تأثیر تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان در هتل¬های پارس ائل¬گلی و شهریار شهر تبریز
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
1 - دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، گروه گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
2 - دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، گروه گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
کلید واژه: تعهد سازمانی, رضایت شغلی, عملکرد کارکنان, صنعت هتل¬داری, تبریز,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تأثیر تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان در هتلهای پارس ائل گلی و شهریار شهر تبریز صورت پذیرفته است. دادههای مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونهگيري تصادفي ساده از کارکنان هتلهای پارس ائل گلی و شهریار شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان هتلهای پارس ائل گلی و شهریار در شهر تبریز بوده که از طریق روش نمونهگيري تصادفي ساده، تعداد ۱۶۴ نفر انتخاب شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان دارند. همچنین نشان داده شد که متغير رضایت شغلی دارای بزرگترین مقدار ضریب مسیر است و تأثیر آن بر متغیر عملکرد کارکنان بیشتر از متغیر تعهد سازمانی است.
This study set out to investigate the influence of organizational commitment and job satisfaction on staff performance in Pars El-Goli and Shahryar Hotels in Tabriz. The statistical population of this descriptive correlational study comprised all the staff working in Pars El-Goli and Shahryar Hotels in Tabriz, out of whom 164 individuals were selected through random sampling. Moreover, the required data were collected through the questionnaires administered to the selected staff. Finally, the collected data were analyzed via Smart PLS software using Structural equation modeling (SEM). The results of the study indicated that organizational commitment and job satisfaction exerted a significant positive influence on staff performance. Furthermore, it was found that job satisfaction enjoyed the largest path coefficient, suggesting its greater influence on staff performance than that of organizational commitment.
اسماعيلي، كوروش (۱۳۸۰)، «تعهد سازماني»، ماهنامه تدبير، دوره ۱۲، شماره۱۱۲.
امیرقدسی، سیروس، بنیادی نایینی، علی (۱۳۹۷)، بررسی رابطه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان با متغیرهاي جمعیت شناختی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت نفت مناطق مرکزي ایران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال ۹، شماره ۳۵، صص ۱۰۵-۱۳۳.
استرون، حسین (۱۳۷۷)، تعهد سازمانی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره ۵، شماره ۱۷، صص ۷۳-۷۴.
بهاری، جعفر، صالحی، صادق، بذله، مرجان (۱۳۹۷)، تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر رضایت شغلی کارکنان در صنعت هتل داری مورد مطالعه: هتل های پنج ستاره شهر تبریز، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری، سال 6، شماره 11، صص 27- 56.
بهاری، جعفر، یاری، حمید، جلالی، سمیرا، بهاری، شهلا، بذله، مرجان (1396). شناسایی و اولویت بندی تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر بهبود عملکرد کارکنان؛ با در نظر گرفتن نقش واسط رضایت شغلی (مطالعه موردی: شرکت شیرین عسل تبریز)، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران.
بهمنی، اکبر، مهدوي راد، محمدرضا، بلوچی، حسین (1395)، بررسی رابطه بدبینی سازمانی با کیفیت خدمات ارائه شده کارکنان با نقش میانجی گري و تعدیل گري تعهد سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش هاي مدیریت عمومی، سال 9، شماره 31، صص 161- 185.
جعفری فکرت، امین، حسینی شکیب، مهرداد (1397)، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان)، فصلنامهی مطالعات منابع انسانی، سال هشتم، شماره بیست و نه، صص ۴۵-۶۸.
دهقان،نبی اله، صالحی صدقياني، جمشید، مرادی، شعبان (138۹)، تبيين ارتباط ابعاد غنی سازی شغل و رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات کمی، شماره ۲.
رابینز، استیفن(1380)، مدیریت رفتار سازمانی،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی،تهران،دفتر پزوهش های فرهنگی.
سادات برکباف، خدیجه، دباغ زاده، رضا.(1401). رفتار شهروندی سازمانی و اثرات آن بر عملکرد کارکنان و سازمان. فصلنامه پژوهش های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری،4(14)، 14-1.
ساروقی، احمد (۱۳۷۵)، تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترك خدمت، فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، دوره ۱۰، شماره ۴، صص ۶۵-۷۳.
رنجبریان، بهرام (۱۳۷۵)، تعهد سازمانی، مجله دانشكده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، سال۱۰ ، شماره ۲، صص ۴۱-۵۷.
ساعتچي، محمود (۱۳۸۲)، روان شناسي بهره وري، تهران: موسسه نشر و ويرايش، چاپ دوم .
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه (1393)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
سليمانی حسين اصل و همکاران (1386). "بررسی رضایت شغلی اعضاء هيئت علمی دانشکده پزشکی تهران و عوامل مؤثر برآن". مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره، ویژه نامه شماره 65 ، صفحات 63-59.
سكاران، اوما (۱۳۸۸). روشهاي تحقيق درمديريت. ترجمه محمد صائبي و محمود شيرازي، تهران، مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، چاپ ششم.
شاکری نیا، حسن(1386)، امنیت و رضایت شغلی و بهداشت روانی، ماهنامه تدبیر، شماره72، صص 18- 21.
شرمر هورن جان آر. هانت جميز جی . اربورن ریچاردان (1384)، مدیریت و رفتار سازمانی، مترجمان: مهدی ایران نژاد پاریزی و دیگران، تهران: موسسه تحقيقات و آموزش.
شفیع آبادی، عبدالله(۱۳۷۵)، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ا ي و نظریه هاي انتخاب شغل، تهران، انتشارات رشد.
شطرنجی، مهدی.(1402). تاثير رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی در بين کارکنان شهرداری های استان گيلان. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 7(88)، 1553-1541.
شیری، اردشیر، دهقانی سلطانی، مهدی، سلطانی بناوندی، اعظم، فارسی زاده، حسین (۱۳۹۴)، تأثیر کار هیجانی بر رضایت مشتری در صنعت هتلداری: نقش میانجی رضایت کارکنان، فصلنامه علمي- پژوهشي مطالعات مدیریت گردشگری،۱۰(۳۱)، صص ۱۹- ۳۹.
صیادی، سعید، چمنی فرد، راحله، نیک پور، امین(1394)، نقش میانجی رضایت شغلی کارکنان در رابطه بین سرمایه هاي فکري و بهره وري نیروي انسانی (مورد مطالعه:بانک تجارت منطقه شمال غرب تهران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بهره وری، 9(34)، صص27- 43.
عاقل، قاسم، لگزیان، سمیه (1387)، بررسی رابطه بین رضایت شغلی و رضایت مشتري در مشاغل خدماتی،فصلنامه بانک صادرات،سال10، شماره46، صص 89- 92.
عراقی، محمود (۱۳۷۷)، بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در كاركنان مجتمع فولاد اهواز، پایان نامه انتشار نیافته كارشناسی ارشد، دانشكده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، استاد راهنما: دکتر بهرام رنجبريان.
کاپلان رابرت اس و نورتون دیوید پی (1386)، سازمان استراتژی محور، ترجمه پرویز بختیاری، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
کیاکجوری، داود، پایدار، فرانک، بناگر، علیرضا، ساغری، فاطمه (1397)، «نقش سبک رهبری خدمتگزار بر خلقوخو و عملکرد کارکنان در خلق شهرت هتلها»، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 32، صص 37-49.
مقیمی، سید محمد (13۷۷)، سازمان و مدیریت رویکردي پژوهشی، تهران: ترمه.
مشبکی، اصغر( 1376)، رابطه تعهد با وجدان کاری با تحول اداری، شماره 5، تهران: نامه پژوهش.
مورهد و گریفين(۱۳۸۰)، رفتار سازمانی، ترجمه: مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ ششم، تهران،انتشارات مروارید.
مورهد و گریفين(1384)، رفتار سازمانی، ترجمه: مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ دهم، تهران، انتشارات مروارید.
نیک پور، امین، سنجر، سلاجقه(1391)، «نقش چابکی سازمانی در رضایت شغلی کارکنان»، دو ماهنامه مدیریت، 23(66)، صص 31- 36.
Allen, N.J. and Meyer, J.P. (1997), “Affective, continuance, and normative commitment to the organization: an examination of construct validity”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 49. No. 3, pp. 252-76.
Argyle M. (1989). Happy Workers Work Harder? The effect of job satisfaction on work performance. Consequences of enjoying life or not, Universitaire Pers Rotterdam. The Netherlands.
Babakus. E, Yava. U., & Karatepe, O. M. (2003). The Effect of Management Commitment to Service Quality on Employees Affective and Performance Outcomes. Journal of the Academy of Marketing Science, 31(3), 272-286.
Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1990), "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology", 51(6): 1173–1182.
Bagozzi, Richard P. (1992). The self-Regulation of Attitudes, Intentions, and Behavior. Social Psychology Quarterly, 55(2),178-204.
Bateman, T., & Strasser, S. (1984). A longitudinal analysis of the antecedents of organizational commitment. Academy of Management Journal, 21. 95-112.
Balasundaram (2003). job satisfaction and employees’ work performance: A case study of people’s bank in Jaffan Peninsuila, SRI Lanka Nimalathasan. Revised from www.mnmk.ro/documents/2010special/5SriLankaBrabeteFFF.pdf.
Brief,.A.P. & Motowidlo. J. (1986), Prosocial organizational behaviors. Academy of Management Review, 10, 710-725.
Boshoff, C. & Janine A. (2000). The Influence of Selected Antecedents on frontline staff's perceptions of Service Recovery Performance. International Journal of Service Industry Management, 11 (1), 63-90.
Charles, K.E., Veitch, J.A., Farley, K.M.J. & Newsham, G.R. (2004). A Model of environmental and job satisfaction in open-plan offices: COPE PE field findings. Canadian Psychological Association 65th Annual Convention. 1-4.
Crossman, A., & Abou-Zaki, B. (2003). Job satisfaction and employee performance of Lebanese banking employees. Journal of Managerial Psychology,18 (4).368-376.
Christopher O. (2011). Relationship between job satisfaction and job performance between Western and tribal Black employees. Journal of Applied Psychology, 63(2). 263-265.
Donohue, W., & Heywood J. (2004). Job satisfaction. International Journal of Man Power, 26. 36-37.
Fornell, C. and Cha, J. (1994). Partial least squares, in Bagozzi, R. P. (Ed.), Advanced Methods.
Gautam, Thaneswor; Van Dick, Rolf; Wagner, Ulrich; Upadhyay, Narottam and Davis, Ana J (2005), “Organizational citizenship behaviors and organizational commitment in Nepal”, Asian Journal social psychology, No.4:305-314.
Gellatly, Ian R.; Meyer, John P. and Luchak A. (2006), “Combined effects of the three commitment components on focal and discretionary behaviors: A Test of Meyer and Herscovitch’ s propositions”, Journal of Vocational Behavior, No 69: 331-345.
Greenberg, J. and Baron, R.A. (2000). Behavior in Organizations. 7th Edition: Prentice-Hall, New jersey.
Gravelle, H., Hole, A. R., & Hossain M. I. (2005). Response bias in job satisfaction surveys: English general practitioners. Retrieved from
http://www.wpeg.group.shef.ac.uk/papers2009/65Hole.pdf.
Hoppcock, R. (1995). Factors Influence Job Satisfaction of Extension Agents in the Mississippi State University Extension Service. Retrieved fromhttp://www.clemson.edu/agcom/saerc-2007/papers/g-1.pdf
Masterson, S. S. (2001). A Trickle-Down Model of Organizational Justice: Relating Employees' and Customers' Perceptions and Reactions to Fairness. Journal of Applied Psychology, 86 (4). 594-604.
Mathieu, J. E., & Dennis M. Z. (1990). A Review and Meta-Analysis of Antecedents, correlates, and Consequences of Organizational Commitment. Psychological Bulletin,108 (2). 171-194.
Meyer, John P, and Allen, Natalie J (1991), “A three-component conceptualization of organization Commitment”, Human Resource Management Review, Volume. 1, No1: 61- 89.
Mayer. R. C. & Schoorman. D.F (1998). Differentiating Antecedents of organizational commitment: A fest of March and Simon's model. Journal of organizational behavior, 19 (1).10-17.
Meyer, J. P., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: toward a general model. Human Resource Management Review, 11(3), 299–326.
Mowday, R.T. (1998), Employee-Organizational Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism and Turnover. Academic Press, New York.
Mowdy R.T. Porter L, W & Steers R.M, (1982). Employee organization. Linking the psychology of commitment, absenteeism, and turnover. Newyork. Academic press.
Porter, L.W., Steers, R.M., Mowday, R.T. and Boulian, p.v (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians, journal of applied psychology, vol 59, no 5,603-609.
Porter, L. W. Steers, R. M. Mowday, R. T, & Boulian, P. V. (1982). Organizational Commitment, Job Satisfaction, and Turnover among Psychiatric Technicians. Journal of Applied Psychology, 59. 603-609.
Suliman, A. & Lies, P. (2000). Is continuance commitment beneficial to organizations? Commitment-performance relationship: a new look. Journal of Managerial Psychology, 15(5), 407-426.
Schmit, m. J. & Allscheid, S. P. (1995). Employee Attitudes and Customer Satisfaction: Making Theoretical and Empirical Connections. Personnel Psychology, 48(3), 521-536. doi:10.1111/j.1744-6570. 1995.tb01768.x
Schneider, B. (1980). The Service Organization: Climate Is Crucial. Journal of Organizational Dynamics,9,52-65.
Siders, M. A., Gerard G., and Ravi D. (2001). The Relationship of Internal and External Commitment Foci to Objective Job Performance Measures. Academy of Management Journal, 44 (3). 570-579.
Spector, P. E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work. Human Relations, 39: 1005-1016.
Steers, R. M., & Porter, L. W. (Eds.) (1991). Motivation and Work Behavior (5th ed.). New York: McGraw-Hill.
Rahman, M.S., Ferdausy, S., & Karan, R. (2015). Determining the relationships between the components of organizational commitment and job performance: an empirical study. ABAC Journal, 35(1), 30-45.
Riketta, M. (2002). Attitudinal organizational commitment and job performance: a meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 23(3): 257-266.
Wright, T.A. & Bonett D.G. (2002). The moderating effects of employee tenure on the relation between organizational commitment and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87(6): 1183-1190.
Yew, T. L. (2005). Job Satisfaction and Affective Commitment: A Study of Employees in the Tourism Industry in Sarawak, Malaysia. Sunway Academic Journal, 4, 27-43.
Yoon, M. H., Sharon E. B., & Jaebeom S. (2001). The Effect of Work Climate on Critical Employee and Customer Outcomes. International Journal of Service Industry Management,12 (5). 500-521.