بررسی رابطه بازاریابی عصبی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه زنجیرهای رفاه شهر خرمآباد
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
1 - کارشناسی ارشد؛ گروه مدیریت بازرگانی تجارت الکترونیکی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد،
2 - استادیارگروه مدیریت، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران
کلید واژه: بازاریابی عصبی, تبلیغات دهان به دهان الکترونیک , رفتارخرید آنی. ,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رابطه بازاریابی عصبی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه زنجیرهای رفاه شهر خرم آباد انجام گردید. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نظر نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای شهر خرم اباد است. حجم نمونه 384 نفر در سال 1402 تعیین شد؛ که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬های استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام¬به¬گام توسط نرم¬افزار آماری spss ورژن19 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین ابعاد بازاریابی عصبی رفتار خرید آنی و همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین دارد تبلیغات دهان به دهان و رفتار خرید آنی وجود دارد. نتیجهگیری: از بین ابعاد بازاریابی عصبی، بعد اخلاق از قابلیت پیش¬بینیکنندگی رفتار خرید آنی برخوردار است وش پژوهش، توصیفی و از نظر نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای شهر خرم اباد است. حجم نمونه 384 نفر در سال 1402 تعیین شد؛ که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬های استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام¬به¬گام توسط نرم¬افزار آماری spss ورژن19 استفاده گردید.
Objective: This research was conducted with the aim of investigating the relationship between neuromarketing and electronic word-of-mouth advertising with the immediate purchase behavior of customers in Refah chain stores in Khorramabad city. Methodology: The research method was descriptive and in terms of correlation type and applied in terms of purpose. The statified population of this research includes customers of chain stores in Khorram Abad city. The sample size of 384 people was determined in 1402; which were selected by simple random sampling method. The data collection tool was standard questionnaires. To analyze the data, the Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test, and stepwise regression analysis were used using spss version 19 statistical software. Conclusion: The results showed that there is a positive and significant correlation between the dimensions of neuromarketing and impulse buying behavior, as well as a positive and significant correlation between word-of-mouth advertising and impulse buying behavior Originality: Among the dimensions of neuromarketing, the ethical dimension has the ability to predict immediate purchase behavior he results showed that there is a positive and significant correlation between the dimensions of neuromarketing and impulse buying behavior, as well as a positive and significant correlation between word-of-mouth advertising and impulse buying behaviormpulse buying behavior tion tool was standard questionnaires. T
اسماعيلپور م و كبيريفرد د (1398). تأثیر ارتباطات دهان به دهان الکترونیک بر پاسخهای رفتاری مصرفکنندگان، مطالعه با تمركز بر شبكه اجتماعي اينستاگرام. فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین،33، ص 50-22.
بیگی ج و ابراهیمی ا. ت (1394). تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و تأثیرآن بر رفتارمصرفکننده، پنجمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران.
تمدنینژاد م.(1400). بررسی نقش بازاریابی عصبی دررفتارهیجانی خرید درمشتریان، فصلنامه علمی نگرشهای نوین بازرگانی، دوره2،شماره1، پیاپی2، ص 119-101.
خداپرست، س؛ رضاییصوفی، م و کاظمی م (1398). ارتباطات تبلیغات دهان به دهان با تمایل به حضور اعضای باشگاههای ورزشی والیبال، مجله مدیریت ارتباطات دررسانههای ورزشی، شمار 24.
داوري، م؛ مرسل، ب؛ فهيمينژاد، ع و طيبيثاني س م.(1398). تأثير بازاريابي عصبي بر رفتار ناگهاني خريدارن برندهاي ورزشي با توجه به نقش ميانجي اشتياق به برند و ارائه مدل. پژوهش كاربردي در مديريت ورزشي، 32، ص 96-86.
شیرازی باصبری ط. 1395). بررسی عوامل موثر بر تمایل خرید آنی و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرفکنندگان در مجموعه هایبراستاراصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، غیردولتی، موسسههای آموزشی عالی غیردولتی- دانشگاه شیخ بهایی، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
صادقیوزیری، ف؛ خدامی، س و طیبزاده م.(1398). بررسی تأثیرشخصیت برند و ابعاد آن بر روی عشق به برند، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان، مجله مدیریت برند، شماره 18.
طهماسبی، ن؛ میرفخرالدینی، ح؛ میرغفوری، ح و مروتی ع. (1398). اززنجیره تأمین پایدارتا پایداری شرکت و رضایت وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 98.
قطعي ح، و شيخعليزاده م. ۱۳۹۸. تاثير تبليغات دهان به دهان الكترونيك بر قصد خريد مشتريان ورزشي با تاكيد بر نقش ميانجي درگيري ذهني مصرفكننده. دو فصلنامه پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، 18، ص126-111.
نظري م و قادري عابد ا ح. (1390). ارايه مدلي جهت بررسي عوامل موثر بر خريد آني. مديريت بازرگاني، 10، ص 140-127.
نعامي، ع؛ محمديپور، م و نقدي ب. (1396). بررسي رفتار خريد آني مشتريان در فروشگاههاي زنجيرهاي مورد مطالعه فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه. فصلنامه مديريت كسب و كار، 34، ص 138-119.
Approach D, Nilashi M, Yadegaridehkordi E, Samad S, & dan A. )2020(. Mardani, Decision to Adopt Neuromarketing Techniques for Sustainable Product. Marketing: A Fuzzy Decision-Making Approach.
Abbasi, B(2017). Relationship between Consumer Characteristics and Impulse Buying Behavior: The Mediating Role of Buying Intention of New Clothing Buyers.International Review of Management and Marketing,7(1),PP.26-33.
Anshori, M. & Handayani, W. & Muslich,Usman, I. & Mudjanarko, S( 2018).“Why are you happy with impulse buying? Evidence from Indonesia” Management Science Letters Canada, 8 ,PP. 283–292.
Bellini S, &Aiolfi S(2019). Impulse buying behavior: the mobile revolution. International Journal of Retail & Distribution Management, 6: PP.22-93.
Bellini, S, & Aiolfi, S(2019). Impulse buying behavior: the mobile revolution. International Journal of Retail & Distribution Management
Bakardjieva E, Allan, JK)2017(. Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and. behavioral intentions. Ethics & Behavior. 27(3): 179-200
Bercík, J, Horská, E, Wang, R. W. Y, & Chen, Y. C(2016). "The impact of parametersof store illumination on food shopper response".Appetite. doi: 10.1016/j.appet.2016.04.010.
Brown, J,J. & Reingen, P, H(2014).Social Ties and Word-of-Mouth ReferralBehavior, Journal of Consumer Research, 14(December), PP.350-362.
Bush, V, d, & Bush, A,J(2015). Girl power and Word-of-Mouth Behavior in the flourinshing sports market, Journal of Consumer Marketing, 22(5), 257-262.
Cheung CM, Thadani DR(2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: a literature analysis and integrative model. Decision Support Systems,PP: 461-470.
Eser ,Z, Isin B, Tolon ,M(2010). Perceptions of marketing academics, neurologists and marketing professionals about neuromarketing. J Market Mange. 27:PP.68-854.https://doi.org/10.1016/j.tem.2012.02.009
Eser Z(2011). Perceptions of marketing academics, neurologists, and marketing professionals about neuromarketing.
Fugate DL(2007). Neuromarketing: A layman’s look at neuroscience and its potential application to marketing practice. J Consum Mark, 7: PP.385-94.
Flores, J, Baruca, A; Robert, S (2014). Is Neuromarketing Ethical?Consumers Say Yes. Consumers Say No, Journal of Legal, Ethical and RegulatoryIssues, 17(2),PP. 77-91.
Huete-Alcocer N( 2017). A literature review of word of mouth and electronic word of mouth: implications for consumer behavior. Frontiers in Psychology,PP: 12-56.
Januar R, Fauzi H, Ariyanti M, Heris F( 2021). Study of neuromarketing: visual influence with decision making on impulse buying. Kinetik: Game Technology, Information System, Computer Network, Computing. Electronics, and Control, 4: PP32-56.
Kim AJ, & Johnson KK( 2016). Power of consumers using social media: Examining the influences of brand-related user-generated content on Facebook. Computers in Human Behavior, 1: PP.98-108.
Lee GY, Yi Y( 2008). The effect of shopping emotions and perceived risk on impulsive buying: the moderating role of buying impulsiveness trait. Seoul journal of business, 1: PP.116-213.
Lee N, Broderick AJ, &Chamberlain L(2007). What is neuromarketing? A discussion and agenda for future research. International Journal of Psychophysiology, 2: PP.199-204.
Mangold, F., M., & Brockway,G.,R. (2016). Word-of-Mouth communication in the service marketplace, Journal of Service Marketing, Vol.13 Iss: 1,PP. 73-89.
Nemorin, S(2017). Neuromarketing and the “poor in world” consumer: How the animalization of thinking underpins contemporary market research discourses. Consumption, Markets and Culture,PP.21-51.
Nofal R, Bayram P, Emeagwali OL, Al-Mu’ani L(2022). The Effect of ewom source on purchase intention: the moderation role of weak-tie ewom. Sustainability, 14: PP.95-59.
Park EJ, Kim EY, Funches VM, Foxx W( 2012). Apparel product attributes, web browsing, and e-impulse buying on shopping websites. Journal of Business Research, 11: PP.1583-1589.
pileliene, L, & grigaliunaite, V (2017). The effect of female celebrity spokesperson in FMCGadvertising: Neuromarketing approach. Journal of Consumer Marketing, PP.212-213.
stanton, s., & armstrong, w.s ( 2016). Neuromarketing: Ethical Implications of its Use and Potential Misuse. Business Media Dordrecht ,PP.1-13.
Stanton ,S, J, Walter; s,A , & Scott,H(2016). Neuromarketing: Ethical Implications of its Use and Potential Misuse. Journal ofBusiness Ethics 144(4). DOI: 10.1007/s10551-016-3059-0.
Silvera, D, H, Lavack, A. M., & Kropp, F(2008). Impulse Buying: The Role of Affect, Social Influence, and Subjective Wellbeing.Journal of Consumer Marketing,PP. 23-33.
Tarihi, Geliş (2016) Stimulating Factors of Impulse Buying Behavior: A Literature Review , Journal of Consumer Research, Vol. 19 No 3,PP.572-593.
Vlasceanu S(2014). Neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional responses of consumers to marketing stimuli. Procedia Soc Behav, 127: PP.7-537.
Velasceano, S(2014). neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional respons ofconsumers to marketing stimuli. procedia soc behav sci, PP.122-253
Wu, I, & Chiu, M. & Chen, K (2020).Defining the determinants of online impulse buying through a shopping process of integrating perceived risk, expectation-confirmation model, and flow theory issues.International Journal of Information Management.
Weng, Ml(2018). demystifying neuromarketing. journal of business research, PP.215-221.Witchalls C (2004). Pushing the buy button. Newsweek.
Zhang Z, Ye Q, Law R, &Li Y(2010). The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews. International Journal of Hospitality Management, 4: PP.694-700.