فهرست مقالات شمس السادات  زاهدی


  • مقاله

    1 - مدل اثرگذاري طرح جويشگر بومي بر توسعه پايدار بر اساس شاخص هاي پايداري
    فصلنامه رشد فناوری , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1396
    در اين مطالعه ابتدا به معرفي توسعه پايدار و شاخص هاي پايداري پرداخته شده است. پس از آن طرح جويشگر بومي، دستاوردها و پروژه هاي آن تشريح گرديده اند. انجام طرح جويشگر مجموعه اي از دستاوردهای خرد و كلان را به دنبال دارد. توسعه پايدار بر عدالت درون و بين نسلي و استفاده از چکیده کامل
    در اين مطالعه ابتدا به معرفي توسعه پايدار و شاخص هاي پايداري پرداخته شده است. پس از آن طرح جويشگر بومي، دستاوردها و پروژه هاي آن تشريح گرديده اند. انجام طرح جويشگر مجموعه اي از دستاوردهای خرد و كلان را به دنبال دارد. توسعه پايدار بر عدالت درون و بين نسلي و استفاده از منابع به نحوي كه محیط زیست براي نسل‌های کنونی و آینده حفظ شود و بهبود يابد توجه دارد. اين توسعه در ابتدا به محيط زيست و بعدها به اقتصاد، اجتماع، سياست و برخي موارد ديگر تاكيد نموده است. طرح جویشگر با توسعه مجموعه اي از ابزارها در صدد ارائه خدمات متنوع و جذب بیشتر کاربران و تاثیر در زندگی آنها مي باشد تا از طریق تعامل با آنان در رایا فضا ضمن کسب درآمدهای بالا، موجبات تغییر سبک زندگی ايشان را فراهم آورد. ارائه خدمات جويش نياز به مراحلي همچون خزش در وب، جمع‌آوري اطلاعات، دسته‌بندي و شاخص گذاري، ذخيره‌سازي، بازيابي و ... است. در اين مقاله به بررسي و شناخت اثرات اجراي طرح جويشگر بومي بر ابعاد مختلف توسعه پايدار پرداخته شده است. براي اندازه گيري اين اثرات، شاخص هاي پايداري كه توسط نهادهاي معتبر بین المللی مطرح گرديده است، بكار گرفته شد و نقاط نظر متخصصين اين حوزه از طريق مصاحبه و پرسشنامه براي تعيين نحوه اثرگذاري مورد استفاده قرار گرفت. در نهايت مدل تحليلي اثرات اجرای طرح جویشگر بر توسعه پايدار و ابعاد آن ارايه گرديد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار شهروندی سازمانی در صنعت هتلداری
    مطالعات اجتماعی گردشگری , شماره 5 , سال 3 , بهار-تابستان 1394
    امروزه روان‏شناسان بر این امر تأکید دارند که کارکنان سازمان‏ها باید فراتر از وظایف رسمی خود عمل کنند. با توجه به تعامل فراوان و رو‎ در‎ رو با مشتری و ماهیت خدمات، این مفهوم در بخش‌های خدماتی اهمیت بیشتری می‌یابد. یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند به کارکنان در این راه کمک ک چکیده کامل
    امروزه روان‏شناسان بر این امر تأکید دارند که کارکنان سازمان‏ها باید فراتر از وظایف رسمی خود عمل کنند. با توجه به تعامل فراوان و رو‎ در‎ رو با مشتری و ماهیت خدمات، این مفهوم در بخش‌های خدماتی اهمیت بیشتری می‌یابد. یکی از مهارت‌هایی که می‌تواند به کارکنان در این راه کمک کند، «رفتار شهروندی سازمانی» است. به علاوه از جمله عواملی که نقش بسیار مهمی را در انجام موفق وظایف شغلی ایفا می‌کند، «هوش هیجانی» است؛ چرا که افراد دارای هوش هیجانی بالا، هنر تعامل و مهارت کنترل و ادارة احساسات دیگران را دارا هستند. به همین منظور پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر مؤلفه‌های هوش هیجانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی کارکنان هتل است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان گروه هتل‌های آریا به تعداد 500 نفر هستند. حجم نمونه، به شیوه فرمول تعیین حجم نمونه 112 نفر و با روش نمونه‏گیری طبقه‌بندی شده تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و t دو نمونه‏ای‌ مستقل) انجام شد. نتایج نشان می‏دهد که بین مؤلفه‌های هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان هتل، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین نظرات کارکنان هتل در مورد هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به جنس، سابقۀ خدمت و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. پرونده مقاله