فرایند بازاجتماعی شدن مردان ترنس در مشهد
محورهای موضوعی : پژوهش مسائل اجتماعی ایرانمجید فولادیان 1 , امیرآراد قراول 2 , فاطمه درخشان فر 3
1 - دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کلید واژه: تراجنسی, هویت جنسی, جامعهپذیری اولیه, بازاجتماعی شدن و جامعهپذیری مجدد.,
چکیده مقاله :
افراد تراجنسی ابتدا مطابق با هنجارهای جنس بیولوژیک خود، جامعهپذیر میشوند و پس از اینکه درمییابند که جنس و هویت جنسیتی آنها با هم متفاوت است، سعی میکنند تا هنجارهای مطابق با هویت جنسیتیشان و متضاد با جنس خود را یاد بگیرند؛ اینگونه وارد فرایند جامعهپذیری مجدد میشوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند بازاجتماعی شدن افراد تراجنسی به روش کیفی، با نمونهگیری هدفمند و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. دادههای این تحقیق در بازۀ فروردین تا مرداد سال 1403، از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با چهارده شرکتکننده جمعآوری شد. یافتههای تحقیق نشان داد که افراد تراجنسی برخلاف سایر افراد که جامعهپذیریشان با گروههای اولیه آغاز و تکمیل میشود، پس از آگاهی از خود واقعیشان سعی میکنند تا هنجارهای جدید را یاد بگیرند و آنها را تکمیل کنند. در جامعهپذیری مجدد مردان تراجنسی، متغیرهای زیادی نقش دارد که هر کدام بسته به وضعیت شخصیتی، محیطی و اجتماعی افراد، اثرگذاری متفاوت دارد. بر اساس روایت چهارده مصاحبهشونده، از زمانی که فرد وارد چرخۀ شناخت خویشتن و جامعهپذیری مجدد میشود و در نهایت به مرحلۀ پذیرش کامل میرسد، مراحلی را طی میکند که عبارتند از: جامعهپذیری اولیه، شناخت تمایز نقشهای جنسیتی، آشفتگی (عاطفی/ جنسی)، شناخت هویت واقعی، گریز از جامعهپذیری اولیه، جدال/ طرد/ پذیرش، هویتسازی مردانه، پذیرش دیگری مهم و بازاجتماعی مجدد. در این پژوهش، رابطههای عاطفی و جنسی به عنوان تأثیرگذارترین متغیر محیطی و اجتماعی شناسایی شد. بنابراین فرد ترنس مطابق با روابط عاطفی و جنسیای که در زندگی خود تجربه میکند، از هشت مرحلۀ یادشده عبور میکند تا فرایند بازاجتماعی وی طی شود.
The Resocialization Process of
Transgender Men in Mashhad
Majid Fouladiyan*
Amirarad Gharavol **
Fatemeh Derakhshanfar***
This research examines the resocialization process of transgender men in Mashhad. Resocialization refers to the process through which an individual, whose identity, role, or social status has fundamentally changed, attempts to redefine their societal position by adopting new values and norms. In other words, individuals seek social adaptation to align with existing culture and gain recognition. However, transgender individuals often face challenges in adapting to primary groups such as family, school, and other social sectors. They reconstruct their emotional systems, roles, and social identities and alter their physical appearance to align with their established identity. This concept is particularly significant in the context of transgender men, whose gender identity does not align with their biological characteristics. Due to social, cultural, and institutional resistance, transgender men often face a challenging path toward self-acceptance and reintegration into society. This research aims to analyze the stages and challenges of this process and identify the factors influencing it. The focus on Mashhad provides a unique context for examining this issue, given its specific cultural and religious environment.
Keywords: Transgender, gender identity, primary socialization, resocialization, re-socialization.
Research Methodology
This research was conducted using a qualitative approach and thematic analysis. Data were collected through semi-structured interviews conducted between April and August 2024. The participants included 14 transgender men, aged 22 to 30, who had undergone gender reassignment surgery and resided in Mashhad. Participants were selected using purposive and snowball sampling methods. Inclusion criteria included being a transgender man, having undergone gender reassignment surgery, living in Khorasan Razavi, and willingness to participate in the study. The interviews were semi-structured, with durations ranging from three to seven hours. Questions began generally and were refined based on the responses of interviewees. The collected data were coded and categorized into main and sub-themes.
Research Findings
The research findings highlight several factors influencing the resocialization process of transgender men in Mashhad. Key factors include age, place of residence, education level, family interaction, access to virtual spaces, and pre-transition emotional and sexual relationships. These factors can either accelerate or delay the resocialization process. Transgender men face challenges such as family and societal rejection, social ostracism, and discriminatory encounters, which may lead to feelings of isolation and insecurity. The resocialization process can be outlined in the following stages:
- Primary Socialization (Feminine Socialization): This is the process by which children learn gender norms, values, and roles that are consistent with their biological sex through family and educational institutions.
- Recognition of Gender Role Distinctions: During this stage, transgender individuals become aware of the differences between socially expected roles based on biological sex and their true gender identity. This process often begins in childhood or adolescence and is commonly associated with dissatisfaction with imposed social roles and identity conflict.
- Emotional/Sexual Turmoil: This turmoil usually begins in late childhood or early adolescence when individuals begin to understand their emotional and sexual identities.
- Recognition of True Identity: This stage involves recognizing one’s true identity, which is influenced by social, cultural, and informational factors.
- Escape from Primary Socialization: After recognizing their true identity, transgender individuals resist the gender norms learned during primary socialization.
- Struggle/Rejection/Acknowledgment: In resocialization, lack of acceptance from family and close friends often manifests as social rejection.
- Male Identity Formation: In this phase, transgender men strive to complete their male identity formation by making changes such as shortening their hair, adopting a nickname, adopting male clothing styles, engaging in non-feminine behaviors, smoking, and physically simulating masculinity.
- Acceptance from Significant Others (Family/Friends/Work Environment): Acceptance from family members, friends, and work environments is considered a crucial stage in the resocialization process for transgender individuals.
Discussion and Conclusion
The findings indicate that once a transgender individual becomes aware of their true gender identity, several factors influence the formation and completion of that identity. These factors include constructive interactions with family members before gender transition, the quantity and quality of emotional and sexual relationships, and acceptance or rejection by significant others. Among these, emotional-sexual relationships emerged as the most critical factor. When a transgender person can affirm their belonging to another gender through emotional or sexual attraction to the opposite sex, others must also accept and validate this significant shift. To achieve this, transgender individuals actively take on prominent roles in social contexts.
This study identified eight stages in the resocialization process of transgender individuals, each aligning with previous theories and research. In childhood, transgender individuals are socialized according to their biological sex, aligning with Destranj's (2013) findings on the influence of family economic and cultural factors and the theories of Reisman and de Beauvoir on the role of social institutions in shaping gender identity. As they recognize the differences between gender roles, dissatisfaction arises with roles aligned with their biological sex, which correlates with the findings of Abedini and Sepehrnia (2015) regarding the impact of socialization styles on the perception of gender identity. Consequently, individuals experience turmoil in relationships and identity due to the mismatch between their identity and biological sex. These findings align with research by Farahmand and Danafar (2017), Yaghoubi Choubari and Saeedi (2020), and Khalili et al. (2022), which examined the turmoil caused by negative judgments and stereotypes, as well as Herbert Mead’s theory on identity conflict. Subsequently, through media and friends, they understand the concept of being transgender and achieve relative identity stability. They then distance themselves from the norms associated with their biological sex and resist primary socialization, a stage that relates to Goffman’s theory on managing social impressions and role performance. During this process, transgender individuals experience rejection or acceptance from significant others. The findings in this area align with studies by Movahhed and Hosseinzadeh (2012), Alirezanajad et al. (2016), and Valadbeigi et al. (2022), which address social rejection and its consequences, as well as Goffman’s theory of identity vulnerability in social interactions. To reinforce their new identity, transgender individuals undertake actions such as cutting their hair, using nicknames, and altering their style, which aligns with Garfinkel's theory on gender construction and performativity, as well as Kate Millett's theory on patriarchal ideology. Finally, acceptance by significant others, such as romantic partners, plays a crucial role in completing the resocialization process. This stage aligns with the research of Fouladian and Baradaran (2018), which confirms the role of romantic relationships in the development of transgender identity. In conclusion, this research demonstrates that the resocialization process of transgender individuals involves numerous challenges, with social acceptance by significant others playing a key role in stabilizing their new identity.
References
Abedini, S., & Sepehri-Nia, H. (2015) Examining the relationship between socio-cultural and family dimensions with perception of gender identity before and after surgery in individuals with gender identity disorder (Case study: Ardabil Province). Sociology Studies Journal, 8(29), 21-38.
Alireza-Najad, S., et al. (2016) Body limbo, conflict in gender and sexual identity: A study of social adaptation of gender dissatisfied individuals. Social Science Quarterly, 25(72), 149-191.
Dastaranj, M. (2013) Examining the relationship between family characteristics and socialization of children. Women and Family Studies Journal, 6(22), 79-98.
Farahmand, M., & Dananfar, F. (2017) Analyzing individual and social problems of transsexuals. Journal of Social Studies and Research in Iran, 6(4), 735-765.
Fouladian, M., & Baradaran Kashani, Z. (2018) Qualitative study of the dimensions of gender identity crisis based on grounded theory approach. Social Work Research Journal, 5(15), 1-40.
Johnson, K. (2007) Changing sex, changing self: Theorizing transitions in embodied subjectivity, Journal of Men and Masculinities, 10(1), 54-70.
Khalili, M., Vaziri, S., & Lotfi Kashani, F. (2022) Investigating lived experience and identity development in transgender people: A qualitative study. Nursing and Midwifery Journal, 20(1), 31-42.
Movahed, M., & Hoseinzadeh Kasmany, M. (2012) The relationship between gender identity disorder and quality of life. Scientific-Research Quarterly, 12(44), 111-142.
Rahimi Ahmadabadi, S., et al. (2021) The role of family function in predicting gender dissatisfaction in transgender men and women. Journal of Psychology and Psychiatry Cognition, 8(1), 38-47.
Valadbeigi, E., Zamani, M., Nahalgar, P., & Safari, S. (2022) Analyzing the psycho-social processes of transgender students in University of Tehran. Refah Journal, 22(85), 301-337.
Yaghoubi Choubari, A., & Saedi, M. (2020) Phenomenological understanding of the lived experiences of transgender individuals in Mashhad City (A qualitative study). Contemporary Sociological Research Biannual, 9(17), 1-26.
* Corresponding Author: Associate Professor of Department of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
** M.A Student in Social Science Research, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
*** M.A. student in Social Science Research, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
بیانی، فرهاد و دیگران (1390) «عوامل اجتماعی مؤثر بر شدت اختلال هویت جنسی»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال هشتم، شماره 2، صص 1-27.
تانگ، رزماری (1387) نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیسی، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران، نشرنی.
جواهری، فاطمه و مرتضی حسینزاده (1390) «پیامدهای اجتماعی اختلال هویت جنسی: بررسی سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی تغییرجنس¬خواهان در ایران»، نشریه مطالعات اجتماعی ایران، دوره پنجم، شماره 3، صص 3-22.
جواهریان، فاطمه و زینب کوچکیان (1385) «اختلال هویت جنسیتی و ابعاد اجتماعی آن: بررسی پدیده نارضایتی جنسی در ایران»، مجله رفاه اجتماعی، جلد پنجم، شماره 21، صص 265-292.
خانیپور، حمید و دیگران (1396) «مقایسه خودآسیبرسانی و مکانیسمهای دفاعی در افراد با اختلال هویت جنسی قبل و بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت»، روانشناسی بالینی، سال نهم، شماره 34، صص 23-32.
خلیلی، منصوره و دیگران (1401) «بررسی تجربه زیسته و رشد هویت در افراد تراجنسیتی: یک مطالعه کیفی»، مجله پرستاری و مامایی، جلد بیستم، شماره 1، صص 34-42.
دسترنج، منصوره (1392) «بررسی رابطه ویژگیهای خانواده با جامعهپذیری فرزندان»، نشریه زن و مطالعات خانواده، دوره ششم، شماره 22، صص 79-98.
رحیمی احمدآبادی، سمیه و دیگران (1400) «نقش عملکرد خانواده در پیشبینی نارضایتی جنسیتی در زنان و مردان تراجنسی»، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، جلد هشتم، شماره 1، صص 38-47.
ریتزر، جورج (1399) نظریه جامعهشناسی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران، نی.
عابدینی، صمد و حمیده سپهرینیا (1394) «بررسی رابطه ابعاد اجتماعی- فرهنگی و خانوادگی با ادراک از هویت جنسی قبل و بعد از عمل جراحی در افراد دارای اختلال هویت جنسی (مورد مطالعه: استان اردبیل)»، نشریه مطالعات جامعهشناسی، دوره هشتم، شماره 29، صص 21-38.
علیرضانژاد، سهیلا و دیگران (1395) «برزخ تن، تعارض در هویت جنسی و جنسیتی: مطالعهای در سازگاری اجتماعی ناراضیان جنسی»، نشریه فصلنامه علوم اجتماعی، دوره بیست¬وپنجم، شماره 72، صص 149-191.
فرهمند، مهناز و فاطمه دانافر (1397) «پدیدارشناسی تجربه زیسته هویتهای دوجنسیتی از تعاملات خانوادگی تا تعاملات اجتماعی»، نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره نهم، شماره 1، صص 191-212.
---------------------- (1396) «تحلیل مشکلات فردی- اجتماعی تراجنسیها»، نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره ششم، شماره 4، صص 735-765.
فلاح، سمیه و دیگران (1395) «همبستگی حمایت اجتماعی با عملکرد جنسی در مردان دچار اختلال هویت جنسی بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت»، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، دوره پنجم، شماره 4، صص 7-16.
فولادیان، مجید و زهرا برادران کاشانی (1397) «بررسی کیفی ابعاد بحران هویت جنسیتی مبتنی بر رویکرد نظریه زمینهای»، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، دوره پنجم، شماره 15، صص 1-40.
گیدنز، آنتونی (1373) جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نی.
محمدباقری، فاطمه و دیگران (1398) «مقایسه اضطراب اجتماعی، افکار خودکشی و حمایت اجتماعی افراد تراجنسی تغییر جنسیت داده و تغییر جنسیت نداده»، نشریه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دوره بیست¬وششم، شماره 6، صص 771-778.
موحد، مجید و مرتضی حسینزاده کاسمانی (1391) «رابطه اختلال هویت جنسیتی با کیفیت زندگی»، فصلنامه علمی- پژوهشی، سال دوازدهم، شماره 44، صص 111-142.
مید، جورج هربرت (1400) ذهن، خود و جامعه: از منظر یک جامعهشناس رفتارگرا، ترجمه محمد صفار، تهران، سمت.
میرزایی، حسینرضا و دیگران (1398) «بررسی پیامدهای روانی- اجتماعی پدیده تبدیلخواهی جنسی در ایران»، نشریه تحقیقات کیفی در علوم انسانی، دوره هشتم، شماره 1، صص 57-67.
ولدبیگی، اقبال و دیگران (1401) «واکاوی فرایندهای روانی- اجتماعی دانشجویان تراجنسی دانشگاه تهران»، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، دوره بیست¬ودوم، شماره 85، صص 301-337.
یعقوبی چوبری، علی و مهدیه ساعدی (1399) «فهم پدیدارشناسان تجارب زیسته افراد تراجنسی در شهر مشهد (یک مطالعه کیفی)»، دوفصلنامه علمی پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، دوره نهم، شماره 17، صص 1-26.
Afrasiabi, H., & Junbakhsh, M. (2019) Meanings and experiences of being transgender: A qualitative study among transgender youth. The Qualitative Report, 24(8), 1866-1876.
Bardoel, E. A., & Sohal, A. S. (1999) The role of the cultural audit in implementing quality improvement programs. International Journal of Quality & Reliability Management, 16 (3), 263-277.
Brumbaugh-Johnson, S. M., & Hull, K. E. (2019) Coming out as transgender: Navigating the social implications of a transgender identity. Journal of homosexuality, 66 (8), 1148-1177.
Burdge. B. J (2013) A phenomenology of transgenderism (Doctoral dissertation). Indiana University.
Butter, J. (1990) Gender trouble: Feminism and the subversion of identity, New York, Routledge.
Devor, A. H. (2004) Witnessing and mirroring: A fourteen stage model of transsexual identity formation. Journal of Gay & Lesbian Psychotherapy, 8 (1-2), 41-67.
Dietert, M., & Dentice, D. (2013) Growing up trans: Socialization and the gender binary. Journal of GLBT Family Studies, 9 (1), 24-42.
Furutani, M., Yu, Z., & Nakatsuka, M. (2021) Gender Expression among Transgender Women in Japan: Support Is Needed to Improve Social Passing as a Woman. Acta Medica Okayama, 75 (3), 323-334.
Johnson, K. (2007) Changing sex, changing self: Theorizing transitions in embodied subjectivity, Journal of Men and Masculinities, 10(1), 54-70.
Kessler, S., & Mc Kenna, W. (1998) Who put the trans in transgender, The International Journal of Transgenderism symposium.
Levitt, H. M., & Ippolito, M. R. (2014) Being transgender: Navigating minority stressors and developing authentic self-presentation. Psychology of Women Quarterly, 38 (1), 46-64.
Mendez, S. N. (2022) Queer socialization: A case study of lesbian, gay, and queer (LGQ) parent families, The Social Science Journal, 59(4), 513-531.
Schilt, K., & Westbrook, L. (2009) Doing gender, doing heteronormativity: “Gender Normals” transgender people, and the social maintenance of heterosexuality, Gender & Society, 23 (4), 440-464.
Sobańska, A., & Smyczek, K. (2020) Gender incongruence in transgender persons: analysis of the authors’ own research.