بررسی تحلیل نقش میانجی بازاریابی اخلاقی بر تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی در کارکنان بانک سپه شمال غرب کشور
محورهای موضوعی :تقی محمدی 1 , صابر قرباني 2 , رضا عبدالله زاده 3 , سیامک کاظم زاده 4
1 - 0استادیار، مدیریت منابع انسانی،گروه مدیریت، واحدخوی، مرکز قره ضیاالدین، دانشگاه آزاداسلامی، خوی، ایران (نویسندهمسئول
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد
3 - استادیار ،مدیریت صنعتی ، گروه مدیریت ، واحد خوی، مرکز قره ضیالدین، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
4 - عضو هئیت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو،ماکو، ایران
کلید واژه: کلید واژه: بازاریابی اخلاقی, مدیریت منابع انسانی, بازاریابی داخلی, کارکنان بانک سپه شمال غرب کشور طبقه بندیJEL: M12,
چکیده مقاله :
چكيده هدف:.هدف از این تحقیق تحلیل نقش میانجی بازاریابی اخلاقی بر تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی در کارکنان بانک سپه شمال غرب کشور می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک سپه شهر سلماس و خوی به تعداد 160 بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 113 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد بازاریابی داخلی (مونی و فورمن ؛1995)، پرسشنامه بازاریابی اخلاقی صفری و همکاران (1396) و پرسشنامه استاندارد عملکرد مدیریت منابع انسانی آندری. ای. دیوال (2004) بود. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزارهایPLS و SPSS19 استفاده شد. یافته ها: :تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی با نقش میانجی بازاریابی اخلاقی تاثیر دارد. عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی اخلاقی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بازاریابی اخلاقی بر بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: بهبود کیفیت عملکرد منابع انسانی سازمان می تواند منجر به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمان گردد . بهبود کیفیت عملکرد منابع انسانی و کارکنان بانک وابسته به جلب رضایت آنها به عنوان مشتریان درونی سازمان است و مدیریت بانک به واسطه بازاریابی داخلی می تواند مهارت ها، نگرش ها و رفتار کارکنان را در جهت اهداف بانک هدایت نماید
Taghi Mohammadi Saber Ghorbani Reza Abdulzadeh Siamak Kazemzadeh Abstract Purpose:. The purpose of this research is to analyze the mediating role of ethical marketing on the effect of human resource management on internal marketing among the employees of Sepeh Bank in the northwest of the country. Methodology: This research was applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of method. The statistical population of the research was 160 employees of Sepeh Bank branches in Selmas and Khoi. The sample size is 113 people using Morgan table and simple random sampling method. The research tools are internal marketing standard questionnaires (Mooney and Forman; 1995), Safari et al.'s ethical marketing questionnaire (2016) and Andrey's standard human resource management performance questionnaire. Oh you. It was Deval (2004). Structural equation method and PLS and SPSS19 software were used to test the research hypotheses Findings: Data analysis showed that the performance of human resources management has an effect on internal marketing with the mediating role of ethical marketing. The performance of human resources management has a positive and meaningful effect on ethical marketing. Ethical marketing has a positive and significant effect on internal marketing. The performance of human resources management has a positive and significant effect on internal marketing. Conclusion: Improving the quality of the organization's human resources performance can lead to gaining a competitive advantage and improving the organization's performance. Improving the performance quality of human resources and bank employees is dependent on their satisfaction as internal customers of the organization, and bank management can direct the skills, attitudes and behavior of employees towards the bank's goals through internal marketing.
منابع
- استیری، رضوانی، نرگسیان. (1400). تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد پرستاران با بررسی نقش میانجیگری عجین شدن با شغل. بیمارستان،مجله مدیریت بازرگانی، 20(3)، 69-78.
- پارسا، بی تا، فاتح پور، مجید (1397). بررسی بازاریابی داخلی و نقش اخلاق کسب و کار در بازاریابی سازمان. چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالشها و راه حل ها.
- توکلی، مسعود و همکاران(1396)، تأثیر به کارگیری اینترنت اشیاء بر عملکرد سازمانی حوزه سلامت (مطالعه موردی: بیمارستان شهید رجائی تهران)، مجله مدیریت بهداشت و درمان، مقاله 4، شماره 2 - شماره پیاپی 24.
- حقیقی کفاش، مهدي؛ اکبري، مسعود و لالیان پور، نوشین، ( 1389 ) عوامل مؤثر بر وفاداري بیمه .95-75 ، گذاران. فصل نامه صنعت بیمه، ش97.
- حافظ نيا،محمدرضا (1388). مقدمه اي بر روش تحقيق در علوم انساني،تهران: انتشارات سمت.
- خاکی، غلامرضا (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: بازتاب.
- خوشدل، ایمان، خدایاری، عباس، قربانی، کهندل. (1399). تبیین مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان براساس مدل داده بنیاد. فصلنامه علوم ورزش.
- داما احمدیان، سمیه صائب نیا. (1398). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(12)، 48-58.
- دهقان، احمدی، حیدر، رجب پور. (1400). کاربرد سیاستهای مدیریت منابع انسانی برای مدیران بازاریابی: تأکید بر راهبردهای بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکتهای کوچک و متوسط. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 146-129.
- روستا، احمد؛ ونوس، داور و ابراهيمي، عبدالحميد(1387)، مديريت بازاريابي، تهران، انتشارات سمت،
- رضایی زاده، محمود و همکاران(1399)،طراحی مدل مدیریت رفتار سیاسی سازمانی مبتنی بر اصول اخلاقی در صنعت بانکداری،فصلنامه پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران)،شماره 42 .
- شرافت، شاپور، خائف الهی، قلی پور، آرین، دانایی فرد، حسن. (1397). ساخت و اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی همراستا با اهداف سازمانی. پژوهش های مدیریت عمومی، 11(39)، 33-59.
- صفری، عباسی، گلشاهی، بهنام. (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی شرکتهای داروسازی: نقش میانجیگری بازاریابی اخلاقی. پژوهش های مدیریت در ایران، 19(4)، 95-116.
- فتاحی، مجید، سرشار، مینا (1398). تاثیرعملکرد مدیریت منابع انسانی بربازاریابی داخلی در جو اخلاقی سازمان(مورد مطالعه اداره امورمالیاتی شهرستان ساری). اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالشها و راه حل ها.
- محمدی، شریفزاده، فتاح. (1396). طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 15(4)، 133-159.
- مانموهان جوشی(1396)،اصول مدیریت استراتژیک، ترجمه مسعود توکلی، تهران: انتشارات جادوی قلم.
- نیکبخت، محمد، حق شناس کاشانی، مومنی، ماندان. (1400). طراحی مدل بازاریابی اخلاقی در صنعت بانکداری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 16، 176-186.
- یونس فر، صنایعی، شاهین. (1391). میزان حاکمیت مولفه های بازاریابی داخلی و تاثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد. مدیریت بازاریابی، 7(شماره 16)، 100-108.
- Aburoub, A. S., Hersh, A. M., &Aladwan, K. (2011). Relationship between internal marketing and service quality with customers' satisfaction. International Journal of Marketing Studies, 3(2), 107.
- Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R.(1995). The partial least squares approach to causal modeling: personal computer adoption and use as an illustration, technological studies, 2(2), 285-309
- Bansal Harvir, S. and Morris B. Mondelson, (2001). “The impact of internal marketing activiteson external marketing outcomes.” Journal of Quallity Management, Vol. 6, Pp. 61-67.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
- Ewing, M. T., & Caruana, A. (1999). An internal marketing approach to public sector management: the marketing and human resources interface. International Journal of PublicSector Management.Fornell, C., Johnson, M.C., Anderson, E.W., Cha, J. and Bryant, B.E. (2006), "The American Consumer Satisfaction Index: nature, purpose and findings" Journal of Marketing, Vol. 60, October, pp. 7-18.
- Henseler, J., &Fassott, G. (2009). Testing moderating effects in PLS path models: Anillustration of available procedures. In: V. Esposito Vinzi, W. W. Chin, J. Henseler &H. Wang (Eds), Handbook of partial least squares: Concepts, methods, and applications.Berlin: Springer (in print).
- Guerci, M., Longoni, A., &Luzzini, D. (2015a). Translating stakeholder pressures into environmental performance – the mediating role of green HRM practices. The International Journal of Human Resource Management , 27(2), 262–289.
- Guerci, M., Montanari, F., Scapolan, A., & Epifanio, A. (2016b). Green and nongreen recruitment practices for attracting job applicants: exploring independent and interactive effects. The International Journal of Human Resource Management, 27(2), 129–150
- Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2017). An Assessment of the Use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Marketing Research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414-433.
- Hulland, j. (1999). Use of partial least squares (pls in strategic management research: review of four recent studies, stratejic management journal, 20, (2), 195-204.
- Mei-Ying, W., & Yi-Ru, L. (2011). The effects of internal marketing, job satisfaction and service attitude on job performance among high-tech firm. African Journal of Business Management, 5(32), 12551-12562.
- Ratnasari, R. T. (2021). Islamic leadership and internal marketing: evidence from Islamic banking. Review of International Geographical Education Online, 11(4), 407-417.
- Sinčić Ćorić, D., &PološkiVokić, N. (2009). The roles of internal communications, human resource management and marketing concepts in determining holistic internal marketing philosophy. Zagreb International Review of Economics & Business, 12(2), 87-105.
- Soza, M. Q., & Banaz, R. M. (2018). Internal marketing and its impact on the achievement of organizational commitment: reconnaissance study of the views of a sample of workers in the College of Management and Economics at the University of Sulaymaniyah. journal of kirkuk University For Administrative and Economic Sciences, 8(1).
- Spearman, C. (1927). The Abilities of Man: Their Nature and Measurement, New York: Macmillan.Subramaniam, M. and Youndt, M.A. (2005). ‘The influence of intellectual capital on the types ofinnovative capabilities’. Academy of Management Journal, 48: 3, 450–463.