موقعیت راهبردی صنعت گردشگری شهرستان تکاب و راهبردهای توسعه آن
محورهای موضوعی :مهدی ابراهیمی 1 , سیدامیرحسین طیبی ابوالحسنی 2
1 - دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2 - مديريت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
کلید واژه: صنعت گردشگری تحلیل کلان راهبردی تحلیل موقعیت ماتریس SWOT شهرستان تکاب,
چکیده مقاله :
برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه، از فعالیتهای گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه در کشورهای مختلف یاد میکنند. امروزه گردشگری میتواند سبب ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و درنهایت رفاه و بهبود وضعیت معیشتی مردم شود. این پژوهش که با هدف تعیین موقعیت راهبردی صنعت گردشگری شهرستان تکاب صورت گرفته است، از نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی- دلفی است. مدل مورد استفاده در پژوهش، مدل جامع مدیریت راهبردی مبتنی بر تکنیک SWOT میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی، از 16 نفر از خبرگان، مسئولین و مدیران حوزه گردشگری شهرستان تکاب جمعآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش نتایج تحقیق، ضمن بیان چشمانداز، ماموریت و اهداف توسعه پیشنهادی، نتایج حاصل از ارزیابی عوامل داخلی و خارجی نیز ارایه گردیده است. این نتیجه بیانگر آن است که صنعت گردشگری این شهرستان در موقعیت تدافعی بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولین میباشد.
Planners and development policymakers mention tourism as the main pillar of development in different countries. Today, tourism can create employment, increase income and ultimately prosperity and improve the livelihoods of the people. This research, which aims to determine the strategic position of the tourism industry in Takab, is an applied research and Delphi descriptive research method. The model used in the research is a comprehensive strategic management model based on SWOT technique. Research data was collected using the Delphi technique from 16 experts, officials and administrators of the tourism area of Takab city and analyzed. In the results section, while outlining the vision, mission and objectives of the proposed development, the results of the evaluation of internal and external factors have also been presented. This result suggests that the tourism industry of this city is in a defensive position and requires special attention of the authorities.
1. ابراهيم زاده، عيسي، كاظمي زاده، شمس الله، اسکندری، محمد، (1390)، «برنامهريزي استراتژيك توسعه گردشگري با تأكيد بر گردشگري مذهبي مورد شناسي: قم»، فصلنامه پژوهشهاي جغرافياي انساني، شماره 76
2. ابراهيم زاده، عيسي، آقاسي زاده، عبدالله، (1388)، «تحليل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگري در ناحيه ساحلي چابهار با استفاده از مدل مديريت راهبردي SWOT»، مطالعات و پژوهشهاي شهري و منطقهاي، سال اول، شماره اول
3. امیدی، نبی، (1391)، «راهبردسنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام»، برنامهریزی منطقهای، سال دوم، شماره 5، ص 102-93
4. پاشایی، فرهنگ، (1394)، «شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب»، پاياننامه کارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبايی
5. پورابراهيم، شراره، ياوري، احمدرضا، (1382)، «برنامهريزي توسعه آتي جزيره قشم در چارچوب آمايش سرزمين»، مجله محيط شناسي، شماره 29
6. جوادی پور، محمد، دهقانی، مرضیه، باقریان فر، مصطفی، (1394)، «آموزش معلمان در استان کهگیلویه و بویراحمد و تدوین استراتژيها و برنامههاي آینده»، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال 21، شماره 57، ص 31-9
7. دیوید، فردآر، (1394)، «مديريت استراتژيک»، ترجمه علي پارساييان و محمد اعرابي، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگي، چاپ سی و یکم
8. سازمان جهانی جهانگردی، (2007)، «مدیریت مقصد توریسم»، ترجمه سید علی دلبری و محمد هادی رجبی، تهران: انتشارات مهکامه
9. سلطانی، ناصر، موسوی، میرنجف، شریفی، بایزید، (1394)، «برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهرستان ارومیه»، مطالعات نواحی شهری، شماره 2، ص 98-79
10. شجاعی، محمدرضا، سیاهپوش، مصطفی (1390)، «تدوین راهبرد برای شرکت تولید تجهیزات پزشکی گوهرشفا با استفاده از ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی»، فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 24، شماره 75
11. شریف زادگان، محمدحسین، ندایی طوسی، سحر، (1394)، «چارچوب توسعه فضایی رقابتپذیری منطقهای در ایران»، هنرهای زیبا، دوره 20، شماره 3، ص 20-5
12. ضرابی، اصغر، محبوب فر، محمدرضا، (1392)، «کاربرد مدل SWOT- QSPM در تدوین استراتژی توسعه گردشگری شهر کاشان»، برنامهریزی فضایی (جغرافیا)، سال سوم، شماره چهارم، ص 58-37
13. کاظمی، مهدی، اسماعیلی، محمودرضا، بیگی فیروزی، الله یار، (1392)، «تدوين و انتخاب استراتژي توسعه گردشگري استان لرستان بر اساس تحليل SWOT و ماتريس برنامهريزي استراتژيك كمي»، جغرافیا و توسعه، شماره 32
14. لطفی نیا، محمدتقی، آمار، تیمور، (1397)، «تحلیل نقش گردشگری خانههای دوم در تحولات کالبدی-فضایی روستاهای هدف گردشگری شرق استان گیلان»، جغرافیا، سال 16، شماره 56، ص 137-122
15. علي احمدي، عليرضا، فتح الله، مهدي، تاج الدين، ايرج، (1382)، «نگرشي جامع بر مديريت استراتژيك: رويكردها، پارادايمها، مكاتب، فرايندها، مدلها، تكنيكها و ابزار»، تهران: توليد دانش
16. مافی، عزت الله، سقایی، مهدی، (1388)، «تحلیلی بر گردشگری روستایی در پیرامون کلان شهرها - مطالعه موردی: کلان شهر مشهد»، نشریه جغرافیا و توسعه ناحیهای، شماره 10، ص 40-21
17. موحد، علی، ملکان، جواد، (1393)، «راهبردهای توسعه گردشگری بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات با استفاده از تکنیک QSPM»، جغرافیا و برنامهریزی محیطی، سال 25، شماره 4، ص 186-163
18. مهدوی نجف آبادی، احمدی کهنعلی، جاسم، خورانی، اسدالله، اورمزدی، محمدرضا، (1395)، «مقایسۀ ظرفیتهای بوم گردشگری (اکوتوریسم) منطقۀ جازموریان در شرایط نرمال و خشکسالی»، جغرافیا و برنامهریزی محیطی، سال 27، شماره 4، ص 174-159
19. هادیانی، زهره، احدنژاد، محسن، كاظمي زاد، شمس اله، قنبري، حكيمه، (1391)، «برنامهريزي راهبردي توسعه گردشگري بر اساس تحليل SWOT (مطالعه موردي: شهر شيراز)»، جغرافيا و برنامهريزي محيطي، سال 23، شماره 3
20. Ali Koseoglu, M., Rahimi, R., Okumus, F., Liu, J., (2016), Bibliometric studies in tourism, Annals of Tourism Research, 61, 180-198.
21. Brouder, P., Eriksson, R.H., (2013), TOURISM EVOLUTION: ON THE SYNERGIES OF TOURISM STUDIES AND EVOLUTIONARY ECONOMIC GEOGRAPHY, Annals of Tourism Research, 43, 370-389.
22. Cooper, C. (2002). Sustainability and Tourism Vision. Proceedings of the VII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma Del Estado y de la Administracion Publica. Lisbon, Portugal.
23. Costa, J. Teare, R. (2000). Developing an environmental scanning process in the hotel sector. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 11 No. 3, 156-169.
24. Devine, A., & Devine, F. (2011). Planning and developing tourism within a public sector quagmire: Lessons from and for small countries. Tourism Management, 32(6), 1253–1261.
25. Hall, C.M., (2013), FRAMING TOURISM GEOGRAPHY: NOTES FROM THE UNDERGROUND, Annals of Tourism Research, 43, 601-623.
26. Hall, C.M., Page, S.J., (2009), Progress in Tourism Management: From the geography of tourism to geographies of tourism – A review, Tourism Management, 30(1), 3-16.
27. Huang, Y.-C., Backman, S. J., Backman, K. F., & Moore, D. (2013). Exploring user acceptance of 3D virtual worlds in travel and tourism marketing. Tourism Management, 36, 490–501.
28. Inskeep, E. (1991), Tourism Planning: An Integrated and Sustainable Development Approach, John Wiley and Sons, Toronto.
29. Jurado, E. N., Tejada, M. N., Garcia, F. A., Gonzalez, J. C., Macias, R. C., Pena, J. D., et al (2012). Carrying capacity assessment form tourist destinations. Methodology for the creation of synthetic indicators applied in a coastal arear. Tourism Management,30(6), 1337–1346.
30. Martinez-Garcia, E., & Raya, J. M. (2008). Length of stay for low-cost tourism. Tourism Management, 29(6), 1064–1075.
31. Mc Claren, M. (1996). Strategic Planning, The best way to predict the future is to create it.
32. Page, S., Yeoman, I., Munro, C., Connell, J., & Walker, L. (2006). A case study of best practice- Visit Scotland prepared responses to an influenza pandemic. Tourism Management, 27(3), 361–393.
33. Phillips, P., Moutinho ,L., (2014), Critical review of strategic planning research in hospitality and tourism, Annals of Tourism Research, 48, 96-120.
34. Saarinen, J., Rogerson, C.M., Hall, V.M., (2017),Geographies of tourism development and planning, Tourism Planning and Development , 307-317
35. Subramoniam, S., Al-Essai, S.A.N., Al-Marashadi, A.A.M., Al-Kindi, A.M.A. (2010), SWOT analysis on Oman tourism: A case study, Journal of Economic Development, 2, 1-22.
36. Sun, Y.-Y., Rodriguez, A., Wu, J.-H., & Chuang, S.-T. (2013). Why hotel rooms were not full during a hallmark sporting event: The 2009 world games experience. Tourism Management, 36, 469–479.
37. Takano, S. (2009). Application of Combined SWOT and Analytic Hierarchy Process (AHP) for Tourism Revival Strategic Marketing Planning: A Case of Sri Lanka Tourism, Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 7.
38. Yang, L., & Wall, G. (2009). Ethnic tourism: A framework and an application. Tourism Management, 30(4), 559–570.