در دنيای امروز که بدون شک مملو از پيچيدگی، ابهام، عدم اطمينان و موقعيتهای چالشبرانگیز، رقابتها و
تعارضهاست، نقش مديريت اثربخش وکارآمد، اهميت بيشتری میيابد. قدرت برای افراد دارای مزايای زيادی است؛ لذا برای به دستآوردن آن در سازمانها دست به تلاش میزنند. نزاع بر چکیده کامل
در دنيای امروز که بدون شک مملو از پيچيدگی، ابهام، عدم اطمينان و موقعيتهای چالشبرانگیز، رقابتها و
تعارضهاست، نقش مديريت اثربخش وکارآمد، اهميت بيشتری میيابد. قدرت برای افراد دارای مزايای زيادی است؛ لذا برای به دستآوردن آن در سازمانها دست به تلاش میزنند. نزاع بر سر قدرت، بحث رفتارهای سياسی در سازمان را پديد میآورد. هدفازانجام پژوهشحاضر ارائهیک مدلترکیبی فازی تصمیمگیری چند شاخصه و تحلیل کیفی، جهت شناسایی ابعاد و شاخصهای وقوع رفتارسیاسی مدیران ارشد بانک مسکن در شعب تهران، با استفاده از تکنیک دلفی فازی وتعیین شدت اثرگذاری و اثرپذیری شاخصها با استفاده از تکنیک آزمایشو تحلیلتصمیمگیری(دیمتل) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد سازمانهای دولتی( بانک مسکن) که حداقل دارای 10 سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی هستند، تشکیل میدهند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بعد ویژگیهای فردی، اثرگذارترین بعد، دارای بیشترین مقدار (R-J)، بامقدار (244/1) و بدین ترتیب، با نفوذترین بعد در میان ابعاد مورد بررسی سنجش رفتار سیاسی مدیران ارشد بانک مسکن قرار میگیرد. همچنین بر اساس کمترین مقدار(R-J)، بعد نگرش های شغلی با مقدار(358/1)، اثرپذیرترین بعد میباشد. براساس بیشترین مقدار(R+J)، بعد ویژگیهای فردی، با مقدار(244/1)، بیشترین تعامل را با بقیه ابعاد داراست.
پرونده مقاله
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی
,
شماره24,سال
7
,
بهار
1399
مدیران ستادی آموزش و پرورش نقش کلیدی در سیاستگذاری، خطمشی گذاری، برنامهریزی کلان، و نظارت بر عملکرد دستگاه آموزش و پرورش ایفا می نمایند به همین دلیل انتخاب این دسته از مدیران از حساسیت ویژهای برخوردار است. با عنایت به تأکید سند تحول بنیادین مبنی گزینش مدیران در سطوح چکیده کامل
مدیران ستادی آموزش و پرورش نقش کلیدی در سیاستگذاری، خطمشی گذاری، برنامهریزی کلان، و نظارت بر عملکرد دستگاه آموزش و پرورش ایفا می نمایند به همین دلیل انتخاب این دسته از مدیران از حساسیت ویژهای برخوردار است. با عنایت به تأکید سند تحول بنیادین مبنی گزینش مدیران در سطوح مختلف بر اساس شایستهسالاری در راهکار 22- 6 "زیرنظام راهبری و مدیریت"، این مقاله به شناسایی معیارهای شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز این زیرنظام و از دیدگاه تدوین کنندگان سند تحول بنیادین و متخصصان این حوزه می پردازد. با توجه به ماهیت پرسش و هدف این پژوهش، رویکرد آن کیفی و با روش نظریه برخاسته از داده ها و طرح ساختارگرای چارمرز انجام شده است. داده های موردنیاز پژوهش از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساخت یافته و به روش نمونه گیری هدفمند با 22 نفر متخصص شامل نه نفر از تدوینکنندگان سند تحول بنیادین، هفت نفر از کارشناسان و مجریان زیرنظام راهبری و مدیریت و شش نفر از اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت آموزشی گردآوری گردید. متن مصاحبهها که شامل 35 ساعت مصاحبه عمیق و انفرادی با جامعه پژوهش بودند، پیادهسازی و با روش تحلیل مضمون (تم) تحلیل شدند. در مجموع 63 شایستگی به عنوان شایستگیهای موردنیاز برای مدیران ستادی آموزش و پرورش شناسایی، که در قالب 17 زیر مقوله و شش مقوله اصلی یعنی ارزشها و نگرشها، مهارتها و توانمندیهای مدیریتی، ویژگیهای شخصیتی، دانش و مهارت شخصی، دانش و مهارت سازمانی، نظارت و کنترل و نهایتاً در دو بعد تخصصی و عمومی تعیین و تعریف گردیدند.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند