قطب نوآوری یک اکوسیستم تحقیق و نوآوری منحصر به فرد است. این یک محیط جهانی است که اعضای علمی با کیفیت بالا، محققان، دانشجویان، نوآوران و کارآفرینان را جذب میکند. قطبهای نوآوری بهعنوان اجزای ضروری توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دانش در سالهای اخیر در اکوسیستم نوآوری چکیده کامل
قطب نوآوری یک اکوسیستم تحقیق و نوآوری منحصر به فرد است. این یک محیط جهانی است که اعضای علمی با کیفیت بالا، محققان، دانشجویان، نوآوران و کارآفرینان را جذب میکند. قطبهای نوآوری بهعنوان اجزای ضروری توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دانش در سالهای اخیر در اکوسیستم نوآوری در حال گسترش میباشد و در طول مکانیسمهای رشد کسبوکارهای فناورانه مورد توجه سیاستگذاران علم و فناوری در کشورها قرار گرفته است. برای رشد نوآوریهای فناورانه در کشورهای در حال توسعه نیاز به شناخت و درک عمیقتری از فرایندهای ساختارهای توسعه نوآوری میباشد تا در اجرا و الگوبرداری، اثربخشی مطلوب حاصل گردد لذا پژوهش حاضر بدنبال این هدف است که الگوی قطب نوآوری فناوری چگونه است. در این پژوهش از روش آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. پژوهشگران پس از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان عوامل کلیدی در ایجاد قطب نوآوری را شناسایی که شامل شش بعد شبکه و تعاملات اجتماعی، زیرساخت و منابع، وجود شرکتهای نوآورانه و دانشبنیان، عوامل نهادی و تیم و ساختار شد. در این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری ISM، عوامل مؤثر بر ایجاد قطب نوآوری فناورانه بطور سطحمند، اولویتبندی گردید و روابط میان عوامل نیز محاسبه گردید. عامل تیم مدیریتی و ساختار با بیشترین نفوذ بر دیگر عوامل و کمترین وابستگی به آنها بیشترین تأثیر را در روابط میان عوامل ایجاد قطب نوآوری داشته است.
پرونده مقاله
امروزه بهکارگیری فناوری در سازمانها بهعنوان راهحلی برای مسائل سازمانی مطرح و پیدایش مفهوم جدید «کارآفرینی فناورانه» را موجب شده است. بانکها يکي از مهمترين سازمانهای اثرگذار در توسعه کارآفريني در کشور محسوب ميشوند و توسعه فناوری صنعت بانکداری را به سوی بهکارگی چکیده کامل
امروزه بهکارگیری فناوری در سازمانها بهعنوان راهحلی برای مسائل سازمانی مطرح و پیدایش مفهوم جدید «کارآفرینی فناورانه» را موجب شده است. بانکها يکي از مهمترين سازمانهای اثرگذار در توسعه کارآفريني در کشور محسوب ميشوند و توسعه فناوری صنعت بانکداری را به سوی بهکارگیری کارآفرینی فناورانه به منظور بهبود کارایی سوق داده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در بانک کشاورزی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردي و براساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری در مرحله کیفی 20 نفر از خبرگان بودند که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان بانک کشاورزی استان گلستان به تعداد 250 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول كرجسي و مورگان 152 نفر تعیین و براي نمونهگيري از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای طراحی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج دلفی نشان داد عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه، شامل 36 مؤلفه در قالب 7 بعد (تعاملات بین سازمانی، ساختاری، نهادی، مهارتی، مدیریتی، بازار و مشتریان، فناوری) میباشند. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد تعاملات بین سازمانی (792/0)، ساختاری (841/0)، نهادی (846/0)، مهارتی (726/0)، مدیریتی (628/0)، بازار و مشتریان (598/0) و فناوری (491/0) بر کارآفرینی فناورانه تأثیر مثبت و معنیداری دارند. در نهایت میتوان گفت: کارآفرینی فناورانه بهعنوان یک راهبرد مهم برای بانک کشاورزی بهمنظور باقی ماندن در محیطی به شدت رقابتی، تلقی میشود.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند