سیاست های اقتصاد مقاومتی تمرکز ویژه ای بر بازار کشورهای منطقه داشته و از آن بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای افزایش تاب آوری و چابک سازی اقتصادی نامبرده می شود. دراینبین بازار رو به رشد محصولات مواد غذایی در کشورهای منطقه می تواند یکی از کانون های اصلی اجرایی نمودن س چکیده کامل
سیاست های اقتصاد مقاومتی تمرکز ویژه ای بر بازار کشورهای منطقه داشته و از آن بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای افزایش تاب آوری و چابک سازی اقتصادی نامبرده می شود. دراینبین بازار رو به رشد محصولات مواد غذایی در کشورهای منطقه می تواند یکی از کانون های اصلی اجرایی نمودن سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد. ازاینرو هدف این پژوهش ارائه مدلی برای ورود موفق به بازار محصولات مواد غذایی عراق است. رویکرد تحقیق حاضر، کمی و ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه جمع آوري دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را خریداران فروشگاهها و سوپرمارکتهای کشور عراق در شهرهای نجف، کربلا، بغداد، بصره، ناصریه، حله و کهل تشکیل میدهند كه با روش نمونهگیری در دسترس و مطابق جدول مورگان، 384 نفر انتخابشدهاند. ابزار گردآوری دادهها نيز پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 863/. تأییدشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش مدلسازي معادلات ساختاري استفادهشده است. يافته ها نشان می دهد براي ورود موفق به بازارهاي عراق مي بايست از ابزارهايي مانند «همافزایی بازار» که دربرگیرنده «عوامل بازاریابی، تسهیلگر و روانشناختی» است استفاده نمود. دراینبین تأکید بر «فرهنگ سازی درونی» که از «عوامل مذهبی و ارزش ها و ترجیحات» تشکیلشده نيز نقش مهمي بر قصد خرید مصرف کنندگان عراقی داشته و مي تواند زمينه ورود به بازار اين نوع محصولات را تسهيل نمايد.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند