-
مقاله
1 - معرفي و استفاده از رويکرد "تمايز مثبت" در شناسايي ظرفيتهاي بهبود عملکرد مؤسسات مستقر در پارک علم و فناوري يزدفصلنامه رشد فناوری , شماره 2 , سال 10 , بهار 1393در مراکز رشد پارکهاي علم و فناوری به منظور ارتقای سطح مؤسسات مستقر، انواع مختلفی از خدمات ارائه ميگردد. با وجود مشابه بودن این خدمات برای تمامی مؤسسات، همواره تعداد کمی از این مؤسسات به گونهای متفاوت از سایرین عمل نموده و متمایز از سایرین ميگردند. در این پژوهش، با ه چکیده کاملدر مراکز رشد پارکهاي علم و فناوری به منظور ارتقای سطح مؤسسات مستقر، انواع مختلفی از خدمات ارائه ميگردد. با وجود مشابه بودن این خدمات برای تمامی مؤسسات، همواره تعداد کمی از این مؤسسات به گونهای متفاوت از سایرین عمل نموده و متمایز از سایرین ميگردند. در این پژوهش، با هدف یافتن علل اصلی موفقیت این مؤسسات متمایز و سعی در شناسایی راهکارهایی برای تعمیم آن به سایر مؤسسات، از رویکرد "تمایز مثبت " که به عنوان یکی از رویکردهاي حل مسأله از اوایل دهه 1990 مطرح و مشهور گردیده است، استفاده شده است. این پژوهش در مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری یزد انجام پذیرفته و با طی چهار مرحله اصلی (مطابق با روششناسي این رویکرد) یعنی مراحل "تعریف کردن"، "تعیین کردن"، "کشف کردن" و "طراحی کردن"، رفتارها و راهکارهای به کارگرفته شده توسط مؤسسات موفق، برای غلبه بر مشکلات و رشد و تعالی شناسایی گردیده است. در ادامه با استفاده از تکنیک "خانه کیفیت" راهکارهایی برای تعمیم نتایج پژوهش به سایر مؤسسات (از طریق تغییر در فرایندهاي کلیدی پارک علم و فناوری یزد) پیشنهاد گردیده و در پایان نیز توصیههایی برای الهام گرفتن سایر مؤسسات ارائه شده است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تعیین و اولویت بندی موانع به اشتراک گذاری دانش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مطالعه موردي مؤسسه آموزش عالي امام جواد (ع)فصلنامه رشد فناوری , شماره 2 , سال 9 , بهار 1392هدف از مطالعه حاضر بررسی و شناسایی موانع به اشتراکگذاری دانش در یک مؤسسه آموزش عالی به عنوان یکی از قدمهای اساسی در پیادهسازی فرایند مدیریت دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ميباشد. از یک سو، آموزش عالي محور توسعه و تحول در جوامع مختلف و كانون اصلي تربيت نيروي ا چکیده کاملهدف از مطالعه حاضر بررسی و شناسایی موانع به اشتراکگذاری دانش در یک مؤسسه آموزش عالی به عنوان یکی از قدمهای اساسی در پیادهسازی فرایند مدیریت دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ميباشد. از یک سو، آموزش عالي محور توسعه و تحول در جوامع مختلف و كانون اصلي تربيت نيروي انساني متخصص و آموزش ديده کشور بوده و بنابراين تحقق مديريت دانش، در این حوزه از الزامات اساسی و ابزار قدرتمند توسعه جامعه دانشمحور به عنوان یکی از ارکان چشمانداز کلان کشور محسوب ميگردد. از سوی دیگر، با تغییر شعار "دانش قدرت است"، به شعار " اشتراکگذاری دانش قدرت" است، اشتراکگذاري دانش و توسعه آن در سازمان و همچنین در بین سازمانها و سیستمهای گوناگون به فرایند محوری و جهتگیری اصلی سازمانها در مديريت دانش تبدیل شده است. لذا ایجاد یک دید جامع در خصوص چالشها و موانع به اشتراکگذاري و شناخت مناسب از تسهیل کنندههای آن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان پیش نیازی در رسیدن به اهداف مدیریت دانش در حوزه آموزش عالی کشور مد نظر ضروری مينماید. در این راستا این مقاله با شناسایی 29 عامل کلیدی مؤثر در فرایند به اشتراکگذاري دانش در سازمانها و دستهبندی آنها در قالب 5 حوزه منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، ساختار، سیستم و فناوری و راهبردهای رهبری، به عنوان نمونه صحت روابط بین عوامل اصلی و وزن (اولویت) هر یک از عوامل مذکور در حوزههای 5 گانه را در مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد ارائه نموده است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تعیین و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقيت مدیریت دانش در پارکهای علم و فناوریفصلنامه رشد فناوری , شماره 3 , سال 7 , تابستان 1390هدف از مطالعه حاضر تعيين و اولويت بندي عوامل موثر بر مديريت دانش در يك پارك علم و فناوري به عنوان اولين قدم در پياده سازي فرآيند مديريت دانش در پاركهاي علم و فناوري مي باشد. در يك پارك علم و فناوري هدف اصلي، افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه نوآوری مبتني بر دانش و رقاب چکیده کاملهدف از مطالعه حاضر تعيين و اولويت بندي عوامل موثر بر مديريت دانش در يك پارك علم و فناوري به عنوان اولين قدم در پياده سازي فرآيند مديريت دانش در پاركهاي علم و فناوري مي باشد. در يك پارك علم و فناوري هدف اصلي، افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه نوآوری مبتني بر دانش و رقابت سازنده میان موسسات دانش محور مي باشد. بنابراين فرآيند مدیریت و توسعه دانش به عنوان ابزاری مهم در خلق، توسعه و به اشتراک گذاری دانش و پیوند دادن دانش و فناوری، به عنوان يكي از مهمترين فرآيندهاي مورد توجه، ارزيابي و پايش در پاركها در نظر گرفته ميشود. در اين راستا 31 عامل فرعي در قالب هفت عامل اصلي نيروي انساني، استراتژي، مديريت، ارزيابي، فرهنگ سازماني، فرايندها، فناوري اطلاعات كه همان عوامل موثر بر موفقيت مديريت دانش در يك پارك علم و فناوري مي باشند، بر اساس مطالعات مرتبط شناسايي شده است و به كمك فرايند تحليل سلسله مراتبي و با استفاده از نظران خبرگان و متخصصين وزن دهي شده است. بر اين اساس اولويت عوامل اصلي موثر بر موفقيت مديريت دانش به صورت: نيروي انساني، استراتژي، مديريت، فرهنگ سازماني، فرايندها، ارزيابي و فناوري اطلاعات تعيين شده است. با توجه به تعداد زياد عوامل فرعي موثر، از بين عوامل فرعي موثر بر هر عامل اصلي 2 عامل فرعي با بالاترين اولويت تاثير بر مديريت دانش انتخاب شده است. در نهايت مدل مذكور براي ارزيابي 9 مركز رشد فناوري وابسته به پارك علم و فناوري يزد مورد استفاده قرار گرفته شده است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - مدیریت کیفیت در مراکز رشد فناوریفصلنامه رشد فناوری , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1383چکیده درز دسترس نیستچکیده درز دسترس نیست پرونده مقاله -
مقاله
5 - شناسایی و دستهبندی چالشهای شرکتهای دانشبنیان با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی و رویکرد BPMS؛ مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان یزدفصلنامه رشد فناوری , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1394دانش همواره ابزاری قدرتمند در تثبیت جایگاه هر فرد/ جامعه، خدمترسانی به عموم و رویکرد تعالی جوامع مستقل کنونی است. ارزش دانش آنجا حیاتیتر و معرضتر میگردد که بتوان آن را به کالا/ خدمتی جهت رفع نیازمندیهای جامعه بشری تبدیل نمود. شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک مؤسسه ک چکیده کاملدانش همواره ابزاری قدرتمند در تثبیت جایگاه هر فرد/ جامعه، خدمترسانی به عموم و رویکرد تعالی جوامع مستقل کنونی است. ارزش دانش آنجا حیاتیتر و معرضتر میگردد که بتوان آن را به کالا/ خدمتی جهت رفع نیازمندیهای جامعه بشری تبدیل نمود. شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک مؤسسه کوچک حقیقی- حقوقی، ازجمله مؤسسههایی است که توانایی بالایی در تبدیل دانش به فناوری دارند. این در حالی است که شرکتهای دانشبنیان در ایران نسبت به موارد مشابه در خارج و با توجه به سند چشمانداز 20ساله ایران، در وضعیت مناسب و مطلوب قرار ندارند. پژوهش حاضر باهدف شناسایی چالشهای پیش روی شرکتهای دانشبنیان موجود در پارک علم و فناوری اقبال یزد و دستهبندی این چالشها با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی انجام پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از مدیران و کارکنان رده بالای این شرکتها بوده است. 59 چالشها به دست آمده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، در یک پرسشنامه تدوین و بین جامعه هدف توزیع گردید. اعتبارسنجی 128 پرسشنامه گردآوری شده، توسط روش شبکه عصبی مصنوعی پیش انتشار با MSE=2.0332 تأيید گردید و دستهبندی چالشها بهوسیله شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه و با الهام از سیستم مدیریت فرایند کسب و کار انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که 59 چالش به دست آمده با توجه به الگوی سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار، در سه دسته چالشهای مربوط به فعالیتهای مدیریتی، عملیاتی (اصلی) و پشتیبانی دستهبندی شدند. همچنین تعداد چالشهای مربوط به فعالیتهای مدیریتی، عملیاتی (اصلی) و پشتیبانی به ترتیب با تعداد 27، 15 و 17 چالش به دست آمد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - شناسایی و اولویتبندی چالشهای شرکتهای دانشبنیان با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان یزد)فصلنامه رشد فناوری , شماره 1 , سال 12 , زمستان 1394نقش علم و دانش در رشد ملی به دلیل ایجاد تخصص و ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید، همواره مورد توجه است و جایگاه فناوری و دانش بهعنوان عوامل درونزا در این توسعه، یک جایگاه حیاتی محسوب میگردد. از سوی دیگر تبدیل دانش به کالا/ خدمت است که موجب رفع نیازمندیهای جوامع مختلف م چکیده کاملنقش علم و دانش در رشد ملی به دلیل ایجاد تخصص و ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید، همواره مورد توجه است و جایگاه فناوری و دانش بهعنوان عوامل درونزا در این توسعه، یک جایگاه حیاتی محسوب میگردد. از سوی دیگر تبدیل دانش به کالا/ خدمت است که موجب رفع نیازمندیهای جوامع مختلف میگردد. شرکتهای دانشبنیان از جمله مؤسسههای هستند که بهعنوان کارخانه تبدیل دانش به کالا/ خدمت فعالیت مینمایند. با آنکه شرکتهای دانشبنیان عامل ایجاد اقتصاد دانشی پایدار و توسعه دانش بومی در بسیاری از کشورها میباشند، اما این مؤسسهها در ایران مطابق با چشمانداز 20 ساله کشور، از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مطلوب قرار نداشته و در مسیر توسعه خود دچار چالشهایی هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای فراروی شرکتهای دانشبنیان موجود در پارک علم و فناوری اقبال یزد و اولویتبندی این چالشها با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی انجام پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از مدیران و کارکنان رده بالای این شرکتها بوده است. 59 چالش بهدست آمده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، در یک پرسشنامه تدوین و بین جامعه هدف توزیع گردید. اعتبارسنجی 128 پرسشنامه گردآوری شده، توسط روش شبکه عصبی مصنوعی پیش انتشار با MSE=2.0332 تأيید گردید و اولویتبندی چالشها بهوسیله شبکه عصبی مصنوعی تابع شعاع مدار انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که 19 چالش از 59 چالش بهدست آمده در اولویت بودهاند. از جمله این چالشها میتوان به: مشکلات اقتصادی کشور، رکود صنعت و بازارهای داخلی و سیاستهای ناموزون حمایتی دولت، اشاره نمود. پرونده مقاله -
مقاله
7 - تحلیل و طراحی زیستبوم نوآوری نیرو: تجربیات و درسهای آیندهفصلنامه رشد فناوری , شماره 1 , سال 19 , زمستان 1401با افزایش سهم نوآوری در اقتصاد کشورها و تبدیل آن به مهمترین مزیت رقابتی، توجه به این مفهوم به صورت فزایندهای افزایش یافته است. از جمله، تحلیل و طراحی نظامهایی که بتواند پرورشدهنده نوآوری باشد در کانون توجه سیاستگذاران علم و فناوری در سالهای اخیر قرار گرفته است. یک چکیده کاملبا افزایش سهم نوآوری در اقتصاد کشورها و تبدیل آن به مهمترین مزیت رقابتی، توجه به این مفهوم به صورت فزایندهای افزایش یافته است. از جمله، تحلیل و طراحی نظامهایی که بتواند پرورشدهنده نوآوری باشد در کانون توجه سیاستگذاران علم و فناوری در سالهای اخیر قرار گرفته است. یکی از این نظامها که در طول قریب به یک دهه گذشته، بحثهای زیادی را در جوامع علمی و حرفهای حوزه نوآوری پدید آورده، زیستبوم نوآوری است. برخی از ویژگیهای مطرحشده برای زیستبوم نوآوری نظیر استقلال بازیگران، تعاملات غیرخطی در سطح خرد، الگوهای پدیدارشونده و مرزهای سست، آنرا از نظامهای سنتی متمایز کزده است. مجموعه صنعت آب و برق شامل شرکتهای متعدد تولیدی و خدماتی، مؤسسات آموزشی تحقیقاتی و فناوری، شرکتهای فناور و دانشبنیان، و نهادهای پشتیبان را میتوان بعنوان یک زیستبوم نوآوری بخشی در نظر گرفت که عناصر آن در تعامل با یکدیگر به تبادل ارزش برای رسیدن به هدف تأمین آب و برق مطمئن و پایدار برای جامعه میپردازند. این مقاله حاصل پروژهای است که به منظور تحلیل، طراحی و استقرار زیستبوم نوآوری نیرو از نیمه دوم سال 1398 آغاز گردید. در این راستا و مبتنی بر روشهای مدلسازی نرم، کارگاههای تحلیل و نگاشت نقشها با حضور ذینفعان و بازیگران کلیدی زیستبوم نوآوری نیرو برگزار و رویکرد سیستمهای انطباقی پیچیده برای شناسایی و تحلیل پویاییهای این زیستبوم استفاده شده است. براساس نتایج بدستآمده، نقشها و وظایف هر کدام از بازیگران زیستبوم نوآوری نیرو در قالب یک ساختار همراستا شامل دو سطح عناصر پیشخوان و پشتیبان در گستره فرایند تجاریسازی بدست آمد. نتایج این مقاله میتواند دیدگاه تازهای برای سیاستگذاری زیستبومهای نوآوری در اختیار پژوهشگران و فعالان این حوزه قرار دهد. پرونده مقاله