نقش نهادهای مذهبی در تعلیم وتربیت در گیلان دردوره قاجار
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
مریم قلی زاده کلفتی
1
,
میر اسدالله صالحی پناهی
2
,
محبوب مهدویان
3
,
نازلی اسکندری نژاد
4
1 - گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ، ایران
2 - گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ، ایران
3 - گروه الهیات و معارف اسلامی.تاریخ تمدن ملل اسلامی،واحد خوی،دانشگاه آزاد اسلامی خوی، ایران
4 - گروه تاریخ،واحدشبستر،دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
از پیامدهای مهم مشروطیت تحول در نظام تعلیم و تربیت و تأسیس مدارس به شیوه جدید بود. مشروطیت، موجب کم رنگ شدن آموزش سنتی به شیوه مکتبخانه و رونق یافتن مدارس جدید در گیلان شد. این امر با تلاش روشنفکران، انجمنها و نهادهای مردمی گیلان و حمایتهای معنوی برخی از علمای آگاه میسر شد.نتایج ویافته های تحقیق نشان می دهد که در این دوره احزاب، انجمنها، روزنامههای گیلان و مجلس در حمایت از گسترش علوم جدید و فراهم نمودن زمینه تحصیل برای دختران و پسران گامهای ارزشمندی برداشتند. مطبوعات با فعالیتهای فرهنگی علاوه بر اینکه نقش مهمی در تحکیم پایههای انقلاب مشروطیت ایفا کردند، زمینه رشد فرهنگ عمومی را با ترغیب و تشویق مردم به یادگیری علم و دانش فراهم نمودند و موجب ارتقای فرهنگ عمومی در خطّه گیلان گشتند.
One of the important consequences of constitutionalism was the transformation in the education system and the establishment of schools in a new way. Constitutionalism caused the decline of traditional school-style education and the development of new schools in Gilan. This was made possible by the efforts of the intellectuals, associations and popular institutions of Gilan and the spiritual support of some knowledgeable scholars. The results of the research show that in this period, the parties, associations, newspapers of Gilan and the parliament supported the expansion of new sciences and provided the basis Education for girls and boys took valuable steps. In addition to playing an important role in consolidating the foundations of the constitutional revolution, the press with its cultural activities provided the basis for the growth of public culture by persuading and encouraging people to learn science and knowledge and promoted public culture in the Gilan region.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 160 ـ 133
نقش نهادهای مذهبی در تعلیم وتربیت در گیلان دردوره قاجار
مریم قلی زاده کلفتی 1
میر اسدالله صالحی پناهی 2
محبوب مهدویان 3
نازلی اسکندری نژاد 4
|
چکیده
از پیامدهای مهم مشروطیت تحول در نظام تعلیم و تربیت و تأسیس مدارس به شیوه جدید بود. مشروطیت، موجب کم رنگ شدن آموزش سنتی به شیوه مکتبخانه و رونق یافتن مدارس جدید در گیلان شد. این امر با تلاش روشنفکران، انجمنها و نهادهای مردمی گیلان و حمایتهای معنوی برخی از علمای آگاه میسر شد.نتایج ویافته های تحقیق نشان می دهد که در این دوره احزاب، انجمنها، روزنامههای گیلان و مجلس در حمایت از گسترش علوم جدید و فراهم نمودن زمینه تحصیل برای دختران و پسران گامهای ارزشمندی برداشتند. مطبوعات با فعالیتهای فرهنگی علاوه بر اینکه نقش مهمی در تحکیم پایههای انقلاب مشروطیت ایفا کردند، زمینه رشد فرهنگ عمومی را با ترغیب و تشویق مردم به یادگیری علم و دانش فراهم نمودند و موجب ارتقای فرهنگ عمومی در خطّه گیلان گشتند.
واژگان کلیدی
[1] 2. گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ، ایران.
Email: Maryamgholizadeh816@gmail.com
[2] 2. گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: asadsalehi@yahoo.com
[3] 2. گروه الهیات و معارف اسلامی.تاریخ تمدن ملل اسلامی،واحد خوی،دانشگاه آزاد اسلامی خوی، ایران.
Email: dr.m.mahdavian@gmail.com
[4] 2. گروه تاریخ،واحدشبستر،دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ،ایران
. Email: nazli.eskandarinejad@yahoo.com
تاریخ دریافت: 29/9/1402 پذیرش نهایی: 24/12/1402
