هنری به عنوان بازیگران اصلی (ذینفعان) این توسعه در ایران شناسایی شدند. اگرچه عملکرد هماهنگ این بازیگران برای تحقق اهداف این توسعه حیاتی است، اما بازتعریف نقشها و بازنگری در وظایف آنها از اساسیترین الزامات این توسعه است. همچنین عواملی مانند «آموزش»، «انعطافپذیری»، «تقویت زیرساختهای آفرینش هنری»، «توسعهی نیازمندیهای صنعت گردشگری» و «اصلاح چهرهی ایران در گسترهی بینالمللی» از اهمیت بالایی برخوردار میباشند.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند