ساخت و اعتباریابی مقیاس کمالگرایی ناسازگار تحصیلی
محورهای موضوعی : روانشناسیمریم سادات شواکندی 1 , محمدرضا اسدی یونسی 2 , مجید پاکدامن 3
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، قاین، ایران
2 - گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، قاین، ایران
کلید واژه: کمالگرایی, کمالگرایی ناسازگار تحصیلی, اعتباریابی, تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تأییدی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی مناسب جهت سنجش کمالگرایی ناسازگار در دانشآموزان دختر دوره متوسطه است. روش پژوهش، توصیفی از نوع ساخت ابزار بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان بیرجند در سال 1399-1400 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 315 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. بهمنظور بررسی روایی مقیاس از روشهای روایی محتوی با استفاده از شاخصهایCVI , CVR، و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش اکواماکس نشان داد، مقیاس مذکور از چهار خرده مقیاس نگرانی و ترس از اشتباه، انتظارات بالا، نارضایتی تحصیلی و باورهای غیرمنطقی( نشخوار فکری تحصیلی) تشکیلشده است. همچنین به منظور بررسی روایی همگرا، ضرایب همبستگی مؤلفههای مقیاس کمالگرایی ناسازگار تحصیلی با پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) محاسبه شد و به لحاظ آماری معنادار بود (05/0>P). همسانی درونی مقیاس کلی و خردهمقیاسها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و در حد قابل قبول بود. درمجموع یافتههای بهدستآمده نشان داد که مقیاس حاضر، پایایی (ثبات، همسانی درونی ) و روایی مناسب برای سنجش کمالگرایی ناسازگار تحصیلی دانش آموزان را داراست و میتواند مورداستفاده پژوهشگران و مشاوران قرار گیرد.
The aim of the present study was to construct and validate a suitable scale to measure maladaptive perfectionism in female high school students. The research method was a descriptive instrument construction type. The statistical population of the study included female high school students in Birjand in 2020-2021, of whom 315 were selected through purposive sampling and responded to the research questionnaires. In order to examine the validity of the scale, content validity methods using CVI and CVR indices, and construct validity through exploratory factor analysis were used. The results of principal component analysis with Equimax rotation showed that the scale consists of four subscales: worry and fear of making mistakes, high expectations, academic dissatisfaction, and irrational beliefs (academic rumination). Also, in order to examine the convergent validity, the correlation coefficients of the components of the maladaptive academic perfectionism scale with the academic procrastination questionnaire (Solomon and Rothblum, 1984) were calculated and were statistically significant (P<0.05). The internal consistency of the total scale and subscales was calculated using Cronbach's alpha method and was acceptable. Overall, the findings showed that the present scale has appropriate reliability (stability, internal consistency) and validity for measuring maladaptive academic perfectionism of students and can be used by researchers and counselors.
اسدی یونسی، محمدرضا؛ پردل، مرتضی؛ قاسمی، سید علیرضا (1403). ساخت و اعتباریابی مقیاس اهمال کاری در نماز. مجله روانشناسی، 28(2)، 132-141.
اعیادی، نادر؛ شکری، مهدی؛ خورشیدی میانائی، هاجر (1400). نقش کمالگرایی مثبت و منفی و ترس از شکست در عملکرد در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی. توسعه حرفهای معلم، 6(2)، 86-75.
بحرینی مقیم جیرفت، نسرین؛ گل پرور، محسن؛ آقایی، اصغر (1402).مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای طرحواره- محور کمالگرایی تحصیلی با آموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان وفرسودگی تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(49)، 20-1.
زارعی، سلمان؛ همتی، امیرحسین (1401). نقش واسطهای کمالگرایی ناسازگار و نشخوار فکری در رابطه بین عملکرد خانواده و رخدادهای استرسزا زندگی با کیفیت خواب دانشجویان. رویش روانشناسی، ۱۱(۹)، ۲۱-۳۲.
سرشار، عاطفه؛ ملتفت، قوام؛ نیکدل، فریبرز. (1396). بررسی رابطة کمال گرایی و سازگاری هیجانی با نقش واسطه باورهای انگیزشی. مجله روانشناسی، 21(4)، 65-76.
منصوری، کامیار؛ عاشوری، احمد؛ غرایی، بنفشه؛ فراهانی، حجت اله (1401). نقش واسطهای ترس از شکست، خودشفقت ورزی وعدم تحمل بلاتکلیفی در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی وکمالگرایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 108(28)، 37-47.
یزدانی، فرزانه؛ شیخ الاسلامی، راضیه. (1398). رابطه بین کمالگرایی و بهزیستی فضیلت گرا: نقش واسطه ای خودشفقت ورزی. مجله روانشناسی، 23(2)، 37-48.
Bills, E., Greene, D., Stackpole, R., & Egan, S. J. (2023). Perfectionism and eating disorders in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Appetite, 187, 106586.
Curelaru, V., Diac, G., & Hendreș, D. M. (2017). Perfectionism in high school students, academic emotions, real and perceived academic achievement. European Proceedings of Social and Behavioral Sciences.
Esbensen, A. J., Schworer, E. K., Hoffman, E. K., & Wiley, S. (2021). Child sleep linked to child and family functioning in children with Down syndrome. Brain Sciences, 11(9), 1170.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Heisel, M. J. (2014). The destructiveness of perfectionism revisited: Implications for the assessment of suicide risk and the prevention of suicide. Review of General Psychology, 18(3), 156
Gamaldo, A. A., Sardina, A. L., Sutin, A., Cruz, T. E., Salas, R. M. E., Gamaldo, C. E., ... & Andel, R. (2020). Facets of personality related to sleep habits in Black adults. Sleep health, 6(2), 232-239.
Grugan, M. C., Hill, A. P., Madigan, D. J., Donachie, T. C., Olsson, L. F., & Etherson, M. E. (2021). Perfectionism in academically gifted students: A systematic review. Educational Psychology Review, 1-43.
Hess, J. (2014). Anxiety prevalence among high school students. Counselor Education Master's Theses. The College at Brockport, State University of New York.
Hu, K. S., Chibnall, J. T., & Slavin, S. J. (2019). Maladaptive perfectionism, impostors, and cognitive distortions: Threats to the mental health of pre-clinical medical students. Academic Psychiatry, 43, 381-385.
Jaradat, K. A. (2013). Multidimensional perfectionism in a sample of Jordanian high school
Jennings, L. K., & Tan, P. P. (2014). Self-compassion and life satisfaction in gay men. Psychological reports, 115(3), 888-895.
Karababa, A. (2020). The moderating role of hope in the relationship between maladaptive perfectionism and anxiety among early adolescents. The Journal of Genetic Psychology, 181(2-3), 159-170.
Kearns, H., Forbes, A. M., Gardiner, M., & Marshall, K. (2008). When a High Distinction Isn’t Good Enough: A Review of Perfectionism and Self-Handicapping. The Australian Educational Researcher, 35, 21-36.
Kobori O, Dighton G, Hunter R. Does perfectionism impact adherence to homework assignment? A preliminary pilot study of perfectionism and procrastination of CBT homework. Behav Cogn Psychother. 2020 Mar;48(2):243-247.
Kokkoris, M. D. (2019). New insights into the association of maximizing with facets of perfectionism. Personality and Individual Differences, 142, 100-102.
Lu, D., He, Y., & Tan, Y. (2022). Gender, socioeconomic status, cultural differences, education, family size and procrastination: A sociodemographic meta-analysis. Frontiers in Psychology, 12, 719425.
Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L.,... & Swendsen, J. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in US adolescents: results from the National Comorbidity Survey Replication–Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(10), 980-989.
Özkan, Ç., & Evren, E. (2020). Academic Procrastination, School Attachment, and Life Satisfaction: A Mediation Model. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 38(2), 225-242.
Pia, T., Galynker, I., Schuck, A., Sinclair, C., Ying, G., & Calati, R. (2020). Perfectionism and prospective near-term suicidal thoughts and behaviors: the mediation of fear of humiliation and suicide crisis syndrome. International journal of environmental research and public health, 17(4), 1424.
Sederlund, A., R. Burns, L., & Rogers, W. (2020). Multidimensional models of perfectionism and procrastination: seeking determinants of both. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5099.
Smith, M. M., Sherry, S. B., Ray, C., Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2021). Is perfectionism a vulnerability factor for depressive symptoms, a complication of depressive symptoms, or both? A meta-analytic test of 67 longitudinal studies. Clinical Psychology Review, 84, 101982.
Tabachnick BG, Fidell L. Using Multivariate Statistics: New York: Harper &Row.2012
Wright, A., Fisher, P. L., Baker, N., O'Rourke, L., & Cherry, M. G. (2021). Perfectionism, depression and anxiety in chronic fatigue syndrome: A systematic review. Journal of Psychosomatic Research, 140, Article 110322.
Yıldız, M., Duru, H., & Eldeleklioğlu, J. (2020). Relationship between parenting styles and multidimensional perfectionism: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory & Practice, 20(4)
Yosopov, L. (2020). The relationship between perfectionism and procrastination: examining trait and cognitive conceptualizations, and the mediating roles of fear of failure and overgeneralization of failure.