شناسایی و اولویت بندی مولفه های نوآوری مدل کسب وکار به روش فراترکیب و آنتروپی شانون
محورهای موضوعی : تخصصیزهرا اسحاقیان 1 , حمیدرضا یزدانی 2 , سید محمدباقر جعفری 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت سیستم¬ها، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
کلید واژه: نوآوری مدل کسب وکار, نوآوری در محتوا, نوآوری در ساختار, نوآوری در حکمرانی, نوآوری در ضبط ارزش,
چکیده مقاله :
در عصر کنونی و رقابت فزاینده بین بنگاههای تجاری، بحث نوآوری اهمیت روزافزونی یافته و نوآوری در مدل کسب وکار به عنوان ضامن بقا و سودآوری، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و مدیران قرار گرفته است. با وجود مدل ها و چارچوب های مختلفی که درباره نوآوری مدل کسب وکار وجود دارد، تاکنون مدل جامعی که مولفه های نوآوری مدل کسب وکار را شناسایی و اولویت بندی کند، ارائه نشده است. در پژوهش حاضر به منظور تبیین یک چارچوب، با مرور سیستماتیک ادبیات موضوع، مجلات نمایه شده در پایگاههای WOS و SCOPUS گردآوری شد و با بکارگیری روش فراترکیب، تفسیر، تحلیل و ترکیب ۴۲ مقاله منتخب انجام شد. بر این اساس مولفههای نوآوری مدل کسب وکار در قالب چهار مقوله نوآوری در محتوا (شامل دو مفهوم کلان فعالیتهای زنجیره ارزش و کلان فعالیتهای درون سازمانی)، نوآوری در ساختار، نوآوری در حکمرانی و نوآوری در ضبط ارزش دسته بندی شد. سپس ضریب اهمیت و اولویت هر یک از مولفه ها به کمک روش آنتروپی شانون محاسبه شد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
Nowadays, the importance of nobility has cumulatively grown among increasing competition between corporations and myriad of researchers and managers gravitate towards business model innovation as the guarantor of profitability and persistence. In spite of various models and frameworks related to business model innovation, no comprehensive model has been proposed so far to recognize and priority characteristics of business model innovation. In order to proposed a framework by systematic literature review of articles indexed in WOS and SCOPUS have been collected and 42 selected articles have been examined, interpreted and eventually combined by means of meta-synthesis method. It was found that the characteristics of business model innovation can be categorized as the overall four frames of innovation in content (including 2 macro-definitions of 1.value chain activities, 2.intra-organizational activities), innovation in structure, innovation in governance and innovation in value capture. Then the importance and priority of characteristics was determined using Shanon method. Eventually, requisite suggestions according to the findings of research have been presented.
51. Wang, Z., Wang, X., & Li, Y. (2007, September). Business Model Innovation in China's Real Estate Industry: the Case of Shenzhen Vanke. In 2007 International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing (pp. 4209-4212). IEEE.
52. Wirtz, B., & Daiser, P. (2017). Business model innovation: An integrative conceptual framework. Journal of Business Models, 5(1). 14–34.
53. Wu, X., Ma, R., & Shi, Y. (2010). How do latecomer firms capture value from disruptive technologies? A secondary business-model innovation perspective. IEEE Transactions on Engineering Management, 57(1), 51-62.
54. Zhao, X., Hwang, B. G., & Lu, Q. (2018). Typology of business model innovations for delivering zero carbon buildings. Journal of cleaner production, 196, 1213-1226.
55. Z Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318.
56. Zott, C, & Amit, R. (2012). Creating Value Through Business Model Innovation. MIT Sloan Management Review, 55(2), 71–80.
57. Zott, C., & Amit, R. (2010). Business model design: an activity system perspective. Long range planning, 43(2-3), 216-226.
58. Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4), 1019-1042.