با توجه به توسعه مدلهای مدیریت نگهداری و تعمیرات در سطح جهانی، ضروري است که سازمانها براي موفقیت به تفاوتهای محیطی بین سازمانهای مختلف توجه کنند و مدل موردنیاز خود را با شرایط خاص حاکم بر سازمان خود متناسب و سازگار سازند. در این تحقیق، توسعه یک مدل اجرایی از مدیریت چکیده کامل
با توجه به توسعه مدلهای مدیریت نگهداری و تعمیرات در سطح جهانی، ضروري است که سازمانها براي موفقیت به تفاوتهای محیطی بین سازمانهای مختلف توجه کنند و مدل موردنیاز خود را با شرایط خاص حاکم بر سازمان خود متناسب و سازگار سازند. در این تحقیق، توسعه یک مدل اجرایی از مدیریت نگهداری و تعمیرات به کمک نظریه ساختار سازی تفسیری ISM صورت گرفته است. به این منظور، در گام اول عناصر تشکیلدهنده مدل نگهداری و تعمیرات با انجام مطالعات و مصاحبههای قبلی بهدستآمده است. خروجی این مرحله شناسایی پنجاه و شش زیرمولفه، چهارده مؤلفه در قالب شش بعد اصلی می باشد. در گام بعدي بهمنظور برقراري ارتباط و توالی بین ابعاد و مؤلفهها، از روش مدلسازی ساختاري تفسیري بهره گرفتهشده است. در این روش بر اساس نظرات خبرگان و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، ساختار مدل مدیریت نگهداری و تعمیرات استخراج گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که شش بعد اصلی (رهبری، زیرساخت، اصــول و مبـانی، پشتیبـــانی، بهبـود و تعــالی) در هر سازمان فنآور با شرایط سازمان هدف، پایههای بنیادین هر مدل مدیریت نگهداری و تعمیرات را تشکیل میدهد و سایر مؤلفهها و زیرمولفه های مدل مورد تحقیق عملاً از این شش بعد آغاز می شوند و در نهایت منجر به بهبود و تعالی سازمان می گردد.
پرونده مقاله
برای سازمانهایی که با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش بهرهوری و ریسکپذیری اجتنابناپذیر است.طرحریزی و اجرا مدلی که بتواند پیش از اقدام جهت استقرار مدلهای متداول نگهداری و تعمیرات ، سطح بلوغ سازمانی را در محدوده دانش مدیریت نگهداری و تعمیرات و پیشن چکیده کامل
برای سازمانهایی که با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش بهرهوری و ریسکپذیری اجتنابناپذیر است.طرحریزی و اجرا مدلی که بتواند پیش از اقدام جهت استقرار مدلهای متداول نگهداری و تعمیرات ، سطح بلوغ سازمانی را در محدوده دانش مدیریت نگهداری و تعمیرات و پیشنیازهای مرتبط با آن در سازمان اندازهگیری نماید، در افزایش اثربخشی اقدامات طرحریزیشده، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود . هدف این پژوهش، یافتن یک مدل و نقشه راهی برای راهبری مدیریت تحول و تعالی در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات است، با توجه بهمرور ادبیات و همچنین تحلیل شرایط خاص در یک سازمان با فنآوری بالا، نقشه راههای علمی متفاوت در قالب یک فرآیند کار تیمی متشکل از خبرگان حوزه نت بررسی گردید ، سپس به کمک یک چکلیست سازگار با هرم مدیریت نگهداری و تعمیرات خاص آن سازمان ، به همراه آخرین تکنیک و مفاهیم مورد کاربرد ،مدل مناسب برای تعیین سطح بلوغ سازمان در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات ارائه میگردد . نقشه راه ارائهشده حاصل تحقیق و تجربیات بهدستآمده در یک سازمان با فنآوری بالا است . این مدل از سادگی و اثربخشی بالایی در هر سازمان با شرایط مشابه ، برخوردار بوده و قابل اجرا است . این الگوریتم ، راهنمایی کاربردی پیش روی مدیران در حوزه نت قرار میدهد تا مسیر تعالی را در 4 مرحله طی نمایند . در این مدل بلوغ، پیشرفت لازم در مسیر تحول از EM و PM تا مراحل استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر TPM و همچنین نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM لحاظ گردیده است . درعینحال انعطافپذیری بالای سیستم ارزیابی تعیین سطح بلوغ، موجب گردیده که این مدل در بسیاری از سازمانها ، قابلاجرا باشد.در این تحقیق از 2 پرسشنامه برای دریافت نظرات خبرگان استفاده گردیده است و درنهایت 10 مزیت عمده مدل بلوغ تحقیقشده در این مقاله نسبت به سایر مدلهای بلوغ در حوزه نگهداری و تعمیرات، تشریح گردیده است .
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند