فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی
,
شماره23,سال
6
,
زمستان
1398
توسعه همه جانبه تعلیم و تربیت در هر کشوری در گرو معلمان حرفهای است ؛ یکی از روشهای مؤثر در پرورش حرفهای معلمان بهرهگیری ایشان از یادگیریهای غیررسمی است. هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی روشهای یادگیری غیررسمی معلمان مدارس متوسطه است . پژوهش حاضر ب چکیده کامل
توسعه همه جانبه تعلیم و تربیت در هر کشوری در گرو معلمان حرفهای است ؛ یکی از روشهای مؤثر در پرورش حرفهای معلمان بهرهگیری ایشان از یادگیریهای غیررسمی است. هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی روشهای یادگیری غیررسمی معلمان مدارس متوسطه است . پژوهش حاضر به لحاظ هدف ، اکتشافی و از نظر ماهیت موضوعی ، کاربردی – توسعه ای و یک مطالعه توصیفی تحلیلی است . در این پژوهش از رويكرد ترکیبی استفاده گردید. در بخش کیفی با استفاده از روش اكتشافي ضمن کدگذاری باز و محوری به شناسایی روشها و شیوه یادگیری غیررسمی و در بخش کمّی نیز با استفاده از روش پیمایش به شناخت وضعیت موجود شيوههاي يادگيري غيررسمي معلمان پرداخته شد . در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با نمونه گیری هدفمند(گلوله برفي) و از روش بازآزمون و توافق درونموضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته و در بخش کمی برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 0.90 به دست آمد . 349 معلم به عنوان حجم نمونه به روش تصادفيخوشهايچندمرحلهاي و با استفاده از فرمول تعيين حجمکوکران از جـامعه آماری(3724 نفر) برآورد شد . بر اساس یافته های پژوهش 16 روش كسب شايستگيها ، شناسایی که در قالب 5 طبقه تقسیم بندی گردید که عبارتند از : مباحثه با دیگران ( شامل مؤلفههای استنباط از اظهاردیگران- يادگيري از طريق بحثهاوگفتگو- پیامهای کلامی غیررسمی ) ، تعامل با همتايان ( شامل مؤلفههای پروژههایگروهی- فعالیت با دیگران- تسهیم تجارب- طوفان فکری ) ، رفتار( شامل مؤلفههای تقلید از دیگران- استنباط از رفتار دیگران- رفتار غیر بیانی تحسین برانگیز- رفتار غیر بیانی الزام آور ) ، فضای مجازی( شامل مؤلفههای جستجوی اینترنت- حضور در شبکه های اجتماعی ) و تجربه ( شامل مؤلفههای آزمون و خطا حین تدریس- حضور در محافل علمی خارج از مدرسه- بازخورد تدریس در کلاس ) .
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند