-
مقاله
1 - تحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب سبد سهام با استفاده از رویکرد برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمیمدیریت فردا , شماره 66 , سال 20 , بهار 1400بازار سهام به عنوان یک ابزار سرمایه گذاري در دستر س هم براي سرمایه گذار و هم براي پذیرنده سرمایه از اهمیت ویژه اي برخوردار است. این ویژگی بازار سهام، یعنی دسترسی آسان، باعث شده است تا عموم مردم نیز علاوه بر سرمایه گذاري کلان به آن متمایل شده و سرمایه گذاري در اوراق بهاد چکیده کاملبازار سهام به عنوان یک ابزار سرمایه گذاري در دستر س هم براي سرمایه گذار و هم براي پذیرنده سرمایه از اهمیت ویژه اي برخوردار است. این ویژگی بازار سهام، یعنی دسترسی آسان، باعث شده است تا عموم مردم نیز علاوه بر سرمایه گذاري کلان به آن متمایل شده و سرمایه گذاري در اوراق بهادار به یک شیوه همگانی و رایج سرمایه گذاري تبدیل شود. بازارهای بورس نه تنها از پارامترهای کلان بلکه از هزاران عامل دیگر نیز متأثر می شوند. تعداد زیاد و ناشناخته بودن عوامل مؤثر بر قیمت سهام و همچنین پیچیده بودن رابطه بین این عوامل و قیمت سهام، موجب عدم اطمینان در زمینه سرمایه گذاری شده است. یکی ابزارهای کاهش عدم اطمینان و از بحث های بسیار مهم سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار، انتخاب سبد بهینه سهام می باشد. در این پژوهش از طریق مصاحبه با خبرگان و نیز بررسی مدارک و اسناد موجود، 6 معیار اصلی انتخاب سبد بهینه سهام را شناسایی نموده و با استفاده از رویکرد برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی، وزن این معیارها و در نهایت وزن شاخص های مربوط به هر معیار را مشخص نمودیم. نتایج نشان می دهد معیارهای سودآوری، کارایی و ریسک به ترتیب مهم ترین معیارها در انتخاب سبد سهام هستند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طراحی مدل سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در منطقه ویژه علم و فناوری استان یزدمدیریت فردا , شماره 65 , سال 19 , زمستان 1399به دليل پيچيدگي زيادي كه نظام علم، فناوري و نوآوري دارد، طراحـي مدلی جـامع بـراي سیاستگذاری اين حوزه، يكي از دغدغههاي مهم سياستگذاران و تصميمگيـران اسـت. بنابراین درک، فهم و استخراج روابط مابین شاخصهای سیاستگذاری علم، فناوري و نوآوري ضروری است. هدف از پژوهش حاض چکیده کاملبه دليل پيچيدگي زيادي كه نظام علم، فناوري و نوآوري دارد، طراحـي مدلی جـامع بـراي سیاستگذاری اين حوزه، يكي از دغدغههاي مهم سياستگذاران و تصميمگيـران اسـت. بنابراین درک، فهم و استخراج روابط مابین شاخصهای سیاستگذاری علم، فناوري و نوآوري ضروری است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ایجاد ارتباط میان شاخصها در قالب نظام نوآوری منطقهای میباشد. بدین منظور در گام اول با استفاده از مرور ادبیات پژوهش و همچنین استفاده از نظرات خبرگان، مهم ترین ابعاد اصلی تشکیلدهنده مدل سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری شناسایی گردید. سپس در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد اصلی و ارائه مدل ارتباطی از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد. طبق نتایج به دست آمده، 56 شاخص در هشت بعد اصلی در پنج سطح قرار گرفت. با اعتبارسنجی مدل به دست آمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مشخص شد که دو بعد نهادها و منابع مالی علم و فناوری پایههای بنیادین سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد محسوبشده که فرایند سیاستگذاری عملاً از این دو بعد شروع میشود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی مدل عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای نوپا با استفاده از متدلوژی نقشه شناختی فازیمدیریت فردا , شماره 66 , سال 20 , بهار 1400كسب و كارهاي نوپا اهميـت خاصي براي اقتصاد دارند زيرا منبع مهمي از ايجاد شغل، پويايي كسب و كـار و خلاقيـت هسـتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی با استراتژی آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق م چکیده کاملكسب و كارهاي نوپا اهميـت خاصي براي اقتصاد دارند زيرا منبع مهمي از ايجاد شغل، پويايي كسب و كـار و خلاقيـت هسـتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی با استراتژی آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مصاحبه 34 گروه (عوامل موفقیت کسب وکارهای نوپا) در 7 دسته با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی و مدل انتزاعی تحقیق طراحی شد سپس به منظور بررسی وضعیت روابط بین عوامل و تعیین مُحتملترین سناریوهای تحقیق از رویکرد کمی نقشه شناختی فازی استفاده شد.نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که مهمترین دسته مدل انتزاعی تحقیق دسته عوامل تکنولوژیکی میباشد از طرفی مُحتملترین سناریو این بُعد به بیان این موضوع می پردازد؛ صرفاً داشتن ایده فناورانه تضمین کننده موفقیت کسب وکار نوپا نمیباشد چون پیاده سازی ایده مستلزم وجود تیمی متخصص (دانش محور) میباشد که بتوانند به سرعت نمونه اولیه ایده را به بازار ارائه دهند و با بکارگیری هوش تجاری(داده کاوی) به منظور تحلیل اطلاعات حاصل از بازخود مشتریان کشف فرصتهای نوآورانه را برای موفقیت بیشتر کسب و کار افزایش دهند. این پژوهش با تحلیل و مورد بحث قرار دادن سناریوهای مُحتمل و ارائه پیشنهادهای کاربردی به موفقیت بیشترکسب و کارهای نوپا فناوری محور کمک میکند. پرونده مقاله