مطالعهیی در امکان بهرهمندی یعقوببن اسحاق کندی از تعلیمات امام حسن عسکری(ع)
محورهای موضوعی : ریشهشناسی مکاتب و آراء فلسفی در ادوار قدیم و جدید
1 - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آموزههای الهیاتی اهلبیت (علیهمالسلام) را میتوان یکی از منابع احتمالی فلسفة اسلامی در روزگار تکوین آن، قلمداد کرد. در راستای بررسی این منبع احتمالی، امکان مواجهۀ مستقیم برخی از حکمای مسلمان با ائمه میتواند سندی مهم در موجه بودن این احتمال، و بلکه محقق بودن آن، باشد. بررسی میراث متقدمین، دستکم ما را به دو شاهد درمورد ارتباط ابویوسف یعقوببن اسحاق کندی با امام حسن عسکری(ع) رهنمون میسازد. در یکی از ایندو، بتصریح از کندی یاد شده و در دیگری، شخصی با عنوان «یعقوببن اسحاق» با کنیه ابویوسف، مورد اشاره قرار گرفته است. بر اساس دادههای موجود در ایندو شاهد و سنجش آنها با سایر دادههای تاریخی و همچنین نمایانبودن مباحث بیان شده از سوی امام عسکری(ع) در آثار کندی، امکان ارتباط کندی با امام(ع) بسیار موجه بنظر میرسد و از اینرو، بررسی دیگر آثار کندی، و بلکه مکتوبات سایر حکمای مسلمان، از حیث تأثر از آموزههای الهیاتی اهلبیت (علیهمالسلام) امری معقول است.
The theological theorems of the People of the House (ʻa) can be viewed as one of the potential sources of Islamic philosophy in the course of its development. When investigating this potential source, the likelihood of the direct encounter of certain Muslim philosophers with Imāms (ʻa) can be considered an important proof for the justification and even realization of this possibility. A study of the legacy of predecessors leads us to at least two proofs regarding the contact of Yʻaqūb Ibn Isḥāq al-Kindī with Imām Ḥassan Asqarī (ʻa). One of them explicitly refers to al-Kindi, and the other refers to someone called “Yʻaqūb Ibn Isḥāq” with the nickname of Abu Yusuf. Based on the content of these two proofs, their comparison with other historical data, and the clear presence of Imām ʻAsqarī’s discussions in al-Kindī’s works, the possibility of a relationship between them seems quite justified. Accordingly, the study of the other works of al-Kindī and those of other Muslim philosophers in terms of their being influenced by the theological teachings of the People of the House (ʻa) is a rational undertaking.
