رابطه بین هیجان تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در بین نوجوانان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان
محورهای موضوعی :مريم سادات موسوي 1 , اکرم ثناگو 2
1 - واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2 - دانشیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
کلید واژه: اهمالکاری تحصیلی, هیجانهای تحصیلی, دانش آموزان, دختر, متوسطه دوم.,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق پیشبینی اهمالکاری تحصیلی از طریق هیجانهای تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان در سال تحصيلی 1402-1401 که تعداد آنها بالغ بر 4501 نفر بود؛ که تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر 354 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که برای اهمالکاری از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواري، برای سنجش هیجانات تحصیلی از پرسشنامه پکران و همکاران استفاده شد. بعد از جمعآوری و استخراج دادهها، نمرات شرکتکنندگان با استفاده از روش همبستگی پیرسون و سپس تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-27 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق معنادار بود. نتایج نشان می¬دهد مدل رگرسیون به روش همزمان (Enter) متغیرهای هیجانات مثبت (463/0=β)، هیجانات منفی (131/0=β)، و هیجانات تحصیلی (117/0=β) پیشبینی کنندهی معنادار اهمال¬کاری تحصیلی هستند (001/0>P). پژوهش نشان داد که متغیرهای هیجانات مثبت، هیجانات منفی، و هیجانات تحصیلی پیشبینی کنندهی معنادار اهمال¬کاری تحصیلی هستند.
The purpose of this research was to predict academic procrastination through the academic emotions of the second high school female students. This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of correlational data collection. The statistical population of the present study includes all female students of the second secondary level of Gorgan city in the academic year of 2011-2012, whose number was 4501. According to Morgan's table, the number of samples equal to 354 female students of the second secondary level were selected using available sampling. The research tool in this study was a standard questionnaire, which was used for procrastination from Sawari's academic procrastination questionnaire, and for measuring academic emotions, Pakran et al.'s questionnaire was used. After collecting and extracting the data, the scores of the participants were analyzed using Pearson's correlation method and then multivariate regression analysis using SPSS-27 software. The results of the correlation coefficient between the research variables were significant. The results show that the regression model using the simultaneous method (Enter) variables of positive emotions (β=0.463), negative emotions (β=0.131), and academic emotions (β=0.117) are significant predictors of procrastination. are academic work (P>0.001). The research showed that the variables of positive emotions, negative emotions, and academic emotions are significant predictors of academic procrastination.
1- حسینی، فریده؛ و خیّر، محمد(1390). نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزند پروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی. مطالعات آموزش و یادگیری، 3(1)، 17-46. dor: 10.22099/JSLI.2011.214
2- خاوند، معصومه(1400). رابطه نشاط ذهنی با خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. اولین کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیتبدنی، ساری.
3- رحمتی، ندا؛ ابوالمعالی الحسنی، خدیجه؛ و میرهاشمی، مالک(1402). عوامل مؤثر بر هیجان تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول: یک مطالعه کیفی. رویش روانشناسی، 12(4)، 85-94. dor: 20.1001.1.2383353.1402.12.4.9.9
4- مرادیان، جلال؛ عالیپور، سیروس؛ و زغیبی قناد، سیمین(1396). رابطه هیجان¬های تحصیلی با رویکردهای مطالعه و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان، پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 2(3)، 1-13.
5- سرائی، رضا؛ و یوسفی، فاطمه(1402). مدل علّی پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ریشههای والدینی و مؤلفههای خودناهمخوانی با نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 14(55)، 91-124. doi:10.22054/qccpc.2023.69624.2998
6- شیوندی چلیچه، کامران؛ درتاج، فریبرز؛ فرخی، نورعلی؛ و ابراهیمی قوام، صغری(1396). مدل¬یابی پیشرفت تحصیلی ریاضی برمبنای ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان¬های پیشرفت و خودنظم-جویی تحصیلی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 8(30)، 1-24.
7- قاسمی، آزاده(1401). پیش¬بینی اهمال¬کاری تحصیلی بر اساس اعتیاد به تلفن همراه و کمال¬گرایی. پایاننامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز.
8- قیصری، فاطمه؛ و شیرازی، محمود(1400). نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اضطراب کرونا، سلامت روان و انگیزش تحصیلی دانشجویان در دوران همهگیری کرونا. اولین کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیتبدنی، ساری.
9- کمالی، نازنین(1396). رابطه اهمالکاری تحصیلی و خودپنداره با انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. اولین همایش بینالمللی و سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی.
10- محمدی، نسرین؛ و مهاجران، بهناز(1400). تأثیر برنامه آموزشی خودتنظیمی بر تنظیم شناخت هیجان و درگیری تحصیلی در میان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تکاب. هفتمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت در علوم انسانی، تهران.
11- مؤمنی مهموئی، حسین؛ و جلالی بارزاری، سعید(1395) رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان با ادراک حمایت اجتماعی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(2)، 181-199. dor: 20.1001.1.20086369.1395.7.26.10.1
12- Ferrari, J. R. (1991). Compulsive procrastination: Some self-reported characteristics. Psychological reports, 68(2), 455-458. doi:10.2466/pr0.1991.68.2.455
13- Ferrari, J. R., & Díaz-Morales, J. F. (2007). Perceptions of self-concept and self-presentation by procrastinators: Further evidence. The Spanish journal of psychology, 10(1), 91-96. doi:10.1017/S113874160000634X
14- Hailikari, T., Katajavuori, N., & Asikainen, H. (2021). Understanding procrastination: A case of a study skills course. Social Psychology of Education, 24(2), 589-606. doi:10.1007/s11218-021-09621-2
15- He, S. (2017). A multivariate investigation into academic procrastination of university students. Open Journal of Social Sciences, 5(10), 12. doi:10.4236/jss.2017.510002
16- Liu, Y., Carney, J. V., Kim, H., Hazler, R. J., & Guo, X. (2020). Victimization and students’ psychological well-being: The mediating roles of hope and school connectedness. Children and Youth Services Review, 108, 104674. doi:10.1016/j.childyouth.2019.104674
17- Moon, S. M., & Illingworth, A. J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual differences, 38(2), 297-309. doi:10.1016/j.paid.2004.04.009
18- Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, 37(2), 91-105. doi:10.1207/S15326985EP3702_4
19- Putwain, D. W., Becker, S., Symes, W., & Pekrun, R. (2018). Reciprocal relations between students’ academic enjoyment, boredom, and achievement over time. Learning and Instruction, 54, 73-81. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.08.004
20- Sakpireeva, G., & Baymuratova, K. (2020). PROCRASTINATION: A SCIENTIFIC GUIDE ON HOW TO STOP PROCRASTINATING. In МОЛОДОЙ ИССЛЕДОВАТЕЛЬ: ВЫЗОВЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ (pp. 209-212).
21- Weinstein, R. S. (2002). Reaching higher: The power of expectations in schooling. Harvard University Press.
22- Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and individual differences, 43(6), 1529- 1540. doi:10.1016/j.paid.2007.04.010