بررسی رابطه بازاریابی عصبی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه زنجیرهای رفاه شهر خرمآباد
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد؛ گروه مدیریت بازرگانی تجارت الکترونیکی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد،
2 - استادیارگروه مدیریت، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی عصبی, تبلیغات دهان به دهان الکترونیک , رفتارخرید آنی. ,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رابطه بازاریابی عصبی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه زنجیرهای رفاه شهر خرم آباد انجام گردید. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نظر نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای شهر خرم اباد است. حجم نمونه 384 نفر در سال 1402 تعیین شد؛ که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬های استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام¬به¬گام توسط نرم¬افزار آماری spss ورژن19 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین ابعاد بازاریابی عصبی رفتار خرید آنی و همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین دارد تبلیغات دهان به دهان و رفتار خرید آنی وجود دارد. نتیجهگیری: از بین ابعاد بازاریابی عصبی، بعد اخلاق از قابلیت پیش¬بینیکنندگی رفتار خرید آنی برخوردار است وش پژوهش، توصیفی و از نظر نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای شهر خرم اباد است. حجم نمونه 384 نفر در سال 1402 تعیین شد؛ که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬های استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون به روش گام¬به¬گام توسط نرم¬افزار آماری spss ورژن19 استفاده گردید.
اسماعيلپور م و كبيريفرد د (1398). تأثیر ارتباطات دهان به دهان الکترونیک بر پاسخهای رفتاری مصرفکنندگان، مطالعه با تمركز بر شبكه اجتماعي اينستاگرام. فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین،33، ص 50-22.
بیگی ج و ابراهیمی ا. ت (1394). تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و تأثیرآن بر رفتارمصرفکننده، پنجمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران.
تمدنینژاد م.(1400). بررسی نقش بازاریابی عصبی دررفتارهیجانی خرید درمشتریان، فصلنامه علمی نگرشهای نوین بازرگانی، دوره2،شماره1، پیاپی2، ص 119-101.
خداپرست، س؛ رضاییصوفی، م و کاظمی م (1398). ارتباطات تبلیغات دهان به دهان با تمایل به حضور اعضای باشگاههای ورزشی والیبال، مجله مدیریت ارتباطات دررسانههای ورزشی، شمار 24.
داوري، م؛ مرسل، ب؛ فهيمينژاد، ع و طيبيثاني س م.(1398). تأثير بازاريابي عصبي بر رفتار ناگهاني خريدارن برندهاي ورزشي با توجه به نقش ميانجي اشتياق به برند و ارائه مدل. پژوهش كاربردي در مديريت ورزشي، 32، ص 96-86.
شیرازی باصبری ط. 1395). بررسی عوامل موثر بر تمایل خرید آنی و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرفکنندگان در مجموعه هایبراستاراصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، غیردولتی، موسسههای آموزشی عالی غیردولتی- دانشگاه شیخ بهایی، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
صادقیوزیری، ف؛ خدامی، س و طیبزاده م.(1398). بررسی تأثیرشخصیت برند و ابعاد آن بر روی عشق به برند، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان، مجله مدیریت برند، شماره 18.
طهماسبی، ن؛ میرفخرالدینی، ح؛ میرغفوری، ح و مروتی ع. (1398). اززنجیره تأمین پایدارتا پایداری شرکت و رضایت وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 98.
قطعي ح، و شيخعليزاده م. ۱۳۹۸. تاثير تبليغات دهان به دهان الكترونيك بر قصد خريد مشتريان ورزشي با تاكيد بر نقش ميانجي درگيري ذهني مصرفكننده. دو فصلنامه پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، 18، ص126-111.
نظري م و قادري عابد ا ح. (1390). ارايه مدلي جهت بررسي عوامل موثر بر خريد آني. مديريت بازرگاني، 10، ص 140-127.
نعامي، ع؛ محمديپور، م و نقدي ب. (1396). بررسي رفتار خريد آني مشتريان در فروشگاههاي زنجيرهاي مورد مطالعه فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه. فصلنامه مديريت كسب و كار، 34، ص 138-119.
Approach D, Nilashi M, Yadegaridehkordi E, Samad S, & dan A. )2020(. Mardani, Decision to Adopt Neuromarketing Techniques for Sustainable Product. Marketing: A Fuzzy Decision-Making Approach.
Abbasi, B(2017). Relationship between Consumer Characteristics and Impulse Buying Behavior: The Mediating Role of Buying Intention of New Clothing Buyers.International Review of Management and Marketing,7(1),PP.26-33.
Anshori, M. & Handayani, W. & Muslich,Usman, I. & Mudjanarko, S( 2018).“Why are you happy with impulse buying? Evidence from Indonesia” Management Science Letters Canada, 8 ,PP. 283–292.
Bellini S, &Aiolfi S(2019). Impulse buying behavior: the mobile revolution. International Journal of Retail & Distribution Management, 6: PP.22-93.
Bellini, S, & Aiolfi, S(2019). Impulse buying behavior: the mobile revolution. International Journal of Retail & Distribution Management
Bakardjieva E, Allan, JK)2017(. Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and. behavioral intentions. Ethics & Behavior. 27(3): 179-200
Bercík, J, Horská, E, Wang, R. W. Y, & Chen, Y. C(2016). "The impact of parametersof store illumination on food shopper response".Appetite. doi: 10.1016/j.appet.2016.04.010.
Brown, J,J. & Reingen, P, H(2014).Social Ties and Word-of-Mouth ReferralBehavior, Journal of Consumer Research, 14(December), PP.350-362.
Bush, V, d, & Bush, A,J(2015). Girl power and Word-of-Mouth Behavior in the flourinshing sports market, Journal of Consumer Marketing, 22(5), 257-262.
Cheung CM, Thadani DR(2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: a literature analysis and integrative model. Decision Support Systems,PP: 461-470.
Eser ,Z, Isin B, Tolon ,M(2010). Perceptions of marketing academics, neurologists and marketing professionals about neuromarketing. J Market Mange. 27:PP.68-854.https://doi.org/10.1016/j.tem.2012.02.009
Eser Z(2011). Perceptions of marketing academics, neurologists, and marketing professionals about neuromarketing.
Fugate DL(2007). Neuromarketing: A layman’s look at neuroscience and its potential application to marketing practice. J Consum Mark, 7: PP.385-94.
Flores, J, Baruca, A; Robert, S (2014). Is Neuromarketing Ethical?Consumers Say Yes. Consumers Say No, Journal of Legal, Ethical and RegulatoryIssues, 17(2),PP. 77-91.
Huete-Alcocer N( 2017). A literature review of word of mouth and electronic word of mouth: implications for consumer behavior. Frontiers in Psychology,PP: 12-56.
Januar R, Fauzi H, Ariyanti M, Heris F( 2021). Study of neuromarketing: visual influence with decision making on impulse buying. Kinetik: Game Technology, Information System, Computer Network, Computing. Electronics, and Control, 4: PP32-56.
Kim AJ, & Johnson KK( 2016). Power of consumers using social media: Examining the influences of brand-related user-generated content on Facebook. Computers in Human Behavior, 1: PP.98-108.
Lee GY, Yi Y( 2008). The effect of shopping emotions and perceived risk on impulsive buying: the moderating role of buying impulsiveness trait. Seoul journal of business, 1: PP.116-213.
Lee N, Broderick AJ, &Chamberlain L(2007). What is neuromarketing? A discussion and agenda for future research. International Journal of Psychophysiology, 2: PP.199-204.
Mangold, F., M., & Brockway,G.,R. (2016). Word-of-Mouth communication in the service marketplace, Journal of Service Marketing, Vol.13 Iss: 1,PP. 73-89.
Nemorin, S(2017). Neuromarketing and the “poor in world” consumer: How the animalization of thinking underpins contemporary market research discourses. Consumption, Markets and Culture,PP.21-51.
Nofal R, Bayram P, Emeagwali OL, Al-Mu’ani L(2022). The Effect of ewom source on purchase intention: the moderation role of weak-tie ewom. Sustainability, 14: PP.95-59.
Park EJ, Kim EY, Funches VM, Foxx W( 2012). Apparel product attributes, web browsing, and e-impulse buying on shopping websites. Journal of Business Research, 11: PP.1583-1589.
pileliene, L, & grigaliunaite, V (2017). The effect of female celebrity spokesperson in FMCGadvertising: Neuromarketing approach. Journal of Consumer Marketing, PP.212-213.
stanton, s., & armstrong, w.s ( 2016). Neuromarketing: Ethical Implications of its Use and Potential Misuse. Business Media Dordrecht ,PP.1-13.
Stanton ,S, J, Walter; s,A , & Scott,H(2016). Neuromarketing: Ethical Implications of its Use and Potential Misuse. Journal ofBusiness Ethics 144(4). DOI: 10.1007/s10551-016-3059-0.
Silvera, D, H, Lavack, A. M., & Kropp, F(2008). Impulse Buying: The Role of Affect, Social Influence, and Subjective Wellbeing.Journal of Consumer Marketing,PP. 23-33.
Tarihi, Geliş (2016) Stimulating Factors of Impulse Buying Behavior: A Literature Review , Journal of Consumer Research, Vol. 19 No 3,PP.572-593.
Vlasceanu S(2014). Neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional responses of consumers to marketing stimuli. Procedia Soc Behav, 127: PP.7-537.
Velasceano, S(2014). neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional respons ofconsumers to marketing stimuli. procedia soc behav sci, PP.122-253
Wu, I, & Chiu, M. & Chen, K (2020).Defining the determinants of online impulse buying through a shopping process of integrating perceived risk, expectation-confirmation model, and flow theory issues.International Journal of Information Management.
Weng, Ml(2018). demystifying neuromarketing. journal of business research, PP.215-221.Witchalls C (2004). Pushing the buy button. Newsweek.
Zhang Z, Ye Q, Law R, &Li Y(2010). The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews. International Journal of Hospitality Management, 4: PP.694-700.