رابطه بازاریابی اجتماعی با شهرت سازمانی با نقش میانجی مشروعیت سازمانی (مورد مطالعه: مددجویان حوزه اشتغال کمیته امداد امام (ره) استان لرستان)
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیکی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران، نویسنده مسئول(سعید میر)،
کلید واژه: بازاریابی اجتماعی, شهرت سازمانی, مشروعیت سازمانی, مددجویان حوزه اشتغال کمیته امداد امام(ره), استان لرستان,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین بازاریابی عصبی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه زنجیرهای رفاه شهر خرم آباد انجام گردید. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نظر نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای شهر خرم اباد است. حجم نمونه 384 نفر در سال 1402 تعیین شد؛ که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬های استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام¬به¬گام توسط نرم¬افزار آماری spss ورژن19 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین ابعاد بازاریابی عصبی رفتار خرید آنی و همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین دارد تبلیغات دهان به دهان و رفتار خرید آنی وجود دارد. نتیجهگیری: از بین ابعاد بازاریابی عصبی، بعد اخلاق از قابلیت پیش¬بینیکنندگی رفتار خرید آنی برخوردار است.
Objective: This research was conducted with the purpose of investigating the relationship between social marketing and organizational reputation with the mediating role of organizational legitimacy. Methodology: The research method was descriptive and correlational and applied in terms of purpose. The statistical population of this research includes job seekers of the Imam (RA) relief committee in Lorestan. The number of employees is 570 people, and due to the limited population, 229 people were selected by simple random sampling method using Georgesi and Morgan's table. Findings: The data collection tool was standard questionnaires. To analyze the data, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test, stepwise regression analysis by statistical software 19Spss were used. Conclusion: The results showed that there is a positive and significant correlation between the dimensions of social marketing and organizational reputation, as well as a positive and significant correlation between social marketing and organizational legitimacy, and finally, there is a positive and significant relationship between the mediating role of organizational legitimacy and social marketing and organizational reputation.
• پیرحیاتی، علیرضا؛ وظیفهدوست، حسین؛ جعفری، پژمان و سیف، اصغر(1398). ارائه الگوی بازاریابی اجتماعی خدمات سلامت اجتماعی، فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، دوره 10، شماره 4، شماره پیاپی 34، ص 77-67.
• شریعتنژاد، علی؛ موسوی، سید نجمالدین و حسینی، مینا(1400). بررسی تأثیر برند رهبری بر شهرت سازمانی؛ تبیین نقش میانجی مشروعیت سازمانی، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، سال بیستم، شماره 46، پیاپی 79، ص 162-142.
• قربانی، سیدمجتبی؛ طهماسبی روشن، ندا و عرب، محبوبه(1401). تأثیرمسئولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی برشهرت، نوآوری و مشروعیت سازمانی(مطالعه موردی: تولیدیهای صنایع دستی استان مازندران)، پایاننامه کارشناسی ارشد گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی راه دانش.
• Andreasen ,A & Herzberg, B. (2005), Social marketing Applied to Economic Reforms , Social marketing Quarterly , 11(2):3-17.
• Alexiou, K. (2017). Organizational Legitimacy in Entrepreneurial Contexts:Hybridity, Crowdfunding, and Social Entrepreneurship. (Doctor of Philosophy). Kent S tate University.
• Antric, T., McKie,D., & Toledano, M.(2019). Soul searching: Public relations, reputation and social marketing in an age of interdisciplinarity, Public Relations Review journal homepage: www.elsevier.com/locate/pubrev, PP.1-10.
• Ayvaz, I,.& Torlak, O.(2016). Social Marketing and Its Moral Dimensions, Turkish Journal of Business Ethics, 9(2) PP.271–281.
• Bass, K. (2018). Organizational Reputation: For Public Organizations, University of Central Florida.
• Bilal Akbar , M., Foote,L., Soraghan, C , Millard, R., & Spotswood, F.(2021). What Causes Social Marketing Programs to Fail? A Qualitative Study, Social Marketing Quarterly PP.1-18.
• Bitektine,A., Hill, K,. Song, F., & Vandenberghe, C.(2018). Organizational legitimacy, reputation and status: Insights from micro-level measurement, Academy of Management Discoveries,PP.2-73.
• Barnett, M. Jermier, J. & Lafferty, B. (2006). Corporate reputation: the definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1),PP. 26-38. https://doi.org/10.1057/ palgrave.crr.1550012.
• Che Soh, M., B.(2012). Social Marketing Vs Comercial Marketing: Something In Common For Gais, Proceedings of International Conference on Public Policy and Social Science, UiTM Melaka Malaysia,PP.583-591.
• Chaouqy, , Z . ,& Sadioi, K. (2023) .The foundations of organizational legitimacy », Revue Internationale des Sciences de Gestion «Volume 6: Numéro 4 »PP. 214 -229.
• Du, X., Feng ,F., & Lv, W.(2022). Bibliometric Overview of Organizational Legitimacy Research, journals.sagepub.com/home/sg,SAGE Open,PP. 1–19.DOI: 10.1177/21582440221099524
• Helm, S. (2013). A matter of reputation and pride: Associations between perceived external reputation, pridein membership, job satisfaction and turnover intentions. British Journal of Management, 24(4), 542–556.
• Haack, P., & Rasche, A. (2021). The Legitimacy of Sus tainability S tandards:A Paradox Perspective. Organization Theory, 2(4), 26317877211049493.https://doi.org/10.1177/26317877211049493
• Hastings, G., & Haywood, A. (1991). Social marketing and communication in health promotion. Health Promotion International, 6, PP.135-145.
• Ito, Y. (2018). Interorganizational Business Development Utilizing Legitimacy for Resource Mobilization in Large Firms: Successful and Unsuccessful Cases. Indus trial Marketing Management, 75(1), PP.80-89. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.04.002
• Kashyap, S. (2023). Social Marketing in India: A Historical Perspective, International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR), Volume 5, Issue 1, PP.1-7.
• kakar, A., S., & Abu Mansor, N., N., & Ahmad Saufi, R.(2021). Does organizational reputation matter in Pakistan’s higher education institutions? The mediating role of person-organization fit and person-vocation fit between organizational reputation and turnover intention, International Review on Public and Nonprofit Marketing, 18:PP. 151–169.
• Luoma-aho, V.(2008). Sector reputation and public organisations, International Journal of Public Sector Management , Vol. 21 No. 5, PP.447-467.
• Molina, V., G., María Cristina, R., E., & Martin, F. D.(2022). Dimensions of organizational legitimacy as afunction of gender and consumer status, Esic Market Economics and Business Journal,Vol. 53, n.º 1,PP.1-48.
• Maulidiyanti, M., Freyani Hawadi, L., Suciati, P., & Rangga Wiwesa,N.(2023). Effective Social Marketing Strategies forSocial Changes, Proceedings of the International Conference on Vocational Education Applied Science and Technology, Advances in Social Science, Education and Humanities Research 783,PP.576-583. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-132-6_50
• Nazir Mir, R.(2016). Social Marketing and Its Efficacy In Creating Responsible and Respectful Societies, International Journal of Economics, Commerce and Management Vol. IV, Issue 3,PP.525-534.
• Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2018). The combined effects of service offering and service employees on the perceived corporate reputation. Athens Journal of Business & Economics, 4(2), PP.129–146.
• Otchere-Ankrah, B., Tenakwah, E. S., & Tenakwah, E. J. (2016). Organizational reputation and impact on employee attitude: A case study of MTN Ghana limited and Vodafon Ghana limited. Journal of Public Affairs, 16(1),PP. 66–74.
• Soeling, P.,D., Ajeng Arsant, S., D., & Indriati , F.(2022). Organizational reputation: does it mediate the effect of employer brand attractiveness on intention to apply in Indonesia? PMCID: PMC8987385 , 29;8(4):e09208. doi: 10.1016/j.heliyon.2022.e09208.
• Suchman, M. C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and InstitutionalApproaches. Academy of Management Review, 20(3), PP.571-610. https://doi.org/10.2307/258788
• Tumturk, S. & Deniz, L.(2021). A Study of Developing an Organizational Reputation Management Scale for Schools, International Journal of Progressive Education, Volume 17 Number 5,PP.33-47.
• Tsai, J. , M., Lu, T., E. Is brand reputation a banner for social marketing? A social enterprise product consumption perspective,Psychology Markeling, Volume,40, Issue10,PP.1-20.
• Tang,Y.(2017). A Summary of Studies on Organizational Legitimacy, Open Journal of Business and Management, PP.487-500,
• Yuncu, V. (2020). rganizational legitimacy: evaluating the conceptual landscape of a multidimensional phenomenon. KOCATEPEİİBF Dergisi, 22(1), PP.101-11
• Zhu, Z., Zhou,Y., Deng,, X., & Wang, X.(2019). A Graph- Oriented Model For Hierarchical User Interestin Precision Social Marketing. lectronic Commerce Research and Applications, https://doi.org/10.1016/j.elerap.2019.100845,PP.1-27.