فهرست مقالات محسن حسین‌زاده سورشجانی


  • مقاله

    1 - طراحي و شبيه‌سازي كنترل‌كننده ANFIS همراه با كنترل‌كننده فازي به‌منظور كنترل توان اكتيو انتقالي توسط TCSC
    فصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 27 , سال 9 , پاییز 1390
    كنترل توان اكتيو عبوری از خطوط انتقال به‌خصوص در شرايط تراکم یا وقوع خطا يكي از مهم‌ترين مسایل پيش رو در کنترل و مديريت صحيح سيستم‌هاي قدرت است. در اين شرايط براي كنترل پيوسته و به‌خصوص افزايش توان انتقالي، عمدتاً از خازن سري كنترل‌شونده با تريستور (TCSC) استفاده مي‌شود چکیده کامل
    كنترل توان اكتيو عبوری از خطوط انتقال به‌خصوص در شرايط تراکم یا وقوع خطا يكي از مهم‌ترين مسایل پيش رو در کنترل و مديريت صحيح سيستم‌هاي قدرت است. در اين شرايط براي كنترل پيوسته و به‌خصوص افزايش توان انتقالي، عمدتاً از خازن سري كنترل‌شونده با تريستور (TCSC) استفاده مي‌شود كه در واقع به‌علت قابليت سريع كنترل تريستورها و توانايي در پايدار نگه‌داشتن سيستم حين بروز خطاهاي متفاوت مي‌باشد. در اين مقاله به كنترل توان اكتيو انتقالي در محدوده تقريباً 10 مگاواتي به كمك TCSCپرداخته شده است. براي كنترل زاويه آتش TCSC از كنترل‌كننده‌هاي مختلف اعم از كنترل‌كننده PID، فازي و ANFIS استفاده شده و با توجه به نتايج حاصل از شبيه‌سازي، مزايا و معايب هر يك از اين كنترل‌كننده‌ها بررسي شده است. كنترل‌كننده ANFIS نيز به‌صورت حلقه‌باز پياده‌سازي شده و داراي پاسخ گذراي بسيار مناسبي است. عيب اين نوع پياده‌سازي خطاي حالت ماندگار آن بوده و نسبت به تغيير پارامترها نيز بسيار حساس مي‌باشد. لذا براي رفع اين مشكلات مي‌توان آن را با كنترل‌كننده فازي طراحي‌شده تركيب كرد و در عين سادگي، عملكرد بسيار مناسبي از مجموعه به‌دست آورد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - عملکرد موتور سنکرون مغناطیس دائم راه‌انداز با خط هنگام کنترل مستقیم شار و گشتاور و مقایسه آن با موتور القایی هنگام شرایط کمبود ولتاژ
    فصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , شماره 41 , سال 13 , بهار 1394
    در این مقاله کنترل مستقیم شار و گشتاور برای موتور القایی سه‌فاز و موتور مشابه سنکرون مغناطیس دائم راه‌انداز با خط (LSPMSM) یکسان مقایسه می‌شود. برای این منظور، شبیه‌سازی در شرایط یکسان (مربوط به ولتاژ نامی و شرایط کمبود ولتاژ) برای راه‌اندازی با خط و محرکه‌های الکتریکی چکیده کامل
    در این مقاله کنترل مستقیم شار و گشتاور برای موتور القایی سه‌فاز و موتور مشابه سنکرون مغناطیس دائم راه‌انداز با خط (LSPMSM) یکسان مقایسه می‌شود. برای این منظور، شبیه‌سازی در شرایط یکسان (مربوط به ولتاژ نامی و شرایط کمبود ولتاژ) برای راه‌اندازی با خط و محرکه‌های الکتریکی تحت کنترل مستقل شار و گشتاور یک بار پنکه‌ای نشان داده شده و همچنین نتایج شبیه‌سازی محرکه‌های الکتریکی هر دو موتور برای نواحی کاری شار ثابت و تضعیف شار ارائه شده است. با بررسی و مقایسه نتایج شبیه‌سازی، مزایای روش پیشنهادی نسبت به حالت راه‌اندازی با خط برای موتور LSPMSM اثبات می‌گردد. همچنین پاسخ بهتر محرکه الکتریکی LSPMSM در مقایسه با موتور القایی نشان داده شده است. علاوه بر این نتایج نشان می‌دهند که (بر خلاف حالت اتصال مستقیم به ولتاژ شبکه) عملکرد LSPMSM تحت محرکه الکتریکی در شرایط کمبود ولتاژ نسبت به موتور القایی بهبود قابل توجهی می‌یابد. پرونده مقاله