در این پژوهش قصد داریم با تمرکز بر شرکتهای بازی سازی دیجیتال که جزء کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) به حساب میآیند، یک سیستم سنجش بلوغ سازمانی طراحی نماییم. لازمه طراحی این سیستم سنجش، شناسایی شاخصهای کلیدی موفقیت در شرکتهای بازیسازی دیجیتال میباشد. به این منظور چکیده کامل
در این پژوهش قصد داریم با تمرکز بر شرکتهای بازی سازی دیجیتال که جزء کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) به حساب میآیند، یک سیستم سنجش بلوغ سازمانی طراحی نماییم. لازمه طراحی این سیستم سنجش، شناسایی شاخصهای کلیدی موفقیت در شرکتهای بازیسازی دیجیتال میباشد. به این منظور پس از مرور مدلهای مختلف، شاخصها و مولفههای کلیدی شناسایی گردید و سپس این شاخصها به تایید خبرگان درآمد. در ادامه شاخصها و مولفه های پیشنهادی خبرگان به مدل اولیه اضافه شد و برمبنای مدل سلسه مراتبی نهایی به دست آمده که دارای 4 شاخص اصلی و 31 مولفه است، پرسشنامهای طراحی گردید. براساس نتایج پرسشنامه و با روش میانگین گیری از شاخصها و مولفهها، سیستم سنجش بلوغ سازمانی برای شرکتهای کوچک و متوسط(SME) طراحی گردید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و متخصصان صنعت بازی سازی دیجیتال در ایران می باشند. در این پژوهش تعداد 70 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند، و نرخ بازگشت پرسشنامه به 45 عدد رسید. همچنین در این پژوهش از مدل بلوغ قابلیت (CMM) برای سطح بندی بلوغ استفاده شده است. براساس سیستم سنجش بلوغ سازمانی شرکت های بازی سازی دیجیتال بر اساس سطوح مدل بلوغ قابلیت (CMM)، شاخص زیرساخت های مدیریت و فناوری در سطح مدیریت شده و شاخص های توسعه بازی، توانمندی ها و قابلیت استفاده بازی و عملکرد کسب و کار در سطح تعریف شده قرار دارند.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند