-
مقاله
1 - روشي جديد بر مبناي تبديل موجک جهت افزايش پايداري رله ديفرانسيل ترانسفورماتورهاي قدرت در برابر جريان هجومي و اشباع ترانسفورماتورهاي جريانفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 18 , سال 7 , تابستان 1388رله حفاظتي ديفرانسيل بهعنوان مهمترين و عمدهترين رله حفاظتي الکتريکي در قبال اختلال در ايزولاسيون ترانسفورماتور محسوب ميشود. تلاشهاي مداوم بهمنظور هوشمندنمودن هرچه بيشتر اين نوع رله حفاظتي توسط کارخانجات سازنده مختلف صورت گرفته و تاکنون روشها و ابداعات گوناگوني جه چکیده کاملرله حفاظتي ديفرانسيل بهعنوان مهمترين و عمدهترين رله حفاظتي الکتريکي در قبال اختلال در ايزولاسيون ترانسفورماتور محسوب ميشود. تلاشهاي مداوم بهمنظور هوشمندنمودن هرچه بيشتر اين نوع رله حفاظتي توسط کارخانجات سازنده مختلف صورت گرفته و تاکنون روشها و ابداعات گوناگوني جهت عملکرد بهتر رله معرفي شده است. هرگونه عملکرد نابجاي رله ديفرانسيل با قطع ترانسفورماتور در طي بهرهبرداري ميتواند سبب بروز خاموشيهاي گسترده شده و با ناپايداري شبکه همراه باشد. بههمين علت بررسي عوامل مؤثر در کار نابجاي رله و پيشبينيهاي به عمل آمده به منظور مقابله با آن حائز اهميت ميباشد. از جمله مهمترين پديدههايي که ممکن است باعث ايجاد اختلال در عملکرد رله ديفرانسيل گردد، برقراري جريان هجومي هنگام برقدارکردن ترانسفورماتور و اشباع ترانسفورماتورهاي جريان ميباشد. در اين مقاله ابتدا الگوريتمي جديد بر مبناي رفتار متفاوت جريانهاي تفاضلي تحت شرايط برقراري جريان هجومي و جريان خطا جهت تمايز اين دو جريان در رله ديفرانسيل ارائه گرديده است. روش ارائهشده قادر است در کمتر از ربع سيکل جريان هجومي را از خطاي داخلي تشخيص دهد. در ادامه اين مقاله با استفاده از انديسي که از فرکانسهاي بالا و با استفاده از تبديل موجک استخراج ميگردد، جريان مهار در مشخصه رله ديفرانسيل بهبود مييابد. در روش فوق هنگام خطاي خارجي و اشباع ترانسفورماتورهاي جريان، رله ديفرانسيل از پايداري قابل ملاحظهاي برخوردار خواهد شد. صحت الگوريتمهاي ارائهشده با استفاده از شبيهسازي خطاهاي مختلف و شرايط سوئيچينگ متفاوت توسط نرمافزار ATP/EMTP نشان داده شده است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - استفاده از روشهاي حذف بار تركيبي تطبيقي بهمنظور بهبود پايداري ولتاژ سيستم قدرت - قسمت اول: مفهوم كلي و الگوريتمهافصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 21 , سال 8 , بهار 1389اين مقاله قسمت اول از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. امروزه با گسترش شبکههاي قدرت و خصو چکیده کاملاين مقاله قسمت اول از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. امروزه با گسترش شبکههاي قدرت و خصوصيسازي و رقابتيشدن صنعت برق، حاشيه امنيت شبکهها در مقابل انواع ناپايداري کاهش يافته است. در اين شرايط روشهاي حفاظتي متداول خصوصاً در حوادث تركيبي نميتوانند بهخوبي از شبكه در برابر ناپايداري محافظت كنند. در برخی از این حوادث با وجود این که روشهاي حفاظتي متداول فركانس سیستم را به محدوده مجاز باز ميگردانند، نهایتاً سيستم بر اثر افت ولتاژهاي شدید دچار ناپایداری ولتاژ ميگردد. در برخي حوادث ديگر افت ولتاژ شدید باعث اختلال در عملکرد رلههای فرکانسی ميگردد. در اين مقاله سه روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي مقابله با اينگونه حوادث پيشنهاد شده است. اين روشها بر اساس اطلاعات محلي اندازه ولتاژ و فرکانس و بدون نياز به ارتباط مخابراتي عمل ميكنند. در الگوريتمهاي پيشنهادشده، حذف بار از نقاط با افت ولتاژ بيشتر و طولانيتر در حين افت فركانس آغاز ميگردد و سرعت، محل و مقدار حذف بار بسته به محل وقوع حادثه و وضعيت ولتاژي سيستم و نرخ افت فركانس بهطور تطبيقي تغيير ميكند. در قسمت دوم مقاله، نتايج عددي شبيهسازي روش متداول و روشهاي پيشنهادي در يك شبكه بزرگ و واقعي ارائه شده و عملكرد اين روشها بهازاي حوادث مختلف مورد بررسي قرار گرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - استفاده از روشهاي حذف بار تركيبي تطبيقي بهمنظور بهبود پايداري ولتاژ سيستم قدرت - قسمت دوم: نتايج شبيهسازيهافصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 21 , سال 8 , بهار 1389اين مقاله قسمت دوم از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. در قسمت اول مقاله، مفهوم كلي و الگ چکیده کاملاين مقاله قسمت دوم از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. در قسمت اول مقاله، مفهوم كلي و الگوريتم سه روش حذف بار تركيبي پيشنهادشده تشريح گرديد. همچنين روش طراحي اين الگوريتمها براي سيستمهاي قدرت شرح داده شد. در اين مقاله نتايج عددي شبيهسازي روش متداول و روشهاي پيشنهادي در يك شبكه بزرگ و واقعي ارائه ميگردد. تأثير روشهاي پيشنهادي بر افزايش حاشيه پايداري ولتاژ با شبيهسازي حوادث مختلف نشان داده ميشود و عملكرد اين روشهاي تطبيقي با يكديگر و با روش متداول مقايسه ميگردد. در این شبیهسازیها برای رسیدن به یک مدل واقعی و تحلیل دقیقتر رفتار ولتاژی سیستم، از مدل گسترده و ديناميك شبكه استفاده شده و بار بهصورت دینامیک و با استفاده از ترکیب بار استاتیک و موتور القایی مدل شده است. با در نظر گرفتن نتايج بهدست آمده ميتوان نتيجه گرفت كه با استفاده از روشهاي حذف بار پيشنهادي، سيستم قدرت در مقابل وقوع حوادث بزرگ مقاومتر شده و احتمال وقوع ناپايداري و فروپاشي كاهش مييابد. پرونده مقاله