-
مقاله
1 - ارائه شیوهای جدید برای کنترل عصبی سرعت موتور القایی: مقاوم در قبال تغییرات مقاومتهای استاتور و روتور و مناسب برای هر دو محدوده سرعتهای خیلی کم و زیادفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 26 , سال 9 , تابستان 1390در این مقاله درایو کنترل سرعت موتور القایی با کاربرد دو شبکه عصبی پیشخور چندلایه (یکی با وظیفه تولید پالسهای کلیدزنی مورد نیاز واحد اینورتر و دیگری برای تخمین سیگنالهای کنترلی مورد نیاز) طراحی شده است. برای آموزش شبکه عصبی مولد پالسهای کلیدزنی از اطلاعات تلفیقی دو م چکیده کاملدر این مقاله درایو کنترل سرعت موتور القایی با کاربرد دو شبکه عصبی پیشخور چندلایه (یکی با وظیفه تولید پالسهای کلیدزنی مورد نیاز واحد اینورتر و دیگری برای تخمین سیگنالهای کنترلی مورد نیاز) طراحی شده است. برای آموزش شبکه عصبی مولد پالسهای کلیدزنی از اطلاعات تلفیقی دو مدل کلاسیک ولتاژ و جریان استفاده شده است. همچنین برای تولید پالسهای کلیدزنی بر خلاف مدلهای کلاسیک معمول، بهصورت توأمان از ولتاژ و جریان مرجع دو تا از فازها استفاده شده است. بدین وسیله مشکلات ساختاری آن دو (یعنی وقوع اشباع شار در محدوده سرعتهای زیاد در مدل کلاسیک جریان و وقوع افت ولتاژ در محدوده سرعتهای کم و خیلی کم در مدل کلاسیک ولتاژ) مرتفع میگردد. بدین صورت پروفایل سرعت در این مقاله بهبود داده شده است. تخمین سیگنالهای فیدبک مورد نیاز (شامل: شار روتور، گشتاور تولیدی و ...)، بر عهده یک شبکه عصبی پیشخور است. برای قوام تخمینگر فوق در قبال تغییرات معمول مقاومتهای روتور و استاتور در حین کار، از دادههای آموزشی تلفیقی مدلهای کلاسیک ولتاژ و جریان استفاده شده است، چرا که مدلهای کلاسیک ولتاژ و جریان بهترتیب مستقل از مقاومت استاتور و روتور عمل مینمایند. درایو پیشنهادی با استفاده از اطلاعات یک ماشین القایی موجود در بخش سیمولینک نرمافزار MATLAB شبیهسازی شده است. نتایج شبیهسازی مؤید رفتار پایدار و قابل قبول درایو پیشنهادی در محدوده سرعتهای کم و خیلی کم و زیاد (از منظر: سرعت پاسخدهی، نوسانات پاسخ و خطای ماندگار ردیابی) و نیز قوام قابل ملاحظه در قبال تغییرات حین کار مقاومتهای استاتور و روتور هستند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - کنترل تطبیقی زاويه گام توربين بادي با استفاده از مکانیسم یادگیری عاطفی مغز انسانفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 33 , سال 11 , بهار 1392يکي از روشهاي کنترلي مرسوم در توربينهاي بادي، کنترل زاويه گام پرههاي توربين ميباشد که اين کار به منظور داشتن توان نامي در خروجي توربين، براي سرعتهاي باد بالاتر از سرعت باد نامي انجام ميگيرد. با توجه به اهميت زياد کيفيت توان توليدي توسط توربين و از آنجا که عملکرد ب چکیده کامليکي از روشهاي کنترلي مرسوم در توربينهاي بادي، کنترل زاويه گام پرههاي توربين ميباشد که اين کار به منظور داشتن توان نامي در خروجي توربين، براي سرعتهاي باد بالاتر از سرعت باد نامي انجام ميگيرد. با توجه به اهميت زياد کيفيت توان توليدي توسط توربين و از آنجا که عملکرد بهتر کنترلکننده زاويه گام، کيفيت بهتر خروجي سيستم زاويه گام و متعاقباً کيفيت بهتر توان توليدي توربين را به دنبال دارد، بهينهسازي عملکرد اين کنترلکننده امري حياتي است. در اين مقاله ابتدا براي کنترل زاويه گام از يک کنترلکننده PI استفاده شده و سپس يک کنترلکننده هوشمند عاطفی جدید (برگرفته از مکانيسم يادگيری عاطفی مغز انسان) جايگزين آن گرديده است. با توجه به نتايج شبيهسازي با اين جايگزيني، عملکرد سيستم کنترل زاويه گام در حد بسيار خوبي بهبود يافته است. اين کنترلکننده هوشمند عملکرد خوبي از لحاظ سرعت پاسخدهي، ريپل پاسخ و بالاخره خطاي ماندگار رديابي داشته و در ضمن از قوام قابل ملاحظهاي در قبال تغييرات سرعت باد (نقطه کار) و پارامترهاي سيستم زاويه گام برخوردار است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - ارائه یک روش جدید به منظور تخمین برخط تأخیر زمانی در سیستمهای SISO-LTI با تأخیر زمانی متغیر با زمان و نامعلوم در ورودی کنترلیفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 77 , سال 18 , بهار 1399در این مقاله یک تخمینگر نوین برای تخمین بلادرنگ تأخیر زمانی در سیستمهای L.T.I. تکورودی- تکخروجی، با تأخیر متغیر با زمان و نامعلوم در ورودی کنترلی ارائه شده است. واضح است که تابع تبديل لاپلاس یک سیستم تأخیردار، شامل یک عامل تأخیر زمانی (عامل نمایی و غیر گویا) است. در چکیده کاملدر این مقاله یک تخمینگر نوین برای تخمین بلادرنگ تأخیر زمانی در سیستمهای L.T.I. تکورودی- تکخروجی، با تأخیر متغیر با زمان و نامعلوم در ورودی کنترلی ارائه شده است. واضح است که تابع تبديل لاپلاس یک سیستم تأخیردار، شامل یک عامل تأخیر زمانی (عامل نمایی و غیر گویا) است. در این مقاله فرض بر این است که تنها پارامتر نامعلوم و متغیر با زمان در سیستم، پارامتر تأخیر زمانی سیستم است. در راستای طراحی تخمینگر پیشنهادی، ابتدا بایستی به منظور گویاکردن تابع تبديل سیستم، از یک تقریب پده (Pade) برای عامل نمایی تأخیر زمانی استفاده شود. لذا تابع تبديل جدید که تقریبی از تابع تبديل اصلی سیستم است، شامل یک پارامتر (متغیر با زمان) تأخیر زمانی خواهد بود. پس از نوشتن یک تحقق فضای حالت، از تابع تبديل مذکور و در نظر گرفتن پارامتر تأخیر زمانی به عنوان یک متغیر حالت اضافی، یک سیستم با معادلات حالت غیر خطی تولید خواهد شد. نهایتاً با استفاده از یک فیلتر کالمن (خطی و توسعهیافته برای معادلات حالت خطیسازی شده و غیر خطی) حالتهای این سیستم، از جمله تأخیر زمانی سیستم، پیشبینی میشوند. در پایان، نتایج شبیهسازیها، عملکرد نسبتاً مطلوب تخمینگر پیشنهادی در مواجهه با تأخیرهای متغیر با زمان و نامعلوم را نشان میدهند. پرونده مقاله