تاثير خط¬مشي صنعتي داخلي¬سازي بر توسعه صنعت خودرو در زنجيره ارزش جهاني: تحليل تطبيقي چين و مكزيك
محورهای موضوعی :فرشته غلامی 1 , حسین اصلی پور 2 , غلامرضا کاظمیان 3 , سعيد زرندي 4
1 - كارشناس استراتژي شركت ايران خودرو
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - استاديار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چكيده با استفاده از مطالعات خط¬مشي¬گذاري تطبيقي و با توجه به ميزان رقابت¬پذيري در طول زنجيره ارزش جهاني ارزش (GVCs) مي¬توان اثر خط¬مشي¬هاي مرتبط را رديابي كرد. در اين مقاله خط¬مشي صنعتي الزامات داخلي¬سازي (LCRs) به عنوان رايج¬ترين و از جمله خط¬مشي¬هاي اوليه در الگوي توسعه كشورها مورد بررسي قرار گرفته است تا با رويكرد متغير محور اثر آن بر ارتقاي جايگاه كشورها در GVCs در حوزه صنعت خودرو بررسي شود. به اين منظور دو كشور چين و مكزيك با استراتژي انتخاب نمونه نظام¬های با بیشترین درجه تشابه و بيشترين نتایج مشابه انتخاب شده¬اند. علاوه بر مرور تاريخي روند توسعه صنعت خودرو با تمركز بر خط¬مشي LCRs ، با استفاده از رگرسيون لجستيك به بررسي اثر اين خط¬مشي بر سه شاخص FVASH، REII و DVAFXSH پرداخته شده است. اين شاخص¬ها تعيين¬كننده¬ ميزان رقابت¬پذيري در طول GVCs مي¬باشند. رگرسيون لجستيك، رابطه لوجيت معناداري بين وضعيت خط¬مشي LCRs و متغير DVAFXSH نشان مي¬دهد ولي در مورد دو متغير ديگر اثر معناداري مشاهده نمي¬شود. مطالعه روند نيز نشان مي¬دهد پس از اجرا و حذف LCRs دو شاخص FVASH و REII تغيير چنداني نداشته¬اند اما DVAFXSH به ويژه در مكزيك افزايش يافته است. مي¬توان دريافت، اجراي نظام¬مند LCRs مي¬تواند در ارتقاي جايگاه كشورها در GVCs در بخش خودرو از طريق DVAFXSH اثرات قابل توجهي داشته باشد.
Fereshte Gholami Hossein Aslipour Gholamreza Kazemian Shirvan Saeed Zarandi Abstract With reference to comparative policy studies and the level of competitiveness throughout the global value chain (GVCs), the effect of related policies can be traced. This article aims at studying industrial policy of local content requirements (LCRs), which are among the most prevalent as well as primary policiese used in any development model. This has been done to study the effect of LCRs on upgrading the position of a country’s automotive industry concerning GVCs through a variable- oriented approach. China and Mexico have been picked out in accordance with sample selection approach in the systems encompassing a great deal of similarities as well as the most similar outcomes. Further to the historical review of the development process of the automotive industry, focusing on the LCRs policy, the effect of this policy on the three indicators FVASH, REII and DVAFXSH has been carried out by logistic regression. These indicators determine the level of competitiveness throughout GVCs. The logistic regression shows a significant logit relationship between the LCRs policy status and the DVAFXSH variable, but no significant relationship is observed for the other two variables. The trend review also shows that after the implementation and removal of LCRs, the FVASH and REII indices have not changed much, but the DVAFXSH has increased, especially in Mexico.It shows that the systematic implementation of LCRs can have significant effects in upgrading the position of countries in GVCs in the automotive sector, through DVAFXSH.
