بررسی تحلیل نقش میانجی بازاریابی اخلاقی بر تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی در کارکنان بانک سپه شمال غرب کشور
الموضوعات :تقی محمدی 1 , صابر قرباني 2 , رضا عبدالله زاده 3 , سیامک کاظم زاده 4
1 - 0استادیار، مدیریت منابع انسانی،گروه مدیریت، واحدخوی، مرکز قره ضیاالدین، دانشگاه آزاداسلامی، خوی، ایران (نویسندهمسئول
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد
3 - استادیار ،مدیریت صنعتی ، گروه مدیریت ، واحد خوی، مرکز قره ضیالدین، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
4 - عضو هئیت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو،ماکو، ایران
الکلمات المفتاحية: کلید واژه: بازاریابی اخلاقی, مدیریت منابع انسانی, بازاریابی داخلی, کارکنان بانک سپه شمال غرب کشور طبقه بندیJEL: M12,
ملخص المقالة :
چكيده هدف:.هدف از این تحقیق تحلیل نقش میانجی بازاریابی اخلاقی بر تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی در کارکنان بانک سپه شمال غرب کشور می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک سپه شهر سلماس و خوی به تعداد 160 بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 113 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد بازاریابی داخلی (مونی و فورمن ؛1995)، پرسشنامه بازاریابی اخلاقی صفری و همکاران (1396) و پرسشنامه استاندارد عملکرد مدیریت منابع انسانی آندری. ای. دیوال (2004) بود. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزارهایPLS و SPSS19 استفاده شد. یافته ها: :تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی با نقش میانجی بازاریابی اخلاقی تاثیر دارد. عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی اخلاقی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بازاریابی اخلاقی بر بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. عملکرد مدیریت منابع انسانی بر بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: بهبود کیفیت عملکرد منابع انسانی سازمان می تواند منجر به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمان گردد . بهبود کیفیت عملکرد منابع انسانی و کارکنان بانک وابسته به جلب رضایت آنها به عنوان مشتریان درونی سازمان است و مدیریت بانک به واسطه بازاریابی داخلی می تواند مهارت ها، نگرش ها و رفتار کارکنان را در جهت اهداف بانک هدایت نماید
منابع
- استیری، رضوانی، نرگسیان. (1400). تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد پرستاران با بررسی نقش میانجیگری عجین شدن با شغل. بیمارستان،مجله مدیریت بازرگانی، 20(3)، 69-78.
- پارسا، بی تا، فاتح پور، مجید (1397). بررسی بازاریابی داخلی و نقش اخلاق کسب و کار در بازاریابی سازمان. چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالشها و راه حل ها.
- توکلی، مسعود و همکاران(1396)، تأثیر به کارگیری اینترنت اشیاء بر عملکرد سازمانی حوزه سلامت (مطالعه موردی: بیمارستان شهید رجائی تهران)، مجله مدیریت بهداشت و درمان، مقاله 4، شماره 2 - شماره پیاپی 24.
- حقیقی کفاش، مهدي؛ اکبري، مسعود و لالیان پور، نوشین، ( 1389 ) عوامل مؤثر بر وفاداري بیمه .95-75 ، گذاران. فصل نامه صنعت بیمه، ش97.
- حافظ نيا،محمدرضا (1388). مقدمه اي بر روش تحقيق در علوم انساني،تهران: انتشارات سمت.
- خاکی، غلامرضا (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: بازتاب.
- خوشدل، ایمان، خدایاری، عباس، قربانی، کهندل. (1399). تبیین مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان براساس مدل داده بنیاد. فصلنامه علوم ورزش.
- داما احمدیان، سمیه صائب نیا. (1398). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(12)، 48-58.
- دهقان، احمدی، حیدر، رجب پور. (1400). کاربرد سیاستهای مدیریت منابع انسانی برای مدیران بازاریابی: تأکید بر راهبردهای بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکتهای کوچک و متوسط. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 146-129.
- روستا، احمد؛ ونوس، داور و ابراهيمي، عبدالحميد(1387)، مديريت بازاريابي، تهران، انتشارات سمت،
- رضایی زاده، محمود و همکاران(1399)،طراحی مدل مدیریت رفتار سیاسی سازمانی مبتنی بر اصول اخلاقی در صنعت بانکداری،فصلنامه پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران)،شماره 42 .
- شرافت، شاپور، خائف الهی، قلی پور، آرین، دانایی فرد، حسن. (1397). ساخت و اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی همراستا با اهداف سازمانی. پژوهش های مدیریت عمومی، 11(39)، 33-59.
- صفری، عباسی، گلشاهی، بهنام. (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی شرکتهای داروسازی: نقش میانجیگری بازاریابی اخلاقی. پژوهش های مدیریت در ایران، 19(4)، 95-116.
- فتاحی، مجید، سرشار، مینا (1398). تاثیرعملکرد مدیریت منابع انسانی بربازاریابی داخلی در جو اخلاقی سازمان(مورد مطالعه اداره امورمالیاتی شهرستان ساری). اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالشها و راه حل ها.
- محمدی، شریفزاده، فتاح. (1396). طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 15(4)، 133-159.
- مانموهان جوشی(1396)،اصول مدیریت استراتژیک، ترجمه مسعود توکلی، تهران: انتشارات جادوی قلم.
- نیکبخت، محمد، حق شناس کاشانی، مومنی، ماندان. (1400). طراحی مدل بازاریابی اخلاقی در صنعت بانکداری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 16، 176-186.
- یونس فر، صنایعی، شاهین. (1391). میزان حاکمیت مولفه های بازاریابی داخلی و تاثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد. مدیریت بازاریابی، 7(شماره 16)، 100-108.
- Aburoub, A. S., Hersh, A. M., &Aladwan, K. (2011). Relationship between internal marketing and service quality with customers' satisfaction. International Journal of Marketing Studies, 3(2), 107.
- Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R.(1995). The partial least squares approach to causal modeling: personal computer adoption and use as an illustration, technological studies, 2(2), 285-309
- Bansal Harvir, S. and Morris B. Mondelson, (2001). “The impact of internal marketing activiteson external marketing outcomes.” Journal of Quallity Management, Vol. 6, Pp. 61-67.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
- Ewing, M. T., & Caruana, A. (1999). An internal marketing approach to public sector management: the marketing and human resources interface. International Journal of PublicSector Management.Fornell, C., Johnson, M.C., Anderson, E.W., Cha, J. and Bryant, B.E. (2006), "The American Consumer Satisfaction Index: nature, purpose and findings" Journal of Marketing, Vol. 60, October, pp. 7-18.
- Henseler, J., &Fassott, G. (2009). Testing moderating effects in PLS path models: Anillustration of available procedures. In: V. Esposito Vinzi, W. W. Chin, J. Henseler &H. Wang (Eds), Handbook of partial least squares: Concepts, methods, and applications.Berlin: Springer (in print).
- Guerci, M., Longoni, A., &Luzzini, D. (2015a). Translating stakeholder pressures into environmental performance – the mediating role of green HRM practices. The International Journal of Human Resource Management , 27(2), 262–289.
- Guerci, M., Montanari, F., Scapolan, A., & Epifanio, A. (2016b). Green and nongreen recruitment practices for attracting job applicants: exploring independent and interactive effects. The International Journal of Human Resource Management, 27(2), 129–150
- Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2017). An Assessment of the Use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Marketing Research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414-433.
- Hulland, j. (1999). Use of partial least squares (pls in strategic management research: review of four recent studies, stratejic management journal, 20, (2), 195-204.
- Mei-Ying, W., & Yi-Ru, L. (2011). The effects of internal marketing, job satisfaction and service attitude on job performance among high-tech firm. African Journal of Business Management, 5(32), 12551-12562.
- Ratnasari, R. T. (2021). Islamic leadership and internal marketing: evidence from Islamic banking. Review of International Geographical Education Online, 11(4), 407-417.
- Sinčić Ćorić, D., &PološkiVokić, N. (2009). The roles of internal communications, human resource management and marketing concepts in determining holistic internal marketing philosophy. Zagreb International Review of Economics & Business, 12(2), 87-105.
- Soza, M. Q., & Banaz, R. M. (2018). Internal marketing and its impact on the achievement of organizational commitment: reconnaissance study of the views of a sample of workers in the College of Management and Economics at the University of Sulaymaniyah. journal of kirkuk University For Administrative and Economic Sciences, 8(1).
- Spearman, C. (1927). The Abilities of Man: Their Nature and Measurement, New York: Macmillan.Subramaniam, M. and Youndt, M.A. (2005). ‘The influence of intellectual capital on the types ofinnovative capabilities’. Academy of Management Journal, 48: 3, 450–463.