-
مقاله
1 - نقدی بر بررسی و طبقهبندی اوزان شعر سنتی در چارچوب واجشناختی وزنیپژوهش زبان و ادبیات فارسی , شماره 0 , سال 8 , زمستان 1389هدف مقاله حاضر بررسی اوزانی است که هم در شعر عربی و هم در شعر فارسی به کار میرود. در این راستا نظریه گلستون و ریاد (1998) درباره اوزان شعر سنتی که منطبق بر نظریه خلیل بن احمد، «عالم نحو و واضع علم عروض» است، مورد بحث و نقد قرار میگیرد. نظریه گلستون و ریاد یکی از نظریه چکیده کاملهدف مقاله حاضر بررسی اوزانی است که هم در شعر عربی و هم در شعر فارسی به کار میرود. در این راستا نظریه گلستون و ریاد (1998) درباره اوزان شعر سنتی که منطبق بر نظریه خلیل بن احمد، «عالم نحو و واضع علم عروض» است، مورد بحث و نقد قرار میگیرد. نظریه گلستون و ریاد یکی از نظریههای تاثیرگذار در شرح و طبقهبندی علمی نظریه الخلیل است که در چارچوب وزنشناسی نوایی نوشته شده است. این نظریه در اصل براساس اوزان شعر عربی است، اما به روشنی میتوان آن را به اوزان شعر فارسی اعمال کرد. واحدهای شعر در این نظریه عبارتند از: هجا، پایه، مترون، و مصراع که مشخصه بارز آنها دو عضوی بودن است. در این تحقیق ابتدا تمامی ابعاد این نظریه طرح میشود و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. پس از آن به بررسی الزامات نظری این چارچوب برای بررسی وزن شعر فارسی و کفایت یا عدم کفایت آن در این حوزه میپردازیم. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که درک و دریافت متفاوت فارسیزبانان و عربزبانان از شعر فارسی و عربی مبنای واجشناختی دارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - طبقات طبيعي در واكههاي زبان فارسيپژوهش زبان و ادبیات فارسی , شماره 0 , سال 7 , زمستان 1388هدف از نگارش این مقاله بررسی واکههای زبان فارسی و تفاوتهای واجآرایی آنهاست. بسیاری از زبانشناسان معتقدند که واکههای زبان فارسی دو دستهاند: گروه اول واکههای کشیده // هستند که دو جایگاه زمانمند را به خود اختصاص می دهند و به لحاظ طول زمان تلفظ و تولید، دو برابر چکیده کاملهدف از نگارش این مقاله بررسی واکههای زبان فارسی و تفاوتهای واجآرایی آنهاست. بسیاری از زبانشناسان معتقدند که واکههای زبان فارسی دو دستهاند: گروه اول واکههای کشیده // هستند که دو جایگاه زمانمند را به خود اختصاص می دهند و به لحاظ طول زمان تلفظ و تولید، دو برابر واکههای کوتاه هستند. گروه دیگر واکههای کوتاه // هستند که یک جایگاه زمانمند را به خود اختصاص می دهند. اما تفاوت کشش واکهها در گفتار و نوشتار زبان فارسی محسوس نیست و تنها در تقطیع اوزان اشعار فارسی که دارای افاعیل عروضی هستند از جمله آثار حافظ، سعدی، مولوی، این نوع کشش مورد توجه قرار میگیرد و با توجه به کوتاهی و بلندی یا کشیدگی هجا این تقطیع انجام میشود. روشی که در این مقاله اتخاذ شده است، بررسی دو طبقه بودن واکههای زبان فارسی به لحاظ واجآرایی (phonotactic) است. در این مقاله سعی شده است خوشههای همخوانی که بعد از شش واکۀ زبان فارسی به کار میروند در ساختهای مختلف بررسی شوند. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد که واکههای // یک طبقۀ طبیعی و واکههای // یک طبقۀ طبیعی دیگر را تشکیل میدهند. پرونده مقاله -
مقاله
3 - التقای واکه میان پیشوند استمرار /mi-/ و ستاک حال در زبان فارسی: واجشناسی زایشیپژوهش زبان و ادبیات فارسی , شماره 0 , سال 17 , تابستان 1398هدف از نگارش مقاله حاضر، شناسایی و توصیف فرآیندهای واژ- واجی موجود در فعلهای سادۀ واکه آغازین زبان فارسی معیار، پس از افزودن پیشوند استمراری «می» /mi-/ است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، درروش گردآوری دادهها، از 323 ستاک حال بر اساس طباطبائی (1376)، فره چکیده کاملهدف از نگارش مقاله حاضر، شناسایی و توصیف فرآیندهای واژ- واجی موجود در فعلهای سادۀ واکه آغازین زبان فارسی معیار، پس از افزودن پیشوند استمراری «می» /mi-/ است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، درروش گردآوری دادهها، از 323 ستاک حال بر اساس طباطبائی (1376)، فرهنگ دهخدا (1390) و فرهنگ سخن (1382)، 50 فعل وجود دارد که با واکه آغاز میشوند. دادهها بر اساس الفبای آوانویسی بینالمللی «آی، پی، ای» آوانگاری شده و سپس در چارچوب نظریه واجشناسی زایشی تحلیل میشوند. نتایج نشان میدهد که در زبان فارسی در ابتدای فعلهایی که با واکه آغاز میشوند در روساخت گفتار رسمی «همزه» یا انسداد چاکنایی [ʔ] درج میشود. پس از افزودن پیشوند استمرار/mi-/، دیگر «همزه» در گفتار غیررسمی درج نشده و بهجای آن فرآیند کوتاه شدگی واکه پیشین، افراشته /i/ بهصورت، توالی واکه کوتاه و غلت [-ej-] رخ میدهد. سپس ارتقاء واکه پیشین، میانی [e] در محیط پیش از غلت [j] بهصورت توالی واکه و غلت[-ij-] مشاهده میشود. در چنین ساختهایی دیگر «همزه» در التقاء واکه در گفتار غیررسمی مشاهده نمیشود. پرونده مقاله