مقایسه شاخصه های تصویر رمانتیسم در شعر نیما و فروغ فرخزاد
الموضوعات :منیژه همراه 1 , بهروز رومیانی 2 , مصطفی سالاری 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
الکلمات المفتاحية: رمانتیسم, نیما یوشیج, فروغ فرخزاد, بلاغت, تصویر, سبک استعاری.,
ملخص المقالة :
مسألة اساسي اين مقاله، مقایسه تصویر در شعر نیما و فروغ فرخزاد از منظر شاخصه های تصویر رمانتيك است. تصوير رمانتيك از نظر ماهيت معرفتي و زيبايي شناختي اساساً با تصوير كلاسيك، نمادگرا و سوررئاليستي متفاوت است. نويسنده در سه بخش كوشيده تا ماهيت تصوير رمانتيك را تبيين نمايد: در بخش نخست ويژگيهاي خاص ايماژ رمانتيك را با بحث از چهار مشخصه: استحاله در طبيعت، سايهواري تصوير، پويايي، و فرديت در تصوير تبيين مي كند. در ضمن در این پژوهش دو شاخه ی مجزا از رمانتیسم ایرانی مشاهده می شود: شاخه ی رمانتیسم انقلابی که نیما، طلایه دار آن است و رمانتیسم عاشقانه و ایده آل گرا که مختص فروغ و همفکران او است.
آرین پور، یحیی، (1375) از صبا تا نیما، تاریخ 150سال ادب فارسی، جلد دوم، انتشارات زورا، چاپ ششم .
اخوان ثالث، مهدی (1382)، (م . امید) صدای حیرت بیدار (گفتگو ها)، زیر نظر مرتضی کافی، انتشارات مروارید و زمستان، چاپ دوم
.......................................... (1385)، زمستان، انتشارات زمستان، چاپ بیست وسه،.
براهنی، رضا(1368)، قصه نویسی، نشر البرز، چاپ چهارم .
- ........................ (1380)، طلا در مس ، (در شعر وشاعری)، جلد اول، انتشارات زریاب، چاپ اول
زرین کوب، حمید (1378)، چشم انداز شعر نو فارسی، انتشارات توس.
سپهری، سهراب (1385)، هشت کتاب، انتشارات طهوری، چاپ چهل وسوم .
شفیعی کدکنی، محمد رضا، (1382) ادبیات فارسی از عصر جامی تاروزگار ما، ترجمه حجت ا لله اصیل، چاپ دوم .
..........................(1383) . ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، انتشارات سخن،چاپ دوم .
شمیسا، سیروس، (1376) انواع ادبی، انتشارات فردوسی، چاپ پنجم .
........................(1370)، سیر غزل در شعر فارسی، انتشارات فردوس، چاپ سوم .
.........................(1375)، کلیات سبک شناسی، انتشارات فردوس، چاپ چهارم .
.........................(1374)، نگاهی به فروغ فرخزاد، انتشارات مروارید، چاپ دوم .
------------(1383) نقد ادبی، تهران: فردوس.
صفوی، کورش(1390) از زبان شناسی به ادبیات، تهران: سوره مهر.
فتوحی رودمعجنی، محمود(1385) بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فرخزاد، پوران(1381). زنان هميشه(گزيده اشعار كلاسيك، نيمايي و آزاد شاعران زن ايران). تهران: نگاه.
فرخ زاد، پوران(1383). مسیح مادر، تهران: ایران جام.
فرخزاد، فروغ، (1371) دیوان شعر، انتشارات نوید (آلمان)، چاپ دوم .
یاحقی، محمد جعفر(1380). جویبار لحظه ها، تهران: جامی.
یوشیج، نیما (1376) شراگیم (نسخه بردار)، نامه های نیما، از مجموعه آثار نیما یوشیج، انتشارات نگاه، چاپ اول .
- ...........................(1380). مجموعه کامل اشعار فارسی و طبری، سیروس طاهباز، انتشارات نگاه، چاپ پنجم.
209 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 228- 209
مقایسه شاخصه های تصویر رمانتیسم
در شعر نیما و فروغ فرخزاد
منیژه همراه 1
بهروز رومیانی 2
مصطفی سالاری 3
چکیده
مسألة اساسي اين مقاله، مقایسه تصویر در شعر نیما و فروغ فرخزاد از منظر شاخصه های تصویر رمانتيك است. تصوير رمانتيك از نظر ماهيت معرفتي و زيبايي شناختي اساساً با تصوير كلاسيك، نمادگرا و سوررئاليستي متفاوت است. نويسنده در سه بخش كوشيده تا ماهيت تصوير رمانتيك را تبيين نمايد: در بخش نخست ويژگيهاي خاص ايماژ رمانتيك را با بحث از چهار مشخصه: استحاله در طبيعت، سايهواري تصوير، پويايي، و فرديت در تصوير تبيين مي كند. در ضمن در این پژوهش دو شاخه ی مجزا از رمانتیسم ایرانی مشاهده می شود: شاخه ی رمانتیسم انقلابی که نیما، طلایه دار آن است و رمانتیسم عاشقانه و ایده آل گرا که مختص فروغ و همفکران او است.
واژگان کلیدی
رمانتیسم، نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، بلاغت، تصویر، سبک استعاری.
[1] . دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
Email: Mostafasalari702@gmail.com
[2] . استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: bromiani@yahoo.com
[3] . استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
Email: M.salari11@yahoo.com
تاریخ دریافت: 15/3/1402 پذیرش نهایی: 8/6/1402