مقایسه شاخصه های تصویر رمانتیسم در شعر نیما و فروغ فرخزاد
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمنیژه همراه 1 , بهروز رومیانی 2 , مصطفی سالاری 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
کلید واژه: رمانتیسم, نیما یوشیج, فروغ فرخزاد, بلاغت, تصویر, سبک استعاری.,
چکیده مقاله :
مسألة اساسي اين مقاله، مقایسه تصویر در شعر نیما و فروغ فرخزاد از منظر شاخصه های تصویر رمانتيك است. تصوير رمانتيك از نظر ماهيت معرفتي و زيبايي شناختي اساساً با تصوير كلاسيك، نمادگرا و سوررئاليستي متفاوت است. نويسنده در سه بخش كوشيده تا ماهيت تصوير رمانتيك را تبيين نمايد: در بخش نخست ويژگيهاي خاص ايماژ رمانتيك را با بحث از چهار مشخصه: استحاله در طبيعت، سايهواري تصوير، پويايي، و فرديت در تصوير تبيين مي كند. در ضمن در این پژوهش دو شاخه ی مجزا از رمانتیسم ایرانی مشاهده می شود: شاخه ی رمانتیسم انقلابی که نیما، طلایه دار آن است و رمانتیسم عاشقانه و ایده آل گرا که مختص فروغ و همفکران او است.
The main issue of this paper is the comparison of the image in the poems of Nima and Forough Farrokhzad from the perspective of the romantic image. The romantic image of the epistemological and aesthetic nature is fundamentally different from the classical, symbolic, and surrealistic. The author has tried to explain the nature of the romantic image in three parts: in the first part, explains the special features of romantic imagery with the discussion of four characteristics: transformation in nature, shadow of the image, dynamics, and individuality in the image. In the second section, the relationship between the images and the position of the image in the context of the poem is examined by two characteristics of continuity and maturity. The paper is based on a descriptive-analytical method based on a library method.
آرین پور، یحیی، (1375) از صبا تا نیما، تاریخ 150سال ادب فارسی، جلد دوم، انتشارات زورا، چاپ ششم .
اخوان ثالث، مهدی (1382)، (م . امید) صدای حیرت بیدار (گفتگو ها)، زیر نظر مرتضی کافی، انتشارات مروارید و زمستان، چاپ دوم
.......................................... (1385)، زمستان، انتشارات زمستان، چاپ بیست وسه،.
براهنی، رضا(1368)، قصه نویسی، نشر البرز، چاپ چهارم .
- ........................ (1380)، طلا در مس ، (در شعر وشاعری)، جلد اول، انتشارات زریاب، چاپ اول
زرین کوب، حمید (1378)، چشم انداز شعر نو فارسی، انتشارات توس.
سپهری، سهراب (1385)، هشت کتاب، انتشارات طهوری، چاپ چهل وسوم .
شفیعی کدکنی، محمد رضا، (1382) ادبیات فارسی از عصر جامی تاروزگار ما، ترجمه حجت ا لله اصیل، چاپ دوم .
..........................(1383) . ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، انتشارات سخن،چاپ دوم .
شمیسا، سیروس، (1376) انواع ادبی، انتشارات فردوسی، چاپ پنجم .
........................(1370)، سیر غزل در شعر فارسی، انتشارات فردوس، چاپ سوم .
.........................(1375)، کلیات سبک شناسی، انتشارات فردوس، چاپ چهارم .
.........................(1374)، نگاهی به فروغ فرخزاد، انتشارات مروارید، چاپ دوم .
------------(1383) نقد ادبی، تهران: فردوس.
صفوی، کورش(1390) از زبان شناسی به ادبیات، تهران: سوره مهر.
فتوحی رودمعجنی، محمود(1385) بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فرخزاد، پوران(1381). زنان هميشه(گزيده اشعار كلاسيك، نيمايي و آزاد شاعران زن ايران). تهران: نگاه.
فرخ زاد، پوران(1383). مسیح مادر، تهران: ایران جام.
فرخزاد، فروغ، (1371) دیوان شعر، انتشارات نوید (آلمان)، چاپ دوم .
یاحقی، محمد جعفر(1380). جویبار لحظه ها، تهران: جامی.
یوشیج، نیما (1376) شراگیم (نسخه بردار)، نامه های نیما، از مجموعه آثار نیما یوشیج، انتشارات نگاه، چاپ اول .
- ...........................(1380). مجموعه کامل اشعار فارسی و طبری، سیروس طاهباز، انتشارات نگاه، چاپ پنجم.
209 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 228- 209
مقایسه شاخصه های تصویر رمانتیسم
در شعر نیما و فروغ فرخزاد
منیژه همراه 1
بهروز رومیانی 2
مصطفی سالاری 3
چکیده
مسألة اساسي اين مقاله، مقایسه تصویر در شعر نیما و فروغ فرخزاد از منظر شاخصه های تصویر رمانتيك است. تصوير رمانتيك از نظر ماهيت معرفتي و زيبايي شناختي اساساً با تصوير كلاسيك، نمادگرا و سوررئاليستي متفاوت است. نويسنده در سه بخش كوشيده تا ماهيت تصوير رمانتيك را تبيين نمايد: در بخش نخست ويژگيهاي خاص ايماژ رمانتيك را با بحث از چهار مشخصه: استحاله در طبيعت، سايهواري تصوير، پويايي، و فرديت در تصوير تبيين مي كند. در ضمن در این پژوهش دو شاخه ی مجزا از رمانتیسم ایرانی مشاهده می شود: شاخه ی رمانتیسم انقلابی که نیما، طلایه دار آن است و رمانتیسم عاشقانه و ایده آل گرا که مختص فروغ و همفکران او است.
واژگان کلیدی
رمانتیسم، نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، بلاغت، تصویر، سبک استعاری.
[1] . دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
Email: Mostafasalari702@gmail.com
[2] . استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: bromiani@yahoo.com
[3] . استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
Email: M.salari11@yahoo.com
تاریخ دریافت: 15/3/1402 پذیرش نهایی: 8/6/1402