نقش میانجی علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با سرگردانی ذهنی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینی و آسیب شناسی روانی
زهرا قهرودیان
1
,
افروز افشاری
2
,
فاطمه ادیب رهنما
3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
کلید واژه: احساس تنهایی, اختلال بازی اینترنتی, اضطراب اجتماعی, سرگردانی ذهنی, نوجوان,
چکیده مقاله :
با افزایش دسترسی به اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، افزایش استفادۀ ناکارآمد از اینترنت در نوجوانان مشاهده میشود. اختلال بازی اینترنتی به معنای استفادۀ مداوم و مکرر از اینترنت برای شرکت در بازی ها، اغلب با بازیکنان دیگر است که منجر به اختلال یا ناراحتی قابلتوجه بالینی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ بین احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با سرگردانی ذهنی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش¬آموزان مشغول به تحصیل در مقاطع متوسطۀ اول و متوسطۀ دوم (نوجوانان 13 تا 18 ساله) شهر تهران در سال تحصیلی 1401_1402، و حجم نمونه 252 نفر است. متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ اختلال بازی اینترنتی وانگ و چانگ (2002)، پرسشنامۀ سرگردانی ذهنی (MWQ)، پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی (SAIN) و پرسشنامۀ احساس تنهاییUCLA)) سنجش شد. برای استخراج نتایج توصیفی و تحلیل مسیر از نرمافزارهای spss25 و Smart PLS 3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد متغیر علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ اضطراب اجتماعی و سرگردانی ذهنی نقش میانجی دارد. همچنین نشان داده شد متغیر علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ احساس تنهایی و سرگردانی ذهنی نقش میانجی ندارد. به این صورت که رابطۀ مستقیم احساس تنهایی و سرگردانی ذهنی تأیید و رابطۀ احساس تنهایی و اختلال بازی اینترنتی رد شد. برنامههایی جهت کاهش اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی میتواند به کاهش سرگردانی ذهنی دانشآموزان کمک کند. همچنین با فراهم کردن برنامههایی جهت کاهش اضطراب اجتماعی میتوان رفتار بازی در نوجوانان را مدیریت نمود.
With increasing access to the Internet as one of the most important means of communication and information, an increase in dysfunctional Internet use is observed among teenagers. The purpose of the present study is to investigate the mediating role of internet gaming disorder symptoms in the relationship between loneliness and social anxiety with mind wandering. The statistical database includes all students studying in the first and second secondary levels (teenagers aged 13 to 18) in Tehran in the academic year 1401-1402. The sample size was 252 people. In order to collect information, questionnaires containing 5 sections were compiled and demographic information was collected in the first section and research fields were collected in the second to fifth sections. The measurements of the research were done using the Online Gaming Addiction Inventory (2002), the Mind Wandering Questionnaire (MWQ), the Social Anxiety Inventory (SAIN) and the Loneliness Questionnaire (UCLA). SPSS25 and Smart PLS 3 software were used to check descriptive results and path analysis. The results of the path analysis showed that the symptoms of Internet gaming disorder play a mediating role in the social anxiety relationship and mind wandering. It also shows that internet gaming disorder symptoms do not play a mediating role in relation to loneliness and mind wandering. In this way, the relationship between loneliness and mind wandering was confirmed but the relationship between loneliness and internet gaming disorder were rejected. Programs to reduce social anxiety and loneliness can help reduce students' mind wandering.
برک، لورا. (۱۳9۶). نوجوانی. در یحیی سیدمحمدی (مترجم)، رونشناسی رشد (ویرایش ششم، ج 2، ص 3-131). ۳۴، نشر ارسباران.
بحيراني، هادي؛ دلاور، علي؛ و احدي، حسن. (١٣٨٥). هنجاريابي مقياس احساس تنهايي (UCLA نسخه سوم). در جامعه ي دانشجويان مستقر در تهران. فصلنامه انديشه و رفتار در روانشناسي باليني. (1).
بکائیان، مهدی؛ بلقان آبادی، مصطفی؛ اصغری نکاح، سیدمحسن، و باقرزاده گلمکانی؛ زهرا. (1400). مقایسه اثربخشی روان نمایشگری و درمان شناختی رفتاری گروهی بر ترس از ارزیابی منفی، توجه متمرکز بر خود و خودانتقادی در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی. مجله علمی پژوهشی روانشناسی، 25 (4 (پیاپی 100) )، 572-581.
حسنوندعموزاده، مهدی. (۱۳۹۴). هنجاريابي سياهه فوبياي اجتماعي (SPIN) در نمونه غيرباليني ايراني. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اروميه)، 26(1)، 17-30.
خیلدار، ریحانه؛ فتحی آشتیانی، مینا. (1403). رابطه بین صمیمیت خانواده بر عزت نفس نوجوانان: نقش میانجیگری اعتیاد به اینترنت. مجله علمی پژوهشی روانشناسی، 28 (1)، 124-131.
سادوک، بنیامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت؛ و روئیز، پدرو. (2015). خلاصۀ روانپزشکی: علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی (1394)، ویرایش یازدهم، ج دوم. ارجمند.
زمانی زاد، نسرین؛ و گلزار، تامارا. (۱۳۹۶). بررسی روابط ساختاری ابعاد خلاقیت و سرگردانی ذهنی دانشجویان. روانشناسی تربیتی، 30(8)، 25-36.
زندي پيام، آرش؛ داوودی، ایران؛ و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (۱۳۹۴). هنجاريابي و بررسي ويژگي هاي روانسنجي نسخه فارسي پرسشنامه اعتياد به بازي هاي آنلاين. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار)، 21(4)، 351-361.
Refrences: Adams, B. L., Stavropoulos, V., Burleigh, T. L., Liew, L. W., Beard, C. L., & Griffiths, M. D. (2019). Internet gaming disorder behaviors in emergent adulthood: A pilot study examining the interplay between anxiety and family cohesion. International Journal of Mental Health and Addiction, 17, 828-844. https://doi.org/10.1007/s11469-018-9873-0.
Algan, Y., & Fortin, N. M. (2018). Computer Gaming and the Gender Math Gap: Cross-Country Evidence among Teenagers☆. In Transitions through the labor market: Work, occupation, earnings and retirement (pp. 183-228). Emerald Publishing Limited.
American Psychiatric Association (APA). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed.; text rev.; American Psychiatric Association: Washington, DC, USA, 2022.
Arch, J. J., Wilcox, R. R., Ives, L. T., Sroloff, A., & Andrews-Hanna, J. R. (2021). Off-task thinking among adults with and without social anxiety disorder: An ecological momentary assessment study. Cognition and Emotion, 35(2), 269-281. https://doi.org/10.1080/02699931.2020.1830751
Boland, Robert; Verduin, Marcia; & Ruiz, Dr. Pedro. (2021). Kaplan & Sadock’s Synopsis of Psychiatry Twelfth, North American Edition (12th Ed). Lippincott Williams & Wilkins (LWW).
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822. https://psycnet.apa.org/record/2003-02410-012
Cacioppo, S., Grippo, A. J., London, S., Goossens, L., & Cacioppo, J. T. (2015). Loneliness: Clinical import and interventions. Perspectives on Psychological Science, 10(2), 238-249.
Cheyne, J. A., Carriere, J. S., & Smilek, D. (2006). Absent-mindedness: Lapses of conscious awareness and everyday cognitive failures. Consciousness and cognition, 15(3), 578-592. https://doi.org/10.1016/j.concog.2005.11.009
Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587
Deng, X., Hu, Y. B., Liu, C. Y., Li, Q., Yang, N., Zhang, Q. Y., ... & Zhao, H. (2024). Psychological distress and aggression among adolescents with internet gaming disorder symptoms. Psychiatry research, 331, 115624. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165178123005747
Dong, G., Lin, X., Hu, Y., Xie, C., & Du, X. (2015). Imbalanced functional link between executive control network and reward network explain the online-game seeking behaviors in Internet gaming disorder. Scientific reports, 5(1), 9197. https://www.nature.com/articles/srep09197
Dong, H. W., Mills, C., Knight, R. T., & Kam, J. W. (2021). Detection of mind wandering using EEG: Within and across individuals. Plos one, 16(5), e0251490. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251490
Elhai, J. D., Levine, J. C., & Hall, B. J. (2019). The relationship between anxiety symptom severity and problematic smartphone use: A review of the literature and conceptual frameworks. Journal of Anxiety Disorders, 62, 45-52. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2018.11.005
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child development, 1025-1034. https://www.jstor.org/stable/1127100
Ferraro, L., Avanzato, C., Maniaci, G., Sartorio, C., Daino, M., Seminerio, F., ... & La Cascia, C. (2020). Prevalence and risk factors for internet gaming disorder (IGD) in a sample of 5,979 Italian online gamers. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(3). https://doi.org/10.6092/2282-1619/mjcp-2674
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
Ge, M. W., Hu, F. H., Jia, Y. J., Tang, W., Zhang, W. Q., Zhao, D. Y., ... & Chen, H. L. (2023). The relationship between loneliness and internet or smartphone addiction among adolescents: A systematic review and meta-analysis. Psychological Reports, 00332941231180119.
Giambra, L. M. (1995). A laboratory method for investigating influences on switching attention to task-unrelated imagery and thought. Consciousness and cognition, 4(1), 1-21. . https://doi.org/10.1006/ccog.1995.1001
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing (Vol. 20, pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited.
Karaca, S., Karakoc, A., Can Gurkan, O., Onan, N., & Unsal Barlas, G. (2020). Investigation of the online game addiction level, sociodemographic characteristics and social anxiety as risk factors for online game addiction in middle school students. Community Mental Health Journal, 56(5), 830-838. https://doi.org/10.1007/s10597-019-00544-z
Koban, K., Biehl, J., Bornemeier, J., & Ohler, P. (2022). Compensatory video gaming. Gaming behaviours and adverse outcomes and the moderating role of stress, social interaction anxiety, and loneliness. Behaviour & Information Technology, 41(13), 2727-2744. https://doi.org/10.1080/0144929X.2021.1946154
Li, L., Niu, Z., Griffiths, M. D., Wang, W., Chang, C., & Mei, S. (2021). A network perspective on the relationship between gaming disorder, depression, alexithymia, boredom, and loneliness among a sample of Chinese university students. Technology in Society, 67, 101740. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101740
Luhmann, M., Buecker, S., & Rüsberg, M. (2023). Loneliness across time and space. Nature Reviews Psychology, 2(1), 9-23.
Luo, T., Wei, D., Guo, J., Hu, M., Chao, X., Sun, Y., ... & Liao, Y. (2022). Diagnostic contribution of the DSM-5 criteria for internet gaming disorder. Frontiers in psychiatry, 12, 777397. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.777397
Mrazek, M. D., Phillips, D. T., Franklin, M. S., Broadway, J. M., & Schooler, J. W. (2013). Young and restless: validation of the Mind-Wandering Questionnaire (MWQ) reveals disruptive impact of mind-wandering for youth. Frontiers in psychology, 4, 560. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00560
Nakayama, H., Matsuzaki, T., Mihara, S., Kitayuguchi, T., & Higuchi, S. (2020). Relationship between problematic gaming and age at the onset of habitual gaming. Pediatrics International, 62(11), 1275-1281. https://doi.org/10.1111/ped.14290
O’Day, E. B., & Heimberg, R. G. (2021). Social media use, social anxiety, and loneliness: A systematic review. Computers in Human Behavior Reports, 3, 100070.
Poerio, G. L., Totterdell, P., Emerson, L. M., & Miles, E. (2016). Social daydreaming and adjustment: An experience-sampling study of socio-emotional adaptation during a life transition. Frontiers in psychology, 7, 173126. https://doi.org/https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00013
Russell, D., Peplau, L. A., & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of personality assessment, 42(3), 290-294. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4203_1
Russell, D. W. (1996). UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of personality assessment, 66(1), 20-40. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa6601_2
Sarstedt, M; Ringle, C; & Hair, J. (2017). Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Smallwood, J., & Schooler, J. W. (2006). The restless mind. Psychological bulletin, 132(6), 946.
Taylor, Z., Yankouskaya, A., & Panourgia, C. (2023). Social media use, loneliness and psychological distress in emerging adults. Behaviour & Information Technology, 1-14.
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004, June). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting (Vol. 1, No. 2, pp. 739-742).
Teppers, E., Luyckx, K., Klimstra, T. A., & Goossens, L. (2014). Loneliness and Facebook motives in adolescence: A longitudinal inquiry into directionality of effect. Journal of adolescence, 37(5), 691-699. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.11.003
Thomson, D. R., Besner, D., & Smilek, D. (2015). A resource-control account of sustained attention: Evidence from mind-wandering and vigilance paradigms. Perspectives on psychological science, 10(1), 82-96. https://doi.org/10.1177/1745691614556681
Wang, H. Y., & Cheng, C. (2021). New perspectives on the prevalence and associated factors of gaming disorder in Hong Kong community adults: A generational approach. Computers in Human Behavior, 114, 106574. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106574
Wang, J. L., Sheng, J. R., & Wang, H. Z. (2019). The association between mobile game addiction and depression, social anxiety, and loneliness. Frontiers in public health, 7, 247. https://doi.org/10.3389/fpubh.2019.00247
Wang, P., Wang, J., Yan, Y., Si, Y., Zhan, X., & Tian, Y. (2021). Relationship between loneliness and depression among Chinese junior high school students: the serial mediating roles of internet gaming disorder, social network use, and generalized pathological internet use. Frontiers in Psychology, 11, 529665. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.529665
Wang, P., Yan, Y., Gao, F., Zhang, R., Wang, J., Zhan, X., & Tian, Y. (2020). The effect of shyness on adolescent network problem behavior: the role of gender and loneliness. Frontiers in Psychology, 11, 803. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00803
Wong, Y. S., Willoughby, A. R., & Machado, L. (2023). Reconceptualizing mind wandering from a switching perspective. Psychological Research, 87(2), 357-372. https://doi.org/10.1007/s00426-022-01676-w
Young, K. S. (1996). Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychological reports, 79(3), 899-902. https://doi.org/10.2466/pr0.1996.79.3.899
Zhang, J., Zhou, H., Geng, F., Song, X., & Hu, Y. (2021). Internet gaming disorder increases mind-wandering in young adults. Frontiers in Psychology, 11, 619072. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.619072