رابطه بازاریابی اجتماعی با شهرت سازمانی با نقش میانجی مشروعیت سازمانی (مورد مطالعه: مددجویان حوزه اشتغال کمیته امداد امام (ره) استان لرستان)
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیکی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران، نویسنده مسئول(سعید میر)،
الکلمات المفتاحية: بازاریابی اجتماعی, شهرت سازمانی, مشروعیت سازمانی, مددجویان حوزه اشتغال کمیته امداد امام(ره), استان لرستان,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین بازاریابی عصبی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه زنجیرهای رفاه شهر خرم آباد انجام گردید. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نظر نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای شهر خرم اباد است. حجم نمونه 384 نفر در سال 1402 تعیین شد؛ که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬های استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام¬به¬گام توسط نرم¬افزار آماری spss ورژن19 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین ابعاد بازاریابی عصبی رفتار خرید آنی و همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین دارد تبلیغات دهان به دهان و رفتار خرید آنی وجود دارد. نتیجهگیری: از بین ابعاد بازاریابی عصبی، بعد اخلاق از قابلیت پیش¬بینیکنندگی رفتار خرید آنی برخوردار است.
• پیرحیاتی، علیرضا؛ وظیفهدوست، حسین؛ جعفری، پژمان و سیف، اصغر(1398). ارائه الگوی بازاریابی اجتماعی خدمات سلامت اجتماعی، فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، دوره 10، شماره 4، شماره پیاپی 34، ص 77-67.
• شریعتنژاد، علی؛ موسوی، سید نجمالدین و حسینی، مینا(1400). بررسی تأثیر برند رهبری بر شهرت سازمانی؛ تبیین نقش میانجی مشروعیت سازمانی، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، سال بیستم، شماره 46، پیاپی 79، ص 162-142.
• قربانی، سیدمجتبی؛ طهماسبی روشن، ندا و عرب، محبوبه(1401). تأثیرمسئولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی برشهرت، نوآوری و مشروعیت سازمانی(مطالعه موردی: تولیدیهای صنایع دستی استان مازندران)، پایاننامه کارشناسی ارشد گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی راه دانش.
• Andreasen ,A & Herzberg, B. (2005), Social marketing Applied to Economic Reforms , Social marketing Quarterly , 11(2):3-17.
• Alexiou, K. (2017). Organizational Legitimacy in Entrepreneurial Contexts:Hybridity, Crowdfunding, and Social Entrepreneurship. (Doctor of Philosophy). Kent S tate University.
• Antric, T., McKie,D., & Toledano, M.(2019). Soul searching: Public relations, reputation and social marketing in an age of interdisciplinarity, Public Relations Review journal homepage: www.elsevier.com/locate/pubrev, PP.1-10.
• Ayvaz, I,.& Torlak, O.(2016). Social Marketing and Its Moral Dimensions, Turkish Journal of Business Ethics, 9(2) PP.271–281.
• Bass, K. (2018). Organizational Reputation: For Public Organizations, University of Central Florida.
• Bilal Akbar , M., Foote,L., Soraghan, C , Millard, R., & Spotswood, F.(2021). What Causes Social Marketing Programs to Fail? A Qualitative Study, Social Marketing Quarterly PP.1-18.
• Bitektine,A., Hill, K,. Song, F., & Vandenberghe, C.(2018). Organizational legitimacy, reputation and status: Insights from micro-level measurement, Academy of Management Discoveries,PP.2-73.
• Barnett, M. Jermier, J. & Lafferty, B. (2006). Corporate reputation: the definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1),PP. 26-38. https://doi.org/10.1057/ palgrave.crr.1550012.
• Che Soh, M., B.(2012). Social Marketing Vs Comercial Marketing: Something In Common For Gais, Proceedings of International Conference on Public Policy and Social Science, UiTM Melaka Malaysia,PP.583-591.
• Chaouqy, , Z . ,& Sadioi, K. (2023) .The foundations of organizational legitimacy », Revue Internationale des Sciences de Gestion «Volume 6: Numéro 4 »PP. 214 -229.
• Du, X., Feng ,F., & Lv, W.(2022). Bibliometric Overview of Organizational Legitimacy Research, journals.sagepub.com/home/sg,SAGE Open,PP. 1–19.DOI: 10.1177/21582440221099524
• Helm, S. (2013). A matter of reputation and pride: Associations between perceived external reputation, pridein membership, job satisfaction and turnover intentions. British Journal of Management, 24(4), 542–556.
• Haack, P., & Rasche, A. (2021). The Legitimacy of Sus tainability S tandards:A Paradox Perspective. Organization Theory, 2(4), 26317877211049493.https://doi.org/10.1177/26317877211049493
• Hastings, G., & Haywood, A. (1991). Social marketing and communication in health promotion. Health Promotion International, 6, PP.135-145.
• Ito, Y. (2018). Interorganizational Business Development Utilizing Legitimacy for Resource Mobilization in Large Firms: Successful and Unsuccessful Cases. Indus trial Marketing Management, 75(1), PP.80-89. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.04.002
• Kashyap, S. (2023). Social Marketing in India: A Historical Perspective, International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR), Volume 5, Issue 1, PP.1-7.
• kakar, A., S., & Abu Mansor, N., N., & Ahmad Saufi, R.(2021). Does organizational reputation matter in Pakistan’s higher education institutions? The mediating role of person-organization fit and person-vocation fit between organizational reputation and turnover intention, International Review on Public and Nonprofit Marketing, 18:PP. 151–169.
• Luoma-aho, V.(2008). Sector reputation and public organisations, International Journal of Public Sector Management , Vol. 21 No. 5, PP.447-467.
• Molina, V., G., María Cristina, R., E., & Martin, F. D.(2022). Dimensions of organizational legitimacy as afunction of gender and consumer status, Esic Market Economics and Business Journal,Vol. 53, n.º 1,PP.1-48.
• Maulidiyanti, M., Freyani Hawadi, L., Suciati, P., & Rangga Wiwesa,N.(2023). Effective Social Marketing Strategies forSocial Changes, Proceedings of the International Conference on Vocational Education Applied Science and Technology, Advances in Social Science, Education and Humanities Research 783,PP.576-583. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-132-6_50
• Nazir Mir, R.(2016). Social Marketing and Its Efficacy In Creating Responsible and Respectful Societies, International Journal of Economics, Commerce and Management Vol. IV, Issue 3,PP.525-534.
• Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2018). The combined effects of service offering and service employees on the perceived corporate reputation. Athens Journal of Business & Economics, 4(2), PP.129–146.
• Otchere-Ankrah, B., Tenakwah, E. S., & Tenakwah, E. J. (2016). Organizational reputation and impact on employee attitude: A case study of MTN Ghana limited and Vodafon Ghana limited. Journal of Public Affairs, 16(1),PP. 66–74.
• Soeling, P.,D., Ajeng Arsant, S., D., & Indriati , F.(2022). Organizational reputation: does it mediate the effect of employer brand attractiveness on intention to apply in Indonesia? PMCID: PMC8987385 , 29;8(4):e09208. doi: 10.1016/j.heliyon.2022.e09208.
• Suchman, M. C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and InstitutionalApproaches. Academy of Management Review, 20(3), PP.571-610. https://doi.org/10.2307/258788
• Tumturk, S. & Deniz, L.(2021). A Study of Developing an Organizational Reputation Management Scale for Schools, International Journal of Progressive Education, Volume 17 Number 5,PP.33-47.
• Tsai, J. , M., Lu, T., E. Is brand reputation a banner for social marketing? A social enterprise product consumption perspective,Psychology Markeling, Volume,40, Issue10,PP.1-20.
• Tang,Y.(2017). A Summary of Studies on Organizational Legitimacy, Open Journal of Business and Management, PP.487-500,
• Yuncu, V. (2020). rganizational legitimacy: evaluating the conceptual landscape of a multidimensional phenomenon. KOCATEPEİİBF Dergisi, 22(1), PP.101-11
• Zhu, Z., Zhou,Y., Deng,, X., & Wang, X.(2019). A Graph- Oriented Model For Hierarchical User Interestin Precision Social Marketing. lectronic Commerce Research and Applications, https://doi.org/10.1016/j.elerap.2019.100845,PP.1-27.