نقش میانجی علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با سرگردانی ذهنی
الموضوعات :
زهرا قهرودیان
1
,
افروز افشاری
2
,
فاطمه ادیب رهنما
3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: احساس تنهایی, اختلال بازی اینترنتی, اضطراب اجتماعی, سرگردانی ذهنی, نوجوان,
ملخص المقالة :
با افزایش دسترسی به اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، افزایش استفادۀ ناکارآمد از اینترنت در نوجوانان مشاهده میشود. اختلال بازی اینترنتی به معنای استفادۀ مداوم و مکرر از اینترنت برای شرکت در بازی ها، اغلب با بازیکنان دیگر است که منجر به اختلال یا ناراحتی قابلتوجه بالینی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ بین احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با سرگردانی ذهنی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش¬آموزان مشغول به تحصیل در مقاطع متوسطۀ اول و متوسطۀ دوم (نوجوانان 13 تا 18 ساله) شهر تهران در سال تحصیلی 1401_1402، و حجم نمونه 252 نفر است. متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ اختلال بازی اینترنتی وانگ و چانگ (2002)، پرسشنامۀ سرگردانی ذهنی (MWQ)، پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی (SAIN) و پرسشنامۀ احساس تنهاییUCLA)) سنجش شد. برای استخراج نتایج توصیفی و تحلیل مسیر از نرمافزارهای spss25 و Smart PLS 3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد متغیر علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ اضطراب اجتماعی و سرگردانی ذهنی نقش میانجی دارد. همچنین نشان داده شد متغیر علائم اختلال بازی اینترنتی در رابطۀ احساس تنهایی و سرگردانی ذهنی نقش میانجی ندارد. به این صورت که رابطۀ مستقیم احساس تنهایی و سرگردانی ذهنی تأیید و رابطۀ احساس تنهایی و اختلال بازی اینترنتی رد شد. برنامههایی جهت کاهش اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی میتواند به کاهش سرگردانی ذهنی دانشآموزان کمک کند. همچنین با فراهم کردن برنامههایی جهت کاهش اضطراب اجتماعی میتوان رفتار بازی در نوجوانان را مدیریت نمود.
