تعیین عوامل موثر بر تامین مالی جمعی شرکتهای دانش بنیان IT
محورهای موضوعی : عمومىعلی حاجی غلام سریزدی 1 , علی رجب زاده قطری 2 , علینقی مشایخی 3 , علیرضا حسن زاده 4
1 - پژوهشگر پسادکتری
2 - مدیریت فناوری اطلاعات، دانشكده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
3 - دانشكده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
4 - مدیریت فناوری اطلاعات، دانشكده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
کلید واژه: تامین مالی جمعی, کسب و کارهای نوپا حوزه IT, مدلسازی جمعی, رویکرد پویایی شناسی سیستمها, تلگرام.,
چکیده مقاله :
روش تامین مالی جمعی در دنیا بدلیل نیاز به تامین مالی در مراحل اولیه تاسیس کسب و کارهای نوپا و همچنین پیشرفت در فناوری اطلاعات بسرعت گسترش یافته است. در ایران نیز تاکنون چندین پلتفرم تامین مالی ایجاد شده است که بعضی موفق و بعضی ناموفق بوده اند. لذا نیاز است با بررسی عوامل موثر بر این روش به توسعه آن کمک کرد. از آنجا که تامین مالی جمعی پدیدهای نو و جدید میباشد ضرورت دارد تا با روشی مناسب ضمن تعیین عوامل موثر بر این روش، به افزایش آگاهی آن در جامعه پرداخت. روش مدلسازی جمعی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و وب 2 با هدف شناخت پدیدههای جدید میباشد. لذا در این مقاله با استفاده از مدلسازی جمعی به احصا عوامل موثر بر تامین مالی جمعی در ایران در راستای حمایت از شرکتهای نوپای حوزه IT پرداخته شده است.
The method of crowdfunding in the world has expanded rapidly due to the need for financing in the early stages of start-up businesses as well as advances in information technology. In Iran, several financing platforms have been established so far, some of which have been successful and some of which have been unsuccessful. Therefore, it is necessary to help the development of this method by examining the factors affecting it. Since mass financing is a new and new phenomenon, it is necessary to increase its awareness in the society in an appropriate way while determining the factors affecting this method. The collective modeling method is based on social networks and the Web 2 with the aim of recognizing new phenomena. Therefore, in this article, using collective modeling, the factors affecting crowdfunding in Iran in order to support start-up companies in the field of IT are discussed.
1. ح، بهاری فر، م. ج، محسن شهرابی، الگوی تأمين مالی بنگاههای کوچک و متوسط. تأمين مالی جمعی: مفاهيم، مدلها و ملاحظات قانونگذاری، دفتر مطالعات اقتصادی (گروه مطالعاتی محيط کسب وکار) معاونت پژوهشهای اقتصادی.
2. ه، چیت سازان، س، کولجی، ا، باقری،. شناسایی عوامل پیشبرنده استفاده از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان (مورد مطالعه: صنعت گردشگری). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(1)، ص 21-40.
3. ع، حاجی غلام سریزدی، ع، رجب زاده قطری، ع، مشایخی، ع، حسن زاده، ارائه مدل بوم شناسی کسب و کار تامین مالی جمعی در ایران، دو فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی یزد، سال دهم، شماره 19، بهار و تابستان 1397، صفحه 307-342.
4. ح، حسن زاده سروستانی، م، تمیزی فر، م، سیمیاری، تأمين مالي جمعي، الگویي مناسب جهت جذب مشارکتهای خيّرین. فصلنامه حقيقات مالي اسلامي، سال هشتم، شماره اول (پياپي 15)، پایيز و زمستان 1397، ص 59 – 90.
5. خبرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی: آنا، آمار جالب کاربران تلگرام در ایران، (http://www.ana.ir/news/75610).
6. م، خیاطیان، س. ح، طباطبائیان، م، امیری، م، الیاسی، تحلیلی بر عوامل موثر بر رشد و پایداری شرکتهای دانش بنیان در ایران، فصلنامه نوآوری و ارزش افرینی، سال سوم، شماره ششم، پایز و زمستان 1393.
7. پ، ریاحی، و همکاران، طراحی شیوههاي مختلف تامین مالی مردم نهاد کارآفرینی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اسفند 1393.
8. ن، قربانی، ح، حبیب نژاد، ر، سمیع زاده، مطالعه تحقیقی در تعیین اهمیت فاکتورهای موثر بر سرمایه گذاری در طرحهای تامین مالی جمعی با استفاده از شبکههای عصبی، کنفرانس بین المللی ابزار و تکنیکهای مدیریت، 5 و 6 اسفند، 1393، تهران.
9. A., Agrawal, C., Catalini, A., Goldfarb, Crowdfunding: Geography, Social Networks, and the Timing of Investment Decisions, Journal of Economics & Management Strategy, Volume 24, Number 2, Summer 2015, 253–274.
10. H., Akkermans, J., Vennix, Clients' Opinions on Group Model-Building: An Exploratory Study, The 14th International Conference of the System Dynamics Society, 1996 Cambridge, Massachusetts, USA.
11. T. H., Allison, et al. Crowdfunding in a Prosocial Microlending Environment: Examining the Role of Intrinsic Versus Extrinsic Cues, Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1), 53–73.
12. N., Barasinska, D., Schafer, Is Crowdfunding Different? Evidence on the Relation between Gender and Funding Success from a German Peer-to-Peer Lending Platform, German Economic Review, 15(4): 436–452.
13. P., Belleflamme, et al., "Crowdfunding: Tapping the right crowd." Journal of Business Venturing 29(5): 585-609.
14. P., Belleflamme, N., Omrani, M., Peitz, The economics of crowdfunding platforms, Information Economics and Policy, 33 (2015) 11–28.
15. B., Broers, The Characteristics of a Fast-Growing Start-Up. Nijmegen school of management master thesis in business administration organization design & development, November, 2016.
16. M., Cholakova, B., Clarysse, Does the possibility to make equity investments in crowdfunding projects crowd out reward-based investments?, Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1), 145–172.
17. L., Corazzini, C., Cotton, P., Valbonesi, Donor coordination in project funding: Evidence from a threshold public goods experiment, Journal of Public Economics 128 (2015) 16–29.
18. A., Cosh, D., Cumming, A., Hughes, Outside entrepreneurial capital. Econ. J. 119, 1494–1533.
19. J., Forrester, (1980), Information Sources for Modeling the National Economy, Journal of the American Statistical Association, 75 (371): 555-574.
20. N., Ibrahim, J., Verliyantina, The Model of Crowdfunding to Support Small and Micro Businesses in Indonesia Through a Web-based Platform, Procedia Economics and Finance 4(0): 390-397.
21. T., Lambert A., Schwienbacher, An empirical analysis of crowdfunding. Available at: http://www.crosnerlegal.com/ images/47770544_An_Empirical_Analysis_of_Crowdfunding.pdf.
22. S. A., Macht, J., Weatherston, The Benefits of Online Crowdfunding for Fund-Seeking Business Ventures, Strategic Change, 23: 1–14 (2014), Published online in Wiley Online Library.
23. Massolution, Crowdsourcing and Crowdfunding …A Global Industry Perspective, Digital Malaysia: National Crowdsourcing Conference, 10 June 2013, Kuala Lumpur, Malaysia.
24. E., Mollick, "The dynamics of crowdfunding: An exploratory study." Journal of Business Venturing 29(1): 1-16.
25. M. J., Renwick, E., Mossialos, Crowdfunding our health: Economic risks and benefits. Social Science & Medicine, Volume 191, October 2017, Pages 48-56.
26. G. P., Richardson, J., Vennix, D. M. Anderson, J., Rohrbaugh. W.A. Wallace, Eliciting Group Knowledge for Model-Building, The 7th International Conference of the System Dynamics Society, 1989 Stuttgart, Germany.
27. E., Roos, Group Model Building with a Client Using System Dynamics Modeling, The 15th International Conference of the System Dynamics Society, August 19-22, 1997, Istanbul, Turkey.
28. L., Valančienė, S. Jegelevičiūtė "Crowdfunding for Creating Value: Stakeholder Approach." Procedia - Social and Behavioral Sciences 156(0): 599-604.
29. J., Vennix, Group Model Building: Facilitating Team Learning Using System Dynamics. London: John Wiley & Sons, 1 edition (August 1996).
30. J., Vennix, J. W., Gubbels, D., Post, H. J., Poppen, A Structured Approach to Knowledge Acquisition in Model Development, The 6th International Conference of the System Dynamics Society, 1988 La Jolla, CA USA.
31. X., Walthoff-Borm, T., Vanacker, V., Collewaert, Equity crowdfunding, shareholder structures, and firm performance. Corp Govern Int Rev. 2018; 26: 314– 330. https://doi.org/10.1111/corg.12259.
32. B., Xu, H.,, Zheng, Y., Xu, T., Wang, Configurational paths to sponsor satisfaction in crowdfunding, Journal of Business Research, 69 (2016) 915–927.
33. H., Zheng, et al. "The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US." Information & Management 51(4): 488-496.