رابطه سواد رسانهای و سرمایه روانشناختی با درگیری تحصیلی دانشآموزان: آزمون نقش میانجی شناخت اجتماعی
محورهای موضوعی : روانشناسیعبدالجلال توماج 1 , سیاوش طالع پسند 2 , محمدعلی محمدی فر 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: سرمایه روانشناختی, سواد رسانهای, درگیری تحصیلی, شناخت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرمایه روانشناختی و سواد رسانهای با نقش ميانجي شناخت اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 4022 دانشآموز بود. جهت انتخاب نمونه پژوهشی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و320 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز، شناخت اجتماعی نجاتی، کمری و جعفری (1397) و سواد رسانهای فلسفی (1393) درگیری تحصیلی توسط ریو (2013) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای آماری از تحلیل همبستگی و معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد سرمایه روانشناختی (03/0>P , 58/0=β)، سواد رسانهای (04/0>P , 45/0=β) و شناخت اجتماعی (001/0>P , 55/0=β) اثر مستقیم مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین بررسی اثر مستقیم متغیر سرمایه روانشناختی (003/0>P , 52/0=β) و سواد رسانهای (002/0>P , 61/0=β) بر متغیر ميانجي شناخت اجتماعی نیز، بیانگر اثر مثبت و معنادار این متغیرها بود. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی و سواد رسانهای به طور غیرمستقیم و با ميانجيگری شناخت اجتماعی اثر غیرمستقیم مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دارد.
The aim of the present study was to predict students' academic engagement based on psychological capital and media literacy with the mediating role of social cognition. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of the research included all the secondary school students of Agh Qola city in the academic year of 1402-1403 in the number of 4022 students. To select the research sample, cluster random sampling method was used and 320 students were selected as the research sample. The research tools included Loutans psychological capital questionnaires, Nejati, Kemari and Jafari social cognition (2013) and philosophical media literacy (2013) academic engagement by Rio (2013). To analyze statistical data, correlation analysis and structural equations were used with the help of SPSS and LISREL software. The research findings showed that psychological capital (P<0.03, β=0.58), media literacy (P<0.04, β=0.45) and social cognition (P<0.001, β=0.55) ) has a positive and significant direct effect on students' academic engagement. Also, the direct effect of psychological capital variable (P < 0.003, β = 0.52) and media literacy (P < 0.002, β = 0.61) on the mediating variable of social cognition also shows the positive and significant effect of these variables. Was. The results of the research showed that psychological capital and media literacy indirectly and with the mediation of social cognition have a positive and significant indirect effect on academic engagement.
آزادی دهبیدی، فاطمه؛ و فولادچنگ، محبوبه. (1398). مدل علی درگیری تحصیلی: نقش حمایت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 12(47)، 183-159. 10.30495/JINEV.2019.670901
حسینی، فاطمه؛ امیرپور، مهناز؛ و محمدپور، ملیحه. (1400). بررسی رابطه سواد رسانهای با سلامت اجتماعی نوجوانان دختر 15-19 ساله شهر مشهد مقدس. فصلنامه جنسیت و خانواده، 9(1)، 142-115. 20.1001.1.25381938.1400.9.1.5.7
خیلدار، ریحان؛ و فتحی آشتیانی، مینا. (1403). رابطه بین صمیمیت خانواده بر عزت نفس نوجوانان: نقش میانجیگری اعتیاد به اینترنت. مجله روانشناسی، 28(1)، 131-123. http://journal-dadpishgan.ir/en/Article/45109
رمضانی، ملیحه؛ و خامسان، احمد. (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 206-185. https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555
شهربانو مرزبان، سیده زهرا؛ موسوی افرائی، فاطمه؛ معصومی، گرجی؛ و معصومه، ولایتی. (1401). رابطه خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی، نشریه آفاق علوم انسانی، 5(55)، 82-65. https://civilica.com/doc/1877991/
شیخ الاسلامی، منصوره؛ و وحدت، رقیه. (1396). رابطه سواد رسانهای با رضایت تحصیلی ازطریق مشغولیت تحصیلی و پیوند اجتماعی با مدرسه در دانشآموزان دوره متوسطه شهر ارومیه. مجله روانشناسی اجتماعی، 12(46)، 73-61. https://journals.iau.ir/article_540449.html
صادقی، درنا؛ امین فلاح، زهرا؛ و مومنی، حسن. (1398). پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان براساس سرمایههای روانشناختی و اجتماعی. مجله آموزش و ارزشیابی، 12(47)، 140-117. 10.30495/JINEV.2019.670577
صمدالهی، فائزه. (1401). بررسی ارتباط سواد رسانهای با معنای تحصیل، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان پسر متوسطه شهرستان خوی در سال تحصیلی 1402-1401. اولین کنفرانس بین المللی سلامت، علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران. https://civilica.com/doc/1640482/
عسکری، فهیمه؛ تجربه کار، مهشید؛ و توحیدی، افسانه. (1400). نقش سرمایه روانشناختی بر توانایی حل مسئله اجتماعی یا میانجیگری ترجیحات فکری. فصلنامه روانشناسی مثبت، 7(2)، 88-73. 10.22108/PPLS.2021.127398.2117
فلسفی، سیدغلامرضا. (1393). رویکردی تطبیقی به سواد رسانهای در کشورهای توسعه یافته. مطالعات رسانهای، 9(24)، 151-166. SID. https://sid.ir/paper/211927/fa
ماکاراچی، نازنین؛ و جعفری، صدیقه. (1398). ارائه الگوی روابط علی کارکردهای شناخت اجتماعی و درگیری تحصیلی با نقش واسطهای اهداف پیشرفت در دانشآموزان. فصلنامه رویش روانشناسی، 8(8)، 196-185. http://frooyesh.ir/article-1-1410-fa.html
مطهری راد، محمد مهدی؛ بهروزی، ناصر؛ و برومند نسب، مسعود. (1398). مقايسه زوجين متقاضی طلاق و عادي ازلحاظ روان آزردگی، سازگاري و اقتصادي، اجتماعی، مذهبی و تنظيم عواطف، بينش، قاطعيت در ارتباط، مجله علوم حركتي و رفتاري، 9(3)، 229-219. https://www.jmbs.ir/article_96186.html?lang=fa
میرمحمدکاشی، فاطمه سادات؛ بازگیر، تهمینه؛ فتحی، معصومه؛ و میرمحمدکاشی، نادیا سادات. (1402). پیشبینی میزان درگیری تحصیلی براساس اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی. پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی، 5(10)، 126-112. 10.48310/REEK.2024.14773.1242
نجاتی، وحید؛ کمری، سامان؛ و جعفری، صدیقه. (1397). ساخت و بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد). شناخت اجتماعی، 7(2)، 123-144. https://doi.org/10.30473/sc.2018.29262.1931
نصرتی، یونس؛ اسماعیلی مهرا، سعید؛ حسینی نهاد، صابر؛ و جعفری، ایت. (1403). اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت بر سازگاری پساز طلاق و سرمایه روانشناختی زنان مطلقه دارای فرزند. مجله روانشناسی، 4(28)، 514-505. http://www.iranapsy.ir/fa/Article/47236
نیکراد، لیلا؛ باصری، احمد؛ و بیگدلی، حسین. (1401). رابطه بین اهمالکاری سازمانی و مؤلفههای سرمایه روانشناختی در کارکنان: نقش واسطهای تفکر انتقادی. مجله روانشناسی، 2(26)، 170-160. 20.1001.1.18808436.1401.26.2.3.2
Aarsand, P., & Melander, H. (2016). Appropriation through guided participation: Media literacy in children׳s everyday lives. Discourse, Context & Media, 12(3), 20-31. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2016.03.002
Appleton, J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427–445. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.002
Chen, D.T., Wu, J., & Wang, Y.M. (2011). Unpacking new media literacy"; Jornal of Systemics, Cybernetics and Informatics, 9(2), 84- 88. https://hdl.handle.net/10497/18170
Christenson, S. L., Reschly, A. L., Appleton, J. J., Berman, S., Spanjers, D., & Varro, P. (2012). Best practices in fostering student engagement (5th ed.). In A. Thomas, & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology. Washington, DC: National Association of School Psychologists
Couture, S. M., Granholm, E. L., & Fish, S. C. (2014). A path model investigation of neurocognition, theory of mind, social competence negative symptoms and real-world functioning in schizophrenia. Schizophrenia research, 125(2), 152-160. https://doi.org/10.1016/j.schres.2010.09.020
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Green, M. F., Nuechterlein, K. H., Kern, R. S., Baade, L. E., Fenton, W. S. Gold, J. M., & Marder, S. R. (2008). Functional coprimary measure for clinical trials in schizophrenia: results from the MATRIC
Psychometric and Standardization Study. American Journal of Psychiatry, 165(2), 221-228. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2007.0701008
Ilyasova. M., & Abduramanova, D. (2023). the use of media technologies in the educational process of the university. Academic research in educational sciences, 5 (NUU conference 3), 575-580.
Jang, S. M., & Kim, J. K. (2018). Third person effects of fake news: Fake news regulation and media literacy interventions. Computers in Human Behavior, 80(2), 295-302. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.11.034
Liem, G. A. D., & Bernardo, A. B. (Eds.). (2013). Advancing Cross-cultural Perspectives on Educational Psychology: Festschrift for Dennis McInerney. IAP.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing, 19(2), 119–137. https://doi.org/10.1080/10573560308223
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 60(3), 541-572. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
Newman, A., Lielsen, I., Smyth, R., & Hirst, G. (2017). Mediating Role of Psychological Capital in the Relationship between Social Support and Wellbeing of Refugees. Journal Migration, 56(2), 117-132. https://doi.org/10.1111/imig.12415
Nijmeijer, J. S., Minderaa, R. B., Buitelaar, J. K., Mulligan, A., Hartman, C A., & Hoekstra, P. J. (2008). Attention-deficit/hyperactivity disorder a social dysfunctioning. Clinical psychology review, 28(4), 692-708. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2007.10.003
Gomila, T., & Calvo, P. (2008). Directions for an embodied cognitive science toward an integrated approach. Handbook of cognitive science: A embodied approach, 21(2), 1-25. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-046616-3.00001-3
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579–595. https://doi.org/10.1037/a0032690
Reeve, J., & Tseng, M. (2011). Agency as a fourth aspect of student engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36, 257–267. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.05.002
Ruthing, JC., Haynes, TL., Perry, RP., & Chipperfield, JG. (2007). Academic optimistic bias: Implications for college student performance and well-being. So psychol of educ, 10(3). 115 -37. https://doi.org/10.1007/s11218-006-9002-y
Skinner, E. A., Pitzer, J., & Brule, H. (2014). The role of emotion in engagement, coping, and the development of motivational resilience. In R. Pekrun, & L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education New York: Routledge, 341-347.
Uekermann, J., Kraemer, M., Abdel-Hamid, M., Schimmelmann, B. G. Hebebrand, J., Daum, I., … & Kis, B. (2010). Social cognition i attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Neuroscience Biobehavioral reviews, 34(5), 734-743. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.10.009
Walker, P.H. (2015), A synthesis of reviews of research on principal leadership in East Asia, Journal of Educational Administration, 53 (4). 554 – 570. https://doi.org/10.1108/JEA-05-2015-0038
