-
مقاله
1 - درک اعتماد اولیه کاربران به شبکه¬های اجتماعیفصلنامه فناوری ایران , شماره 27 , سال 8 , بهارشبکه های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند که در سال های اخیر در زندگی کاربران اینترنتی آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است و در آینده نقش به مراتب مهم تری را بازی خواهند کرد. از سوی دیگر چکیده کاملشبکه های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند که در سال های اخیر در زندگی کاربران اینترنتی آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است و در آینده نقش به مراتب مهم تری را بازی خواهند کرد. از سوی دیگر اعتماد یکی از عوامل اصلی ایجاد رضایت و تکرار استفاده ی کاربران از خدمات برخط است. لذا این پژوهش مدل بسط احتمالی را برای شناخت عوامل مؤثر بر اعتماد اولیه کاربران به شبکه های اجتماعی (فیسبوک) به کار گرفته است و بیان می کند که کاربران از طریق دو مسیر مرکزی و جانبی نگرش خود را تغییر می دهند. نشانههای مرکزی شامل کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات و نشانههای جانبی شامل کیفیت سیستم، امنیت ساختاری و شهرت هستند. خودکارآمدی اثرات نشانههای مرکزی و نشانههای جانبی را بر اعتماد اولیه تعدیل می کند. جامعه آماري این پژوهش، کاربران ایرانی فیسبوک می باشند. داده های مورد نیاز پژوهش از طریق ارتباط با صفحات شخصی افراد و صفحات عمومی (مربوط به گروه ها، شهرها، فعالیت ها، دانشگاه ها و ...) فعال در این شبکه ی اجتماعی جمع آوری گردید. بدین منظور لینک پرسشنامه ی آنلاین طراحی شده بر روی تارنمای docs.google.com در اختیار آنان قرار گرفت. در این پرسشنامه از مقیاس ٥ گزینه ای لیکرت از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) استفاده شد و در پایان تعداد ٤٠۶ پرسشنامه جمع آوری گردید که با توجه به جدول جرسی و مورگان، برای انجام پژوهش در جامعه ی بی نهایت، مطلوب می-باشد. روایی پرسشنامه از طریق نظرخواهی از خبرگان و اساتید دانشگاه و پایایی آن از طریق محاسبه ی آلفای کرونباخ تأمین گردید و نشان دهنده ی حد مطلوب پایایی است. داده ها با نرم افزار آماری SmartPLS2 تحلیل شد. طبق نتایج به دست آمده از میان متغیرهای مستقل این پژوهش خودکارآمدی، شهرت و امنیت ساختاری به ترتیب با ضریب مسیر 47/0، 23/0 و 20/0 بیشترین اثر را بر اعتماد اولیه دارند و کیفیت سیستم کمترین اثر را بر اعتماد اولیه با مقدار 07/0 دارد. همچنین نتایج بیانگر این مطلب بوده که خودکارآمدی تنها اثر کیفیت سیستم را بر اعتماد اولیه تعدیل می کند. بنابرین از آن جایی که خودکارآمدی جدای از نقش تعدیل گریش به طور مستقیم نیز بیشترین تأثیر را بر اعتماد اولیه دارد؛ طراحان شبکه های اجتماعی باید به این عامل توجه ویژه ای داشته باشند؛ به گونه ای که یادگیری آن آسان و فرآیند استفاده از آن برای کابران واضح و قابل فهم باشد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - درک اعتماد اولیه کاربران به شبکه¬های اجتماعیفصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران , شماره 27 , سال 8 , بهار-تابستان 1395شبکه های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند که در سال های اخیر در زندگی کاربران اینترنتی آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است و در آینده نقش به مراتب مهم تری را بازی خواهند کرد. از سوی دیگر چکیده کاملشبکه های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند که در سال های اخیر در زندگی کاربران اینترنتی آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است و در آینده نقش به مراتب مهم تری را بازی خواهند کرد. از سوی دیگر اعتماد یکی از عوامل اصلی ایجاد رضایت و تکرار استفاده ی کاربران از خدمات برخط است. لذا این پژوهش مدل بسط احتمالی را برای شناخت عوامل مؤثر بر اعتماد اولیه کاربران به شبکه های اجتماعی (فیسبوک) به کار گرفته است و بیان می کند که کاربران از طریق دو مسیر مرکزی و جانبی نگرش خود را تغییر می دهند. نشانههای مرکزی شامل کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات و نشانههای جانبی شامل کیفیت سیستم، امنیت ساختاری و شهرت هستند. خودکارآمدی اثرات نشانههای مرکزی و نشانههای جانبی را بر اعتماد اولیه تعدیل می کند. جامعه آماري این پژوهش، کاربران ایرانی فیسبوک می باشند. داده های مورد نیاز پژوهش از طریق ارتباط با صفحات شخصی افراد و صفحات عمومی (مربوط به گروه ها، شهرها، فعالیت ها، دانشگاه ها و ...) فعال در این شبکه ی اجتماعی جمع آوری گردید. بدین منظور لینک پرسشنامه ی آنلاین طراحی شده بر روی تارنمای docs.google.com در اختیار آنان قرار گرفت. در این پرسشنامه از مقیاس ٥ گزینه ای لیکرت از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) استفاده شد و در پایان تعداد ٤٠۶ پرسشنامه جمع آوری گردید که با توجه به جدول جرسی و مورگان، برای انجام پژوهش در جامعه ی بی نهایت، مطلوب می-باشد. روایی پرسشنامه از طریق نظرخواهی از خبرگان و اساتید دانشگاه و پایایی آن از طریق محاسبه ی آلفای کرونباخ تأمین گردید و نشان دهنده ی حد مطلوب پایایی است. داده ها با نرم افزار آماری SmartPLS2 تحلیل شد. طبق نتایج به دست آمده از میان متغیرهای مستقل این پژوهش خودکارآمدی، شهرت و امنیت ساختاری به ترتیب با ضریب مسیر 47/0، 23/0 و 20/0 بیشترین اثر را بر اعتماد اولیه دارند و کیفیت سیستم کمترین اثر را بر اعتماد اولیه با مقدار 07/0 دارد. همچنین نتایج بیانگر این مطلب بوده که خودکارآمدی تنها اثر کیفیت سیستم را بر اعتماد اولیه تعدیل می کند. بنابرین از آن جایی که خودکارآمدی جدای از نقش تعدیل گریش به طور مستقیم نیز بیشترین تأثیر را بر اعتماد اولیه دارد؛ طراحان شبکه های اجتماعی باید به این عامل توجه ویژه ای داشته باشند؛ به گونه ای که یادگیری آن آسان و فرآیند استفاده از آن برای کابران واضح و قابل فهم باشد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی تأثیر نوآوری مصرف کننده و ویژگی های شخصی وی بر پذیرش محصول جدیدفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی , شماره 17 , سال 9 , بهار-تابستان 1399امروزه، مصرفکننده نوآور نقش برجستهای در پذیرش اولیه محصول جدید و پذیرش نهایی محصول جدید توسط سایر مصرفکنندگان که از نوآوری پایینتری برخوردار هستند، ایفا میکند. بر همین اساس بسیاری از شرکتها به دنبال شناسایی متغیرهای مفید برای بخشبندی مصرفکنندگان به نوآور و پذ چکیده کاملامروزه، مصرفکننده نوآور نقش برجستهای در پذیرش اولیه محصول جدید و پذیرش نهایی محصول جدید توسط سایر مصرفکنندگان که از نوآوری پایینتری برخوردار هستند، ایفا میکند. بر همین اساس بسیاری از شرکتها به دنبال شناسایی متغیرهای مفید برای بخشبندی مصرفکنندگان به نوآور و پذیرنده هستند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری مصرفکننده و ویژگیهای شخصی بر پذیرش محصول جدید است. در این تحقیق نقش تعدیلگری ویژگیهای شخصی مصرف کننده بر رابطه بین نوآوری مصرفکنننده و پذیرش محصول جدید بررسی شده است. برای این منظور پژوهش حاضر با استراتژی روش شناسی پیمایشی، نمونه ای از مشتریان محصولات کاله (در شهرهای؛ آمل، بابل و بابلسر) را مورد هدف قرار داد. بر این اساس داده های پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش در دسترس طی 1 ماه از ۳۹۸ نفر از مصرف کنندگان محصولات کاله جمعآوری گردید. در پایان با توجه به ماهیت علی روش شناسی پژوهش، نتایج حاصل از تحلیل داده ها از طریق نرمافزار PLS Smart حاکی از آن بود که؛ نوآوری مصرفکننده بر پذیرش محصول جدید و ویژگیهای شخصی بر نوآوری مصرفکننده تأثیرگذار است و ویژگیهای شخصی بر پذیرش محصول اثر نمیگذارد. ضمن اینکه تعدیلگری ویژگیهای شخصی بر رابطه نوآوری با پذیرش محصول جدید به جز «تحصیلات» مورد تأیید قرار نگرفت. پرونده مقاله -
مقاله
4 - تأثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتیفصلنامه رشد فناوری , شماره 2 , سال 11 , بهار 1394صادرات یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکتهای مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیستها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بینالمللی و همچنین به سبب ویژگیهای سودمندی که صادرات در تو چکیده کاملصادرات یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکتهای مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیستها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بینالمللی و همچنین به سبب ویژگیهای سودمندی که صادرات در توسعه و پیشرفت شرکتها دارد، بسیار حائز اهمیت است. از اینرو همواره شرکتها به دنبال کسب اطلاعات و ترویج دانش صادراتی در زیر مجموعههای مختلف خود بودهاند تا بتوانند عملکرد موفق خود را در زمینه صادرات تضمین نمایند. از جمله رویکردهایی که میتواند در ایجاد دانش صادراتی مؤثر باشد، دوسوتوانی در سازمان است. دوسوتوانی با ایجاد دو قابلیت کلیدی (اکتشاف و بهرهبرداری) در شرکتهای صادراتی، موجبات استفاده اثربخش و کارا از دانش بازار صادراتی را فراهم کرده و بدین ترتیب زمینهساز توسعه نوآوری در محصولات شرکت میباشد. در واقع دوسوتوانی با توانمند کردن سازمانها، به آنها در تولید محصولات جدید مناسب برای محیط رقابتی بینالمللی کمک مینماید. لذا مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تأکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بینالمللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی مؤثر بهمنظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - بررسی نقش متغیرهای مبتنی بر بازار در بهبود عملکرد صادرکنندگان محصولات دانشبنیانفصلنامه رشد فناوری , شماره 2 , سال 13 , بهار 1396طی دهههای اخیر، اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعهی جهان دچار نوعی تغییر تدریجی شده است. در این سالها منابع و داراییهای فیزیکی اهمیت استراتژیک خود را از دست دادهاند و نقش دانش چه در عرصهی تولید محصول و چه در زمینهی ارائهی خدمت پراهمیتتر از هر زمان دیگ چکیده کاملطی دهههای اخیر، اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعهی جهان دچار نوعی تغییر تدریجی شده است. در این سالها منابع و داراییهای فیزیکی اهمیت استراتژیک خود را از دست دادهاند و نقش دانش چه در عرصهی تولید محصول و چه در زمینهی ارائهی خدمت پراهمیتتر از هر زمان دیگری شده است. امروزه دانش به عنوان محرک بهرهوری و رشد اقتصادی شناخته میشود و همین امر موجب شده تا نقش اطلاعات، فناوری و یادگیری در عملکرد اقتصادی در کانون توجهات قرار گیرد. به واسطهی همین تغییرات بنیادین، تأسیس و فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط دانشمحور و تولید و عرضهی محصولات مبتنی بر دانش و فناوریهای پیشرفته رشد قابل توجهی یافته است. یکی از ابعاد مهم فعالیت تولیدکنندگان این نوع محصولات، حضور در بازارهای بینالمللی است. سالهاست کشورهای توسعه یافتهی جهان صادرات محصولات دانشبنیان را به عنوان یک رویکرد مؤثر در زمینهی توسعهی اقتصادی مورد توجه قرار دادهاند. با این وجود، توجه به چنین رویکردی در عرصهی اقتصادی در کشور ایران سابقهی زیادی نداشته و بررسی اطلاعات و آمارهای موجود، نتایج متناقضی را در زمینهی عملکرد کشور در این حوزه نشان میدهد. پژوهش حاضر ضمن بررسی عملکرد کشور در زمینهی صادرات دانشبنیان و برخی از چالشهایی که فعالان این عرصه با آن مواجهاند، به تبیین راهکارهای بهبوددهنده با تمرکز بر عوامل مؤثر بر عملکرد صادرکنندگان محصولات دانشبنیان در بازارهای صادراتی پرداخته و پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی در این زمینه ارائه میدهد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی تأثیر ابعاد سلطهطلبی اجتماعی مصرفکنندگان بر انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا با تعدیلگری درگیری ذهنی محصولفصلنامه رشد فناوری , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1396یکی از انواع کالاهای لوکس که به سرعت در حال گسترش در بازارهای جهانی است، محصولات با فناوری بالای لوکس یا محصولات لوکس با فناوری بالا است. امروزه در بسیاری از مناطق، بازار محصولات لوکس با فناوری بالا به طرز بیسابقهای درحال گسترش است. افرادی که تمایل زیادی به خرید کالا چکیده کاملیکی از انواع کالاهای لوکس که به سرعت در حال گسترش در بازارهای جهانی است، محصولات با فناوری بالای لوکس یا محصولات لوکس با فناوری بالا است. امروزه در بسیاری از مناطق، بازار محصولات لوکس با فناوری بالا به طرز بیسابقهای درحال گسترش است. افرادی که تمایل زیادی به خرید کالای لوکس با فناوری بالا دارند، از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خاصی برخوردارند که تا حدودی آنها را از دیگر افراد متمایز مینماید. از جمله ویژگیهای خریداران این کالاهای لوکس با فناوری بالا، وجود سلطهطلبی اجتماعی آنهاست. ما در این پژوهش به بررسی تأثیر ابعاد مختلف سلطهطلبی اجتماعی مصرفکنندگان بر انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا با در نظر گرفتن درگیری ذهنی محصول پرداختهایم. این پژوهش از لحاظ جهتگیریهای پژوهش، کاربردی بوده و ازلحاظ هدف پژوهش نیز توصیفی است. این پژوهش گوشی آیفون را به عنوان یک کالای با ویژگیهای لوکس و فناوری بالا انتخاب کرده است. جامعه آماری این پژوهش، خریداران گوشی آیفون در فروشگاه پایتخت، عرضهکننده گوشیهای هوشمند در تهران است. برای آزمون فرضیهها، از روش همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری و به طور مشخص از نرمافزارهای آماری SPSS و Smart PLS استفادهشده است. نتایج حاکی از آن بوده است که رابطه بین زیادهخواهی و جاهطلبی با انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا معنادار است و همچنین درگیری ذهنی مصرفکننده در خصوص محصول، رابطه بین ابعاد سلطهطلبی اجتماعی مصرفکنندگان و انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا را تعدیل نمینماید. پرونده مقاله -
مقاله
7 - ارائه چارچوب مفهومی از توسعه مشترک محصول در سازمانهای دانشبنیان بر مبنای نوآوری باز و پویایی محیطیفصلنامه رشد فناوری , شماره 1 , سال 14 , زمستان 1396امروزه سازمانهای دانشبنیان بهعنوان یک ابزار توسعه اقتصادی شناخته میشوند و ازآنجاییکه در بازار فعلی شرکتها با محیطهای عملیاتی آشفتهای روبرو هستند، این امر شرکتها را وا میدارد که به توسعه محصول جدید اندیشه کنند. یک راه ممکن برای کسب دانش جدید در فعالیتهای تحقیق چکیده کاملامروزه سازمانهای دانشبنیان بهعنوان یک ابزار توسعه اقتصادی شناخته میشوند و ازآنجاییکه در بازار فعلی شرکتها با محیطهای عملیاتی آشفتهای روبرو هستند، این امر شرکتها را وا میدارد که به توسعه محصول جدید اندیشه کنند. یک راه ممکن برای کسب دانش جدید در فعالیتهای تحقیق و توسعه، روابط باز و برقراری مشارکت است. مشارکت به دستیابی به منابع خارجی مکمل، کاهش هزینه و ریسک نوآوری، پذیرش محیطهای پویا و ایجاد درآمد بالا کمک میکند. یکی از عواملی که میتواند در توسعه مشترک برای بهدستآوردن ایده و دانش مکمل مؤثر باشد، نوآوری باز در سازمان است که با ایجاد قابلیتهای کشف فناوری خارجی و بهرهبرداری از فناوری خارجی موجب توسعه هرچه بهتر محصولات و زمینهساز نوآوری در محصولات میگردد. نوآوری باز و توسعه مشترک محصول دو مفهوم قابل توجه در ادبیات مدیریت و سازمانهای دانشبنیان هستند و پویایی محیطی میتواند نقش مهمی در رابطه بین این دو ایفا کند. بنابراین شرکتهای دانشمحور که با تکیه بر دانش، نوآوری و تجاریسازی آن شکل میگیرند، با توجه به مفاهیم نوآوری باز و نقش تعدیلگری پویایی محیطی، میتوانند به توسعه مشرک محصول بپردازند. لذا در این مقاله، براساس مطالعات پیشین و با تمرکز بر شرکتهای دانشبنیان، به تحلیل رابطه نوآوری باز بر توسعه مشترک محصول با نقش تعدیلگری پویایی محیطی پرداخته شده است. پرونده مقاله -
مقاله
8 - نقش قابلیتهای سازمانی در کاهش ریسکهای فناورانه و بهبود عملکرد بازار شرکتهای دانشبنیان با میانجیگری هوشمندی فناوریفصلنامه رشد فناوری , شماره 1 , سال 16 , زمستان 1398امروزه شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک ابزار مهم در توسعه اقتصادی شناخته میشوند و از آنجایی که در بازار فعلی، شرکتها با محیطهای فناورانه پویا و آشفتهای روبهرو هستند، این امر شرکتها را وا میدارد که به دنبال پاسخگویی مناسب و هوشمندانه به این محیط پرتلاطم باشند. نرخ چکیده کاملامروزه شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک ابزار مهم در توسعه اقتصادی شناخته میشوند و از آنجایی که در بازار فعلی، شرکتها با محیطهای فناورانه پویا و آشفتهای روبهرو هستند، این امر شرکتها را وا میدارد که به دنبال پاسخگویی مناسب و هوشمندانه به این محیط پرتلاطم باشند. نرخ سریع تغییرات فناورانه، شرکتهای دانشبنیان را با ریسکهایی مواجه میکند؛ بنابراین این شرکتها براي رسیدن به کارایی و اثربخشی در حوزه فناوري، میبایست در رابطه با تغییرات محصول، مواد، فرآیندها و فناوریهای مرتبط با کسبوکار قابلیتهای لازم را به دست آورده و نسبت به آنها آگاه باشند. قابلیتهای سازمانی و هوشمندی فناوری، ازجمله ابزارهایی هستند که کمک میکنند تا شرکتها نسبت به محیط فناورانه خود، آگاهی لازم را داشته و خود را با این محیط همگام سازند. پژوهش حاضر، ازلحاظ هدف، توصیفی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و ازلحاظ نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتواست. تعداد 63 مقاله که ارتباط بسیار نزدیک با موضوع پژوهش داشته انتخاب شده است. درنهایت با توجه به حداقل تعداد مورد نیاز برای تعمیم نتایج طبق نظر خبرگان و اساتید دانشگاهی 30 مورد از مرتبطترین مقالات به عنوان مقالات جامعه هدف با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد توصیف، ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تلخیصی استفاده شده است. سازماندهی دادههای کیفی در تحلیل این پژوهش در سه مرحله کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی انجام شده است. پژوهش حاضر با ارائه مدلی نظری بر اساس پیشینه پژوهش و با تأکید بر اطلاعات و دانش کسبوکارهای دانشمحور، نقش قابلیتهای سازمانی را در کاهش ریسکهای فناورانه و بهبود عملکرد بازار شرکتهای دانشبنیان با میانجیگری هوشمندی فناوری بهمنظور رقابت کارآمدتر و توسعه و بهبود محصولات و خدمات جدید مورد بررسی قرار میدهد. پرونده مقاله -
مقاله
9 - رتبهبندی شاخصهای انتخاب تأمینکنندگان جهت برونسپاری خدمات در دانشگاه گیلان تحت شرایط عدماطمینانفصلنامه رشد فناوری , شماره 1 , سال 17 , زمستان 1399از مسألههای محوری که توجهات حوزههای متفاوت کسب و کار رقابتی نوین را به خود اختصاص داده است میتوان به ادغام عمودی یا همان تصمیم برونسپاری خدمات و اجرای آن توسط خود سازمان اشاره کرد. اهمیت این مسأله به حدی است که بسیاری از نویسندگان از تئوری هزینه مبادله، تکنینکهای ت چکیده کاملاز مسألههای محوری که توجهات حوزههای متفاوت کسب و کار رقابتی نوین را به خود اختصاص داده است میتوان به ادغام عمودی یا همان تصمیم برونسپاری خدمات و اجرای آن توسط خود سازمان اشاره کرد. اهمیت این مسأله به حدی است که بسیاری از نویسندگان از تئوری هزینه مبادله، تکنینکهای تصمیمگیری چندمعیاره و بکارگیری مدلهای هیبریدی تصمیمگیری برای تصمیمگیری درست در این زمینه استفاده کردند تا میزان هزینههای صرفشده توسط سازمان را به گونهای مطلوب به حداقل برسانند و همچنین در دستیابی به راهبردهای پایهای و راهبردی سازمان سهمی داشته باشند و از طرفی به حفظ مزیت رقابتی سازمانها در بلندمدت کمک کنند. مقاله حاضر در پی تدوین راهبرد انتخابی دانشگاه گیلان بهعنوان یک سازمان دولتی جهت دستیابی به اهداف تعریف شده در انتخاب تأمینکننده میباشد. پژوهش انجامشده از نوع هدف کاربردی، از حیث روش، توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش ابتدا ضمن مرور مطالعاتی که در گذشته صورت گرفته اقدام به مصاحبه با خبرگان حوزه پژوهشی نمودیم، نتایج مطالعات و مصاحبههای صورت گرفته نشان داد که معیارهای ارزیابی خدمات جهت برونسپاری به 7 معیار اصلی و 24 معیار فرعی تقسیمبندی میشوند؛ در ادامه با بکارگیری رویکردی ترکیبی از F-TOPSIS و F-VIKOR معیارهای اصلی شناساییشده را رتبهبندی کرده و زیرمعیارهایی که امکان بهبود مؤثرتر هر کدام از معیارهای اصلی فراهم میآورد را شناسایی نمودیم. نتایج این پژوهش نشان داد معیارهای اصلی که دانشگاه گیلان تواند هنگام گزینش تأمینکننده مناسب جهت برونسپاری خدمات میتوانند بر آنها تمرکز کنند به ترتیب کیفیت خدمات، انعطافپذیری و تحویل است. پرونده مقاله -
مقاله
10 - تأثیر فرزندان نوجوان در تصمیم گیری های آنی هنگام سفرهای تفریحی خانوادهمطالعات اجتماعی گردشگری , شماره 10 , سال 5 , پاییز-زمستان 1396یکی از ابعاد مهم رفتار مصرفکننده، تصمیم گیری بدون برنامه است که در یک فرایند سریع و ناشی از هیجان و احساسات صورت می گیرد. سفرهای آنی یا بدون برنامه یکی از انواع رفتارهای آنی محسوب میشود که طی آن فرد بدون برنامهریزی قبلی سفر میکند. دلایل مختلفی برای این نوع گردشگ چکیده کاملیکی از ابعاد مهم رفتار مصرفکننده، تصمیم گیری بدون برنامه است که در یک فرایند سریع و ناشی از هیجان و احساسات صورت می گیرد. سفرهای آنی یا بدون برنامه یکی از انواع رفتارهای آنی محسوب میشود که طی آن فرد بدون برنامهریزی قبلی سفر میکند. دلایل مختلفی برای این نوع گردشگری میتوان برشمرد؛ مانند: فشار دوستان به قصد لذت بردن و هیجان، تأثیر برنامههای بازاریابی مقصد سفر و درخواست و اصرار اعضای خانواد. هدف این مقاله، بررسی تأثیر مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری آنی خانواده ها برای انجام سفرهای تفریحی است. در همین رابطه، مدل مفهومی تحقیق، بر اساس ادبیات و پیشینۀ تحقیق ارائه شده است که نشاندهندۀ رابطه بین متغیرهای تحقیق (اصرار نوجوانان، احساسات افراد تصمیمگیرنده و قصد مسافرت آنی اعضای خانواده) است. برای جمعآوری اطلاعات در این زمینه، در بین 384 خانواده از خانوادههایی که به استان گیلان مسافرت کرده و دارای حداقل یک فرزند نوجوان بودند، پرسش نامههایی توزیع شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. برای بررسی داده های توصیفی از نرم افزار SPSS 19 و برای آمار استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار SmartPLS2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری خانوادهها بر سفرهای آنی اثرگذار است. ضمن اینکه نقش میانجی گری احساسات در رابطۀ بین مشارکت نوجوانان و تصمیمگیری خانوادهها برای سفرهای آنی نیز مورد تأیید قرارگرفته است؛ بدین معنی که نوجوانان با مشارکت در تصمیمگیری خانواده، نه تنها بر احساسات افراد تصمیمگیرنده، بلکه از طریق این احساسات بر قصد مسافرت آنی اعضای خانواده نیز تأثیر میگذارند. پرونده مقاله -
مقاله
11 - تأثیر همخوانی تصویر خود واقعی و ایده آل بر تجربه، رضایت و ارتباط دهانبهدهان گردشگران کیشمطالعات اجتماعی گردشگری , شماره 14 , سال 7 , پاییز-زمستان 1398از آنجا که خدمات حوزه گردشگری را نمیتوان قبل از بازدید مورد ارزیابی قرار داد، توجه به ارتباطات شفاهی در جذب و حفظ گردشگران نقش بسزایی دارد. با توجه به حساسیت این صنعت و اهمیت گردشگری و ویژگی های رفتاری گردشگران، مسئولان حوزه گردشگری بهتر است بیشتر به بررسی نحوه رفتار گ چکیده کاملاز آنجا که خدمات حوزه گردشگری را نمیتوان قبل از بازدید مورد ارزیابی قرار داد، توجه به ارتباطات شفاهی در جذب و حفظ گردشگران نقش بسزایی دارد. با توجه به حساسیت این صنعت و اهمیت گردشگری و ویژگی های رفتاری گردشگران، مسئولان حوزه گردشگری بهتر است بیشتر به بررسی نحوه رفتار گردشگران بپردازند و با افزایش همخوانی تصویر خود واقعی و ایده آل فرد به ایجاد تجربه و تصویر مثبت نسبت به مناطق گردشگری مبادرت ورزند. به دلیل اهمیت این موضوع پژوهش حاضر ابتدا تأثیر همخوانی تصویر خود واقعی با خود ایده آل را بر تجربه و رضایت گردشگران منطقه تفریخی-تجاری کیش بررسی میکند و سپس به تأثیر تجربه و رضایت گردشگران بر ارتباط دهان به دهان میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران منطقه تفریحی-تجاری کیش که در تابستان و پاییز سال 1397 از این منطقه بازدید کردند در بر میگیرد. پس از حذف 24 داده پرت، نمونه ای مشتمل بر 388 گردشگر مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به کمک پرسشنامهای گردآوری شدند که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد در صورتی که میان تصویر واقعی و ایده آل فرد از خود؛ با تصویر واقعی و ایده آل از مقصدگردشگری، تناسب و همخوانی وجود داشته باشد، فرد از تجربه سفر به مقصد گردشگری رضایت خواهد داشت و این امر موجب ارتباط دهان به دهان بین گردشگران خواهد شد. پرونده مقاله