پژوهش زبان و ادبیات فارسی
,
شماره0,سال
8
,
زمستان
1389
در این مقاله، نقشهای مختلف سکوت بلیغ در چارچوب نظری میشل افرات (2008) را به مثابه بخشی از ارتباط کلامی و به معنای غیاب هرگونه عنصر زبانی مورد بررسی قرارمیدهیم که با توجه به تقسیم بندی رومن یاکوبسن (1956) از اجزاء کلام و نقشهایی که برای هر کدام از انواع کلام قائل است، چکیده کامل
در این مقاله، نقشهای مختلف سکوت بلیغ در چارچوب نظری میشل افرات (2008) را به مثابه بخشی از ارتباط کلامی و به معنای غیاب هرگونه عنصر زبانی مورد بررسی قرارمیدهیم که با توجه به تقسیم بندی رومن یاکوبسن (1956) از اجزاء کلام و نقشهایی که برای هر کدام از انواع کلام قائل است، صورت میگیرد. برای ملموس شدن مبحث سکوت ارتباطی و چگونگی کارکرد آن، که مبحثی نو در زبانشناسی ادبی بهشمار میآید، به مطالعه متون مختلف ادبیات داستانی و همچنین تأثیر کاربرد هر نقش سکوت در روایت داستان میپردازیم که به عنوان شگردی به منظور چگونه گفتن مطلبی بهواسطه نگفتن آن برای ایجاد ارتباط موفق مطرح میشود. پرسش این پژوهش، چگونگی عملکرد نقشهای ششگانه سکوت در برابر گفتار است و هدف آن دست یافتن به شگردهای روایی است که بهواسطه نگفتن ایجاد میشود. نتیجه حاصله نشان میدهد که سکوت نقش مهمی در فعالسازی نقش خواننده در خوانش متن برعهده دارد.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند